۳۵ مرکز " مثبت زندگی" در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

گروه استان‌ها - سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۵ مرکز "مثبت زندگی " در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نرگس محمدی ظهر امروز در نشست خبری، از راه‌اندازی مراکز "مثبت زندگی" در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و اظهار داشت: در ابتدا مقرر شد ۳۲ مرکز به استان اختصاص داده شود ولی با رایزنی‌های متعدد این تعداد به ۳۵ مرکز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تقسیم پرونده‌های مددجویان در این مراکز براساس موقعیت جغرافیایی و محل سکونت افراد انجام می‌شود، افزود: مراکز مثبت زندگی با پراکندگی متناسب با جمعیت در سراسر استان راه‌اندازی و تاکنون ۱۲  هزار پرونده  از مجموع ۱۷ هزار پرونده بهزیستی در آن‌ها توزیع شده است.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی به عبارتی بهزیستی کوچکی در هر منطقه هستند، عنوان کرد: هدف از راه‌اندازی این مراکز نزدیکی و دسترسی آسان مردم به خدمات بهزیستی است و در این طرح اطلاعات کاملی از خانواده‌ها و وضعیت آن‌ها در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد که در ارائه خدمات تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

عسگری تصریح کرد: شرایط به‌کارگیری نیرو در مراکز مذکور سخت‌گیرانه‌تر از استخدام در سایر مراکز، تخصصی و با الزام مرتبط بودن مدرک تحصیلی و از بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با اشاره به برون‌سپاری ۹۴ درصد از خدمات و فعالیت‌های بهزیستی به بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: پیشگیری از تولد نوزاد معلول با آزمایشات ژنتیک در استان اجرا و جلوی بسیاری از معلولیت‌ها گرفته می‌شود، همه معلولیت‌ها صرفا در تست پیش از ازدواج و پیش از بارداری مشخص نمی‌شود و احتمال بروز برخی از معلولیت‌ها براساس شجره‌نامه و ژنتیک اجتماعی که چه معلولیتی در خانواده‌ وجود داشته بالا می‌رود.

سرپرست بهزیستی استان عنوان داشت: تست‌های پیش از ازدواج و بارداری برای جامعه هدف بهزیستی رایگان انجام و برای مشارکت بیش از پیش با مرکز بهداشت باید تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص منعقد شود.

عسگری اضافه کرد: فوریت‌های اجتماعی از خدماتی است که در راستای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در مرحله اول صورت می‌گیرد و بخش عمده مددجویان بهزیستی معلولان از انواع ذهنی، جسمی حرکتی، ناشنوایان و نابینایان هستند که مناسب‌سازی کاربردی برای آن‌ها در سطح جامعه انجام می‌شود.

وی مطرح کرد: در استان ۱۶ مرکز روزانه نگهداری سالمندان با ۹۷۴ نفر سالمند و سه مرکز شبانه‌روزی با ۱۷۵ سالمند وجود دارد که مراکز روزانه در شرایط کرونایی تعطیل و مراکز شبانه‌روزی نیز به دلیل آسیب‌پذیری سالمندان با قرنطینه کامل فعالند و به صورت غیرحضوری نظارت می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود ۹ درصد جمعیت استان سالمند است که طی سال‌های آینده به این جمعیت افزوده خواهد شد به‌همین‌خاطر باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای این قشر با در نظر گرفتن شرایط جسمی، روحی و بیماری‌های سالمندان انجام شود.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدام به‌موقع بهزیستی در تدوین و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مربوط به جامعه هدف، تشریح کرد: تاکنون ۶۵۰ دوز واکسن آنفولانزا بین سالمندان مراکز شبانه‌روزی و پرسنل آن‌ها، معلولان خاص جسمی حرکتی که مشکل ریه داشتند و معلولان ذهنی توزیع شد و منتظر محموله ۶۵۰ دوزی بعدی هستیم.

عسگری با اشاره به اقدامات مربوط به کنترل کرونا، توضیح داد: با شیوع ویروس کرونا به هر مددجو ۵۰۰ هزار تومان برای تهیه اقلام بهداشتی اختصاص یافت، مراکز مربوط به بهزیستی در چند نوبت ضدعفونی شدند، به مراکز نگهداری سالمندان و شیرخواران تب‌سنج اختصاص و در مراکز اتاق قرنطینه در نظر گرفته شد.

وی توضیح داد: برای کودکان تحت‌حمایت بهزیستی و خانواده‌های آن‌ها کمک‌هزینه تهیه اقلام بهداشتی از سوی انجمن‌های مردم‌نهاد تهیه و توزیع شد. همچنین ۳ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های در معرض خطر توزیع و هزار بسته دیگر در حال توزیع است.

سرپرست بهزیستی استان افزود: همزمان با شیوع ویروس کرونا و افزایش استرس و اضطراب شهروندان خط‌های تلفنی ۱۲۳ و ۱۴۸۰ اقدام به ارائه مشاوره کردند که تعداد تماس‌ها در این مدت افزایش چشمگیری داشته است.

وی در پایان از اجرای طرح کشوری "پازل همدلی" در استان خبر داد و گفت: در این طرح هر قطعه پازل ۱۰ هزار تومان است و تاکنون ۶۳ میلیون تومان جمع‌آوری شده است. همچنین در طرح "ایران همدل" ۶۲۳ میلیون تومان جمع‌آوری و بین جمعیت هدف بازتوزیع شد.

کد خبر 25768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد