داورزن | بانک‌ها مهم‌ترین مانع اشتغال توانخواهان بهزیستی داورزن

رئیس اداره بهزیستی شهرستان داورزن گفت : 16 میلیارد ریال از محل اعتبارات تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی شهرستان داورزن در سال 99 تخصیص یافته است و تا کنون از محل این تسهیلات، 34 مددجو برای دریافت وام به بانک معرفی شده‌اند.

داورزن - محمد علی زیدآبادی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: اگر چه بانک‌های ملی، ملت، کشاورزی، رفاه، سپه، صادرات و پست‌بانک به عنوان بانک عامل این تسهیلات معرفی شده‌اند اما واقعیت این است که در شهرستان داورزن فقط بانک‌های کشاورزی و صادرات، شعبه دارند و بقیه‌ی بانک‌ها در سبزوار خدمات می‌دهند.

وی تصریح کرد: مددجویان ما اگر بخواهند از سایر بانک‌ها تسهیلات بگیرند باید فاصله 70 کیلومتری داورزن سبزوار را بارها و بارها طی کنند و حتی ضامن را هم با خود به شهرستان دیگر ببرند که واقعا فرایند سخت و دشواری است.

زیدآبادی گفت: چه بانک‌هایی که در داورزن شعبه دارند و چه بانک‌هایی که خدمات‌شان در سبزوار است در مورد تضمینات وام‌ها واقعا سخت‌گیری می‌کنند و خیلی از مددجویان معرفی شده، نمی‌توانند تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: در حالی که پست بانک 350، رفاه 200، ملت 130، و سپه 200 میلیون تومان سهمیه‌ی تسهیلات اشتغالی داورزن را دریافت کرده‌اند اما به جهت نداشتن شعبه در شهرستان، ارائه‌ی این وام‌ها به مددجویان بهزیستی، فرایند سخت و دشواری دارد که مسؤولان شهرستان و استان باید فکری به حال این موضوع بکنند.

کارشناس اشتغال و توانبخشی بهزیستی داورزن نیز گفت: علاوه بر این مشکلات، بعضی بانک‌های عامل، همکاری لازم را ندارند و یا سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

محسن حارث‌آبادی افزود: در حالی که بخشنامه‌ها می‌گوید این تسهیلات 7 ساله است اما برخی بانک‌ها تن به این قوانین نمی‌دهند و روش‌های خودشان را اعمال می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حالی که قانون می‌گوید باید نصف تسهیلات آزادسازی شود تا مددجو بتواند مقدمات کارش را انجام دهد بانک‌ها اصرار دارند که مددجو نامه‌ی مرحله‌ی دوم را بیاورد تا کل تسهیلات دریافت شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر زمینه‌ای که کارشناس بهزیستی بازدید کند و بر اساس آن، بتواند نامه‌ی مرحله‌ی دوم را بدهد وجود ندارد و به این ترتیب، کار راه‌اندازی شغل، پیچیده می‌شود و نمی‌توان به دقت، فرایند اشتغال را دنبال کرد چون بانک‌ها سلیقه‌ای و ناهماهنگ عمل می‌کنند و کار ایجاد اشتغال مؤثر و نتیجه‌بخش، با مانع مواجه می‌شود.

وی در عین حال یادآور شد: با وجود همه‌ی این مشکلات، ما از ابتدای سال تا کنون 34 مددجو را به بانک معرفی کرده‌ایم که در مجموع یک میلیارد و دویست میلیون تومان از تسهیلات را شامل می‌شود اما شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان مطمئن بود چه تعداد از مددجویان عزیزمان بتوانند به این تسهیلات دست پیدا کنند.

حارث‌آبادی با بیان اینکه بیشتر متقاضیان و مددجویان این بخش، روستایی هستند گفت: به همین خاطر بیشتر زمینه‌های اشتغال، کشاورزی و دامداری و دامپروری است و تعدادی از مددجویان شهری هم در رشته‌های اصناف و پیشه‌های خرد مشغول کار می‌شوند.

زیدآبادی، رئیس بهزیستی داورزن در پایان این گفتگو ابراز امیدواری کرد مشکلات بانک‌ها هر چه زودتر در شهرستان داورزن حل شود تا مددجویان عزیزمان بتوانند مزه‌ی شیرین تسهیلات ارزان اشتغال را بچشند و برای ارتزاق خود و خانواده‌هایشان مسیر روانی را طی کنند.

کد خبر 25707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد