پاسداشت 19 آبان , روز جهانی فرزند خواندگی

علی مددی معاون اموراجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت :19 آبانماه هر ساله پاسداشت روز جهانی فرزند خواندگی می باشد.

علی مددی اظهار داشت : فرزندخواندگی عبارت است از اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده های متقاضی که واجدالشرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی سرپرست باشند.

این مقام مسئول افزود: کودکانی به فرزندی سپرده خواهند شد که والدین یا جد پدری آنها، شناخته شده نباشد. از طرف دیگر این کودکان باید تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار گرفته باشند، به عبارتی قبل از سپردن کودکان به فرزندی این کودکان باید از طریق مراجع قضایی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرند و مهمتر اینکه این کودکان باید به خانواده هایی سپرده شوند که قانون تعیین کرده است.

اعظم علی مددی افزود : قانون فرزندخواندگی مصوب سال 1353 بود که تا سال 1392 اجرایی می‌شد اما قانون جدیدی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که این قانون را تسهیل کرد.

وی بیان داشت : در قانون قبلی فقط کودکانی که پدر و مادر نداشتند را می‌توانستیم به فرزندخواندگی بدهیم اما طبق قانون جدید اگر قاضی تشخیص دهد کودکی باید از پدر و مادر خود جدا شود و آنها صلاحیت نگهداری او را ندارند، می‌توان او را به فرزندخواندگی سپرد.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: در سال 99 از ابتدای سال تا کنون حدود 23 کودک بی سرپرست و بدسرپرست  ارجاع شده از طریق مراجع قضایی در شیرخوارگاه و خانه های کودکان و نوجوانان بهزیستی استان مرکزی پذیرش گردیده اند که از این تعداد 18 کودک به عنوان فرزندخوانده به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی دارای صلاحیت واگذار گردیده است.

وی افزود: در سال 99 موضوع راه اندازی سامانه فرزندخواندگی خبری شد که این امر تحول بزرگی در زمینه فرزندخواندگی به همراه خواهد داشت.اکنون متقاضیان سرپرستی کودک می توانند بدون مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی از طریق سامانه فرزندخواندگی نسبت به ثبت نام اولیه و ارائه مدارک خود اقدام نمایند.

ایشان در ادامه گفت : در حال حاضر در مرحله اولیه بررسی مدارک خانواده های متقاضی قرار داریم و مدارک خانواده هایی که ثبت نام نموده اند توسط کارشناسان مرتبط در هر شهرستان بررسی و تایید می گردد که متعاقب آن پیامکی برای متقاضیان در خصوص چگونگی ادامه فرایند فرزندخواندگی,رد یا پذیرش تقاضا,ارسال می گردد.

علی مددی اظهار داشت : نکته قابل توجه در امر فرزندخواندگی استان مرکزی ,این است که خوشبختانه با تعامل بسیار خوبی که بین دادگستری استان و اداره کل بهزیستی استان وجود داردمیانگین ماندگاری فرزندان در مراکز بهزیستی بسیار کم می باشد و کودکان در کمترین زمان ممکن با رعایت کلیه دستورالعمل ها و ضوابط و مقررات ,تعیین تکلیف می گردند لکن تعداد بالای متقاضیان فرزندخواندگی در هر شهرستان و از طرفی کم بودن فرزندان دارای شرایط لازم برای سرپرستی توسط خانواده های جایگزین ,موجب طولانی شدن مدت انتظار فرایند فرزندپذیری و گاها" بروز نارضایتی در مراجعین می گردد.که این امر نیازمند صبوری خانواده های متقاضی سرپرستی کودک است.

کد خبر 25696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد