در رسانه| آغاز به کار مراکز مثبت زندگی بهزیستی از آذرماه

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که مراکز مثبت زندگی در استان از آذرماه در سراسر کشور افتتاح و آغاز به کار خواهند کرد، گفت: خدمات در این مراکز به شکل خانواده محور و بر بستر الکترونیکی و ارتباط آنلاین ارائه خواهد شد.

فرگل صحاف در جمع خبرنگاران، با اشاره به پویش پازل همدلی، گفت: پویش پازل همدلی زیر مجموعه‌ای از پویش ایران همدل است که در راستای تهیه‌ی لوازم تحریر و نوشت افزار برای دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی اجرا می‌شود. این پویش از ۲۵ مهرماه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی از آغاز به کار مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی در سطح استان از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: فراخوان ثبت نام متقاضیان مراکز مثبت زندگی در اردیبهشت سال جاری در سطح کشور اعلام شد، ۵۸۰ نفر متقاضی در استان جهت راه اندازی مراکز مثبت زندگی ثبت نام کرده‌اند که با ارزیابی اولیه و دعوت به مصاحبه تاکنون صدور پروانه برای ۱۴۳ مرکز نهایی شده است.

وی ادامه داد: با افتتاح این مراکز، واگذاری پرونده‌ها به بخش غیردولتی رشد ۳۵۰ درصدی خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ۲۸ آبان، روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری، گفت: ثبت دقیق تمامی موارد تولد نوزادان در اسرع وقت، بازنگری و اصلاخ قوانین در خصوص حقوق کودکان و تصویب قوانین بازدارنده از تنبیه بدنی و سو استفاده از کودکان، اقدام جهت رشد آگاهی آحاد جامعه و والدین در خصوص رعایت حقوق کودک، منع قانونی اعمال خشونت در سازمان‌ها ونهادها و  رفع نابرابری و تبعیض در مورد کودکان و غیره از جمله راهکارهای اساسی در پیشگیری از کودک آزاری است.

وی با تاکید بر این‌که کودکان آسیب پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند، گفت: زمانی که کودکی مورد آزار قرار می‌گیرد از نظر روحی و جسمی با مشکلاتی مواجه می‌شود که در آینده گریبانگیر خود و جامعه می‌شود.


صحاف بیان کرد: بهزیستی زمانی می‌تواند در کودک آزاری ورود پیدا کند که از خط ۱۲۳ تماس بگیرند، تیم سیار از طریق اورژانس اجتماعی به محض دریافت گزارش در محل حضور یافته و مداخله می‌کنند.

وی با بیان این‌که دلایل کودک آزاری متنوع است، گفت: اعتیاد عامل اصلی در هر آسیب اجتماعی هر خانواده به ویژه کودک آزاری است  در برخی مواقع مداخلات بهزیستی منجر به مددکاری و پیگیری می‌شود و در برخی نیز منجر به جدایی کودک از خانواده می‌شود.
وی با اشاره به راه‌های ارتباطی برای انجام مداخلات بهزیستی، گفت: بهزیستی کشور تفاهم نامه‌ای با اورژانس ۱۱۵و ۱۲۳ در راستای انجام مداخلات اجتماعی منعقد کرده است، چهار خط ۱۴۸۲، ۰۹۶۲۸، ۱۲۳، ۱۴۸۰ بهزیستی جهت استفاده‌ی عموم برای انجام مداخلات توسط کارشناسان فراهم شده است‌.


مدیرکل بهزیستی استان در خصوص آخرین وضعیت مرکز ماده ۱۶ ویژه‌ی بانوان استان، تشریح کرد: مکانی که در کنار مرکز ماده ۱۶ استان برای بانوان تعیین شده تاکنون ۹۹ درصد پیشرفت داشته است و به زودی به بهره برداری می‌سد.اسکلت ساختمانی این مرکز در ۲۷ بهمن ماه سال گذشته انجام شده بود با توجه به این‌که تعیین پیمانکار برای این پروژه زمان بر بود کمی تاخیر در افتتاح آن پیش آمد، حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.

وی با بیان این‌که ۱۵۲ مرکز نگهداری بهزیستی در استان وجود دارد که ۳۸۰۰ نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند، گفت: تاکنون ۲۰ نفر از افرادی که در مراکز نگهداری بهزیستی حضور داشتند، بر اثر کرونا فوت کردند اکثر فوتی‌ها بالای ۸۰ سال بودند.

صحاف یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۲۵۰ هزار بسته‌ی غذایی به مددجویان بهزیستی توزیع شده است.

وی با اشاره به راه اندازی پویش بخشش اجاره بهای مهدکودک‌ها، اظهار کرد: اجاره بهای مهدکودک‌ها توسط مالکان جهت حمایت از ۱۶۴ مهدکودک مناطق حاشیه نشین و روستایی بخشوده شده است.
 

کد خبر 26000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد