عوامل اجتماعی پر خطر سبب گرایش فرد به اعتیاد است

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: عوامل اجتماعی پرخطر به طور مثال زندگی در محله‌ای که در اطراف آن خرید و فروش مواد صورت می‌گیرد، می‌تواند فرد را به سمت اعتیاد سوق دهد.

ماریت قازاریان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: محله‌هایی که در اطراف آن خرید و فروش مواد صورت می‌گیرد، میزان مصرف مواد در آنها زیاد هست و این مساله به عنوان یک عرف اجتماعی برای فرد ظاهر می‌شود بنابراین می‌تواند یکی‌ از عوامل متعددی باشد که افراد از جمله زنان را در دام اعتیاد بیندازد.
وی به عوامل فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان اشاره کرد و گفت: هنگامی که زنی با همسر معتاد زندگی می‌کند، شیوه زندگی او نیز متفاوت است زیرا فرد معتاد انتظارات متفاوتی از همسر خود دارد و می‌خواهد فردی را در کنارش مثل خودش داشته باشد که بیشتر از استعمال آن مواد لذت ببرد زیرا زنان انتقاد و سرزنش می‌کنند و مزاحم مصرف آن فرد می‌شوند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: هنگامیکه فرد معتاد، مصاحبی مانند خودش در کنارش داشته باشد می‌تواند لذت بیشتری از مصرف مواد داشته باشد و دیگر کسی او را سرزنش نمی‌کند و حتی در مواردی هم می‌تواند از همسرش به‌عنوان ابزاری برای تامین مایحتاج زندگی استفاده کند به طور مثال او را به کارهای نامشروع و ناشایست مانند فروش مواد، وامی‌دارد.
قازاریان افزود: بنابراین زن هم می‌تواند ناخودآگاه درگیر مصرف مواد شود و اصلا الگوی زندگی خیلی متفاوت می‌شود و دیگر فرد نمی‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: حتی ممکن است گاهی افراد از جمله زنان برای کارهای درمانی و کاهش درد، تشویق به مصرف مواد شوند. گرچه به ‌طور کلی عوامل متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند یک زن را به سمت اعتیاد سوق دهد. به طور مثال ایجاد اعتماد به نفس کاذب در اثر مصرف مواد یا شب‌زنده‌داری یا داشتن یک همسر یا پدر معتاد می‌تواند زن را به سمت مصرف مواد سوق دهد.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: نگرش مثبت یک خانواده به مواد اعتیادآور نیز می‌تواند زنان را در دام اعتیاد بیندازد. به ‌طور مثال ممکن است خانواده مواد اعتیادآور را تسکین درد بداند و فرد تصور کند مصرف مواد نه تنها چیز منفی نیست بلکه می‌تواند تسکین درد هم باشد.
قازاریان افزود: البته در زوجین جوان نیز با تصور اینکه مصرف مواد، توان جنسی و کیفیت رابطه زناشویی را افزایش دهد، نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که زوجین جوان را به سمت اعتیاد سوق بدهد که همه اینها در کوتاه‌مدت است و لذت آن کاذب است و به تدریج می‌تواند منجر به اختلالات روانی و عاطفی از جمله اختلالات جنسی برای فرد شود. 

خط ملی اعتیاد پاسخگوی اعتیاد به فضای مجازی نیست
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در ارتباط با اعتیاد به فضای مجازی گفت: اکنون خط ملی اعتیاد خدماتی که به طور مستقیم بخواهد به مساله «اعتیاد به فضای مجازی» بپردازد، ندارد.
قازاریان افزود: به هر حال هر مرکزی استراتژی و اهداف خود را دارد و این مساله جزو اهداف خط ملی اعتیاد نیست. ممکن است افرادی تماس بگیرند و سئوالاتی را در این راستا بپرسند و حتی ممکن است پاسخی هم از سوی مشاوران خط ملی اعتیاد داده شود اما «اعتیاد به فضای مجازی» باید ساز و کارهای خود را داشته باشد.
وی یادآور شد: خط ملی اعتیاد در ارتباط با راهنمایی به مردم برای پیشگیری از مصرف مواد، راهنمایی‌هایی در رابطه با درمان مثلا ارجاع به مراکز درمانی اعتیاد یا در برخی موارد برای کاهش آسیب مصارف پرخطر می‌تواند ارائه دهد.
قازاریان گفت: تعداد تماس‌ها در رابطه با «اعتیاد به فضای مجازی» اندک است و مردم برای رفع این نیازهای باید به جاهای دیگری مراجعه کنند تا مشکلات آنها رفع شود.

کد خبر 25683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =