چگونه می‌توانیم فرزندخوانده داشته باشیم؟

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: متقاضیان واجد شرایط فرزندخواندگی برای ثبت درخواست خود می‌توانند به سامانه فرزندخواندگی مراجعه کنند، کلیه فرآیند ثبت درخواست، رسیدگی، ارجاع، معرفی کودک و پیگیری متقاضیان به شکل الکترونیکی در سایت http://adoption.behzisti.net انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین،پری میرزایی با اشاره به‌روز جهانی فرزندخواندگی، تصریح کرد: فرزندخواندگی درواقع فرایندی است که در آن رابطه والد- فرزندی به‌صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین یک کودک یا نوجوان بی‌سرپرست یا بد سرپرست با زوجین دارای فرزند یا بدون فرزند برابر حکم دادگاه صالح در قالب احکام حقوقی قیم، امین موقت یا فرزندخوانده برقرار می‌شود.
وی افزود: زن‌وشوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته و فرزندی ندارند، زنان و دختران بدون شوهر و زنان و زوجین دارای فرزند افرادی هستند که می‌توانند فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به شرایط عمومی متقاضیان سرپرستی اظهار کرد: داشتن تابعیت ایرانی، مقید به انجام واجبات و ترک محرمات، داشتن سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی (مسلمان، زرتشتی، کلیمی، مسیحی)، داشتن صلاحیت اخلاقی ازجمله شرایطی است که باید متقاضی داشته باشد همچنین سن متقاضیان حداقل یکی از زوجین متقاضی سرپرستی باید بیش از سی سال باشد.
وی تأکید کرد: مواردی مانند نداشتن محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، محجور (سفیه یا مجنون) نبودن، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکل، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر و یا صعب‌العلاج و دارا بودن تمکن مالی نیز از دیگر شرایطی است که متقاضی باید داشته باشد.
میرزایی خاطرنشان کرد: هر کودکی قابلیت واگذاری ندارد بلکه شرایطی مانند عدم امکان شناسایی هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری کودک باید وجود داشته باشد، همچنین باید هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود، افرادی که سرپرستی آنان به‌موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده‌شده و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی‌قهری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده باشند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: از اردیبهشت‌ماه سال جاری با اجرایی شدن سامانه فرزندخواندگی فرآیند ثبت درخواست، رسیدگی، ارجاع، معرفی کودک و پیگیری متقاضیان به شکل الکترونیکی و در سایت http://adoption.behzisti.net انجام می‌شود.
وی با اشاره به مدارک لازم جهت ثبت‌نام در سامانه فرزندخواندگی، خاطرنشان کرد: کلیه صفحات شناسنامه زوجین، کارت پایین خدمت یا معافیت زوج، سند ازدواج زوجین، آخرین مدرک تحصیلی زوجین، سند مالکیت یا اجاره، تصویر گواهی مربوط به اشتغال به کار یا تعیین میزان تقریبی درآمد متقاضیان مانند حکم کارگزینی، فیش حقوقی، پروانه کسب، مدارک بیمه پایه اجتماعی (کپی دفترچه بیمه) و گواهی پزشک متخصص زنان و زایمان مبنی بر عدم امکان بچه‌دار شدن ازجمله مواردی است که برای ثبت‌نام در سامانه نیاز است.
میرزایی عنوان کرد: از اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی ۶۵ زوج قزوینی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۷ درصد خانواده دارای فرزند، ۱۱ درصد خانم مجرد و ۷۳ درصد خانواده بدون فرزند هستند.
وی تأکید کرد: سال گذشته در استان قزوین ۱۶ فرزند و همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵ فرزند به متقاضیان دارای شرایط واگذارشده است.

کد خبر 25811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد