کرونا آسیب‌های اجتماعی را افزایش نداد 

مدیرکل بهزیستی استان تهران، افزایش سه برابری تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی را به دلیل معرفی این خط به مردم اعلام کرد و گفت: آمارها افزایش آسیب‌های اجتماعی در ایام کرونا را نشان نمی‌دهد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایکنا، امین شاهرخی، در پاسخ به این سؤال که آیا آسیب‌های اجتماعی شش ماه اول سال جاری بیش از آسیب‌های اجتماعی مدت مشابه در سال گذشته بوده است؟ گفت: به دلیل کرونا اتفاق‌های خاصی رخ داده است.

وی تشریح کرد: شیوع کرونا، تعطیلی‌های مستمر و خانه‌نشین شدن اغلب اعضای خانواده‌ها  را به دنبال داشت. این مسئله به معنای افزایش مشاجره‌ها نبود بلکه بحث‌های عاطفی زیادی که در خانواده‌ها به دلیل مشغله کاری نادیده گرفته شده بود و فرصت توجه به آنها وجود نداشت مورد توجه قرار گرفت و شاهد افزایش عواطف خانوادگی بودیم.

شاهرخی در پاسخ به این سؤال که آمارها نشان‌دهنده افزایش تماس با خط مشاوره بهزیستی است؟ گفت: تعداد تماس‌ها با خط ۱۴۸۰ بهزیستی افزایش پیدا کرده است اما یکی از دلایل افزایش این تماس‌ها ارسال پیامک به عموم مردم و اعلام آمادگی بهزیستی برای ارائه مشاوره رایگان به خانواده‌هاست. در اصل طی این مدت مردم بیشتر با خدمات خط مشاوره رایگان بهزیستی یعنی خط ۱۴۸۰ این سازمان آشنا شدند.

وی ادامه داد: مردم در خصوص نحوه برخورد صحیح با فرزند خانواده در زمانی که بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کند و درگیر کلاس‌های آنلاین شده‌اند سؤال می‌پرسند. خانواده‌ها می‌خواهند بدانند حال که بچه‌ها امکان ارتباط با دوستان، رفتن به مدرسه، تفریح، بازی و ... را ندارند، چگونه باید با آنها رفتار و کمک کنند. همچنین یکی دیگر از سؤال‌های پرتکرار مردم نحوه رفتار با همسر است که به دلیل کرونا بیشتر در منزل هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران، ضمن رد برخی ادعاهای رسانه‌های خارجی مبنی بر افزایش مشاجرات خانوادگی در ایران، گفت: این مسئله در ایران رخ نداده است و ما به خاطر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و معرفی خط مشاوره بهزیستی و فرصتی که مردم به دلیل در خانه ماندن داشتند، با افزایش تماس‌ها برای دریافت مشاوره رایگان مواجه شدیم.

با افزایش فرزندآزاری مواجه نبودیم
وی افزود: به صورت طبیعی تماس با خط مشاوره بهزیستی دو تا سه برابر شده است اما این مسئله به دلیل افزایش مشاجرات، فرزندآزاری، همسرآزاری و ... نبوده و آمارهای ما نشان نمی‌دهد که طی شیوع کرونا با افزایش کودک‌آزاری، فرزندآزاری، همسرآزاری و ... مواجه بوده‌ باشیم.

شاهرخی در پاسخ به این سؤال که با توجه به طولانی شدن کرونا، برای پیشگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن چه باید کرد؟ گفت: بهزیستی یکی از نهادهایی است که مسئولیت پیشگیری‌ از آسیب‌های اجتماعی را دارد و معاونت پیشگیری در پلیس ناجا، قوه قضائیه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... نیز وجود دارد. پیشنهاد ما فعال نگه‌داشتن مراکز مشاوره در این ایام و ارتباط فعال با مخاطبان است. به مردم اعلام کردیم که در صورت نیاز به دریافت مشاوره روانشناختی با خط ۱۴۸۰ تماس گیرند. در صورت مواجهه با هر نوع آسیب‌ اجتماعی خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی آماده ارائه خدمت به این افراد است.

ارائه مجوز فعالیت به ۴۰ تا ۵۰ مرکز مشاوره جدید
وی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی بروز کرده در جامعه می‌تواند منجر به مشکلات روحی و روانی در افراد شود، به همین دلیل مراکز مشاوره را بیش از گذشته فعال کرده‌ایم و ماهیانه حدود ۴۰ تا ۵۰ مرکز مشاوره مجوز تأسیس دریافت می‌کند. ظرفیت خط ۱۴۸۰ را نیز افزایش داده‌ایم. چند مرکز اورژانس اجتماعی در آینده نزدیک در شهرستان‌های استان تهران افتتاح می‌شود تا بتوانیم فشار روحی و روانی ناشی از مسائل اقتصادی کرونا را کاهش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران، در پایان از تکمیل ۸۰ درصدی پازل همدلی استان تهران برای تأمین نوشت‌افزار مورد نیاز مددجویان بهزیستی خبر داد.

کد خبر 25832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد