بیست وسوم ربیع الاول و روز قم مبارکباد

بیست و سوم ربیع الاول و سالروز ورود بانوی کرامت حضرت معصومه (س) به شهر قم و روز ملی قم مبارکباد.

بیست و سومین روز از ربیع الاول سال 201 هجری قمری، نقطه عطفی در تاریخ قم بوده است.

در آن سال بود که بانوی کرامت در مسیر حرکتی خود به سوی طوس و برای دیدار با امام زمان خویش، حضرت رضا (ع)، از همراهانشان خواستند تا با وجود بیماری آن حضرت، ایشان را به قم برسانند که چنین هم شد.

تردیدی نیست که این تدبیر حضرت برای حضور و سکونت در قم، به سبب بیش از 40 روایت از روایات اهل بیت (ع) درباره اهمیت قم بوده است چراکه قم در آن روزگار مرکزیّتی در جهان اسلام داشت که این مرکزیت پس از حضور حضرت بانوی کرامت (س) بیشتر هم شد و تا امروز هم ادامه یافته است.

یکی از این روایات از زبان أنَس بن مالک و از حضرت رسول الله (ص) روایت شده که آن حضرت، قم را از شهرهایی دانسته اند که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را پذیرفته است و از این رو، دری از درهای بهشت هم از سمت آن گشوده می‌شود (بحار الأنوار، ج 60، ص 212).

 سلامُ الله علی أهل قم

روایت دیگر هم در این موضوع از وجود مبارک حضرت مولی امیرالمؤمنین (ع) است که با تعبیر «سلامُ الله علی أهل قم و رحمتُ الله علی أهل قم»، مردم این شهر را تکریم کرده اند (بحار الأنوار، ج 60، ص 217).

و اما بیشتر روایات درباره قم و مردم قم از زبان حضرات امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) وارد شده است.

در یکی از این روایات مشهور، امام صادق (ع) در دیدار برخی از مُحدّثان با ایشان، بر اهل قم درود می‌فرستند و می‌فرمایند:

«همانا برای خداوند حرمی در مکه قرار دارد و برای رسول خدا (ص) حرمی در مدینه است. برای امیرالمؤمنین (ع) نیز حرمی در کوفه است و همانا برای ما نیز حرمی در قم است.

در این شهر بانویی از فرزندان من دفن خواهد شد که نام او فاطمه است و هر کس او را زیارت کند، بهشت از آن اوست.» (بحار الأنوار، ج 60، ص 216):

کد خبر 25641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد