آگاه سازی و کاهش آسیب مهمترین برنامه های کنترل ایدز در استان

طاهره یکتایی کارشناس کاهش آسیب اعتیاد و ایدز عنوان کرد : بطور کلی پیشگیری، حمایت و توانمند سازی رویکردهای حمایتی سازمان بهزیستی استان در زمینه ایدز است وبرنامه های «کاهش آسیب »همچنان از مهمترین برنامه ها برای کنترل این بیماری است.

کارشناس کاهش آسیب اعتیاد و ایدز طاهره یکتایی افزود :  بهزیستی استان گیلان به منظور پیشگیری از ایدز در سه سطح فعالیت می کند
۱.پیشگیری اولیه :
برگزاری کلاس های آموزشی برای گروه های هدف مختلف از جمله زنان سرپرست خانوار ،در محیط کار و محلات و.... به منظور ارتقاءسطح آگاهی مردم جهت ییشگیری از ایدز می باشد در سال گذشته در کلیه شهرستانها زنان سرپرست خانوار در زمینه بیماری ایدز وراه های انتقال وپیشگیری از آن آموزش های لازم را دریافت نمودند.

۲.پیشگیری ثانویه :
اجرای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد از طریق راه اندازی مراکز کاهش آسیب
فعالیت های کاهش آسیب از سال ۱۳۸۳ در سازمان بهزیستی شروع شده است  وبا توجه به اهمیت عفونت HIV/AIDS و سایر عفونتهایی که از طریق اعتیاد تزریقی منتقل می شوند، برنامه های کاهش آسیب می تواند در افرادی که تمایل به ترک مصرف مواد ندارند از انتقال این عفونتها پیشگیری نماید. از طرفی اجرای برنامه های کاهش آسیب در بعضی موارد در بلند مدت فرد را به سمت درمان یا ترک کامل مواد ترغیب می کند.
۲-۱.این فعالیت ها در  مراکز گذری یا (DIC) Drop-in center، و توسط تیم های امداد رسان سیار (Outreach) انجام می شود وخدمات کاهش آسیب را روزانه به معتادان با رفتارهای پر خطر ارائه می دهند.
۲-۲.سرپناه شبانه ( Shelter ) نیز برای کاهش عوارض بهداشتی و اجتماعی در معتادان با رفتارهای پر خطر و بی خانمان وجهت اسکان شبانه آنهامی باشد .
۲-۳.با عنایت به این موضوع که مراکز و خدمات مذکور بایستی در مناطقی ایجاد گردد که تجمع معتادان تزریقی و با رفتارهای پر خطر وجود دارد .همچنین تغییر الگوی مصرف و جابجایی این گروه از معتادان در بزرگراهها ، مناطق و میادین پر جمعیت شهر ، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، لذا مراکز سیار ( MOBILE CENTER ) جهت پوشش این مناطق نیز راه اندازی گردید .
۲-۴.کانکس  یا ایستگاه کاهش آسیب  
این مراکز وتیم های سیار با ارائه اقلام پیشگیری ( توزیع سرنگ وسرسوزن وپد الکلی و کاندوم ....)،انجام تست اچ آی وی جهت بیماریابی ،آموزش و آگاه سازی ،حمایت همتایان،توانمند سازی و ... در خدمت رسانی به افراد دارای رفتارهای پرخطر ومعتادین تزریقی  به منظور پیشگیری از ایدز تلاش می کنند.
بهزیستی استان دارای ۷ مراکز کاهش آسیب در ۴ شهرستان رشت ،تالش،انزلی ،لاهیجان می باشد.
دو مرکز گذری همراه با متادون ویک موبایل ون ویک کانکس در شهرستان رشت و یک موبایل ون در لاهیجان ویک مرکز شلتر در انزلی ویک گذری/شلتر درتالش می باشد.
درسال جاری برای ۱۱ نفر از کودکان خیابانی تست اچ آی وی بعمل آمد وخوشبختانه تمام موارد جواب منفی بوده است.
در سال گذشته ۸۴۶ میلیون تومان اعتبار به مراکز کاهش آسیب اعتیاد تخصیص داده شد وتعداد  ۱۶۵۷نفر از خدمات کاهش آسیب بهره مند شدند ودر ۶ ماهه اول سال جاری نیز نزدیک به ۴۰۰ میلیون اعتبار به این مراکز تخصیص یافت وتعداد ۱۳۲۱نفر از خدمات کاهش آسیب خدمات دریافت نمودند.

۳.پیشگیری مثبت      

باشگاه های مثبت ایدز از سال ۹۲ جهت حمایت های روحی وروانی وتوانمندسازی وارائه خدمات به بیماران ایدز وخانواده های آنان در  بهزیستی استان راه اندازی شد.
آموزش مهارت های زندگی،رفتارهای جنسی ایمن تر،بهداشت باروری،خود مراقبتی،خدمات فرهنگی-اجتماعی و... ازخدمات این مرکز می باشد و همچنین پرداخت کمک هزینه زندگی ،کمک هزینه درمان پزشکی ودندانپزشکی و ودیعه مسکن و کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان و....... به مبتلایان وخانواده های آنان از جمله خدماتی دیگری است که در باشگاه مثبت ایدز ارائه می گردد
در حال حاضر ۷۷ نفر تحت پوشش باشگاه مثبت ایدز هستند که ۳۵ نفر تحت پوشش بهزیستی می باشند  بر اساس بعد خانوار ماهیانه از بهزیستی مستمری دریافت می کنند ودر سال جاری مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای این بیماران تخصیص یافته است. 

کد خبر 25710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد