در رسانه | مهدهای کودک در سراشیبی حذف از گردونه آموزش

مشهد- ایرنا- مهدهای کودک به عنوان تنها میزبانان و متولیان رسمی آموزش کودکان زیر هفت سال در شرایط فراگیری ویروس کرونا گرچه مانند بسیاری از مشاغل، حرف و عرصه‌های خدماتی در کشور دچار تعطیلی، خسران و آسیب شدند اما روند موجود آغازی بر ورود این مراکز به سراشیبی حذف از گردونه آموزش و تربیت است.

درست است که شاهد بازگشایی مهدهای کودک پس از حدود چهار ماه تعطیلی در ۲۴ خرداد ماه امسال بودیم اما خسارت و آسیب وارد شده به این مراکز بر اثر کرونا همچنان در خاموشی و سکوت ادامه دارد و تغییر چندانی در کم و کیف این خسارت به وجود نیامده است.

گرچه دولت از مهدهای کودک همانند سایر بخش‌های خسارت دیده از کرونا حمایت کرد و پرداخت تسهیلات را برای این مراکز در نظر گرفت اما این تسهیلات مرحمی بر زخم عمیق و خسارت سنگین و اشتغال از دست رفته نیروهای این بخش نبود.

اهمیت و ضرورت فعالیت مهدهای کودک به گونه‌ای است که این مراکز مزایا و عملکرد چند جانبه‌ دارند که محوری‌ترین آن آموزش و نگهداری موثر از کودکان زیر هفت سال و نیز حمایت از اشتغال زنان است.

حمایت از اشتغال زنان و نگهداری از کودکان زیر هفت سال آنان در ساعاتی که آنها سر کار هستند، حفظ سلامت و مراقبت از کودک توسط مربیان توانمند و آموزش‌دیده، ارائه آموزش‌های مختلف و همگام با سن کودکان به منظور ارتقای شخصیت اجتماعی و رشد فکری آنان، افزایش اجتماع‌ پذیری در کودکان، آموزش کار گروهی و فعالیتهای جمعی به کودکان و کمک به تربیت نسل توانمند با پشتوانه دانش و تجربه در مهدهای کودک از دیگر سرفصلهای فعالیت این مراکز در سراسر کشور است.

شیوع کرونا تیشه به ریشه همه این سرفصلها و ضرورتهای مورد نظر زد و با تداوم شیوع این ویروس و تبعات ناشی از آن همچنان اعتماد متزلزل به سلامت محیط و جامعه پا برجا مانده و بخشی از والدین هنوز هم با همه سختی‌ها و مشکلات از بردن کودکان خود به مهدهای کودک خودداری می‌کنند.

در این میان هستند والدینی که همچون گذشته با توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی در این مراکز و نظارت همه جانبه بر بازگشایی مهدهای کودک، کودکان دلبند خود را در قالب پروتکلهای بهداشتی و تحت شرایط خاص به دست مربیان دلسوز و توانمند می‌سپارند و دیگر بار بر نیاز دو طرفه مهدها به کودکان و کودکان به مهدها صحه می‌گذارند اما این شمار آنقدر محدود است که برای نجات مهدهای کودک از سقوط و نابودی لازم اما کافی نیست.

داستان غم‌انگیز مهدهای کودک و خسارت وارده به آنها به همین جا ختم نمی‌شود زیرا عدم توان مالی مدیران مهدهای کودک برای پرداخت حقوق کارکنان و مربیان موجب بیکاری بسیاری از آنها شده و بیمه نبودن مربیان موجب شد در ایام قرنطینه و تعطیلی حتی بیمه بیکاری نیز شامل حالشان نشود و این روند با بیکاری قطعی و دائمی بسیاری از آنان در پی تعطیلی موقت شماری از مهدهای کودک همچنان ادامه دارد.

استان خراسان رضوی از نظر شمار مهدهای کودک رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است. بر این اساس هم اکنون هزار و ۳۰۰ مهد کودک در این استان فعالیت دارند و افزون بر ۸۵ هزار کودک تا قبل از شیوع بیماری کرونا در این مهدها زیرپوشش آموزش‌های تربیتی قرار داشتند که این امر نشان از این دارد که این استان و مهدهای کودک آن بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متقبل شده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی؛ تعطیلی حدود ۴۲ درصد مهدهای کودک خراسان رضوی 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون افزون بر ۵۰۰ مهدکودک در این استان برای دستکم یک سال اعلام تعطیلی موقت کرده و از دایره خدمات‌رسانی کناره‌گیری کرده‌اند.

غلامحسین حقدادی افزود: از مجموع حدود هزار و ۳۰۰ مهدکودک که تا پیش از این در استان فعال بود حدود ۴۲ درصد به تعطیلی رفته‌اند.

وی ادامه داد: هر مهدکودک به طور متوسط ۱۰ نیروی شاغل اعم از مدیر، مربی، پرستار و نیروی خدماتی دارد که به این ترتیب دستکم پنج هزار نفر از نیروهای مهدهای کودک در این استان بیکار شده‌اند.

بازگشت ۱۲ درصد کودکان خراسان رضوی به مهد

معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در حدود ۸۰۰ مهدکودک فعال باقی‌مانده هم حدود هفت هزار کودک ثبت‌نام کرده و نگهداری می‌شوند گفت: در مقایسه با گذشته حدود ۱۲ درصد شمار کودکانی که در مهدهای کودک ثبت‌نام کرده و نگهداری می‌شدند اکنون در مهدها هستند و این به معنای تداوم خسارت و زیان است.

وی افزود: ۳۴ درصد مهدهای کودک فعال در حال حاضر کمتر از ۱۰ نفر کودک دارند.

حقدادی ادامه داد: علاوه بر این تعداد ۱۰۰ مهد کودک فعال و دایر در این استان فاقد کودک هستند و هر روز به رغم فعالیت در حال زیان‌دهی می‌باشند.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود وضعیت حضور کودکان در مهدهای روستایی بهتر است گفت: مهدهای شهری جمعیت به مراتب کمتری در مقایسه با مهدهای روستایی دارند.

معاون بهزیستی خراسان رضوی افزود: ضرر سنگین و زیان دهی مهدهای کودک ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی؛میزان خسارت مهدهای کودک زیاد است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان این که خسارت وارده به مهدهای کودک این استان به خاطر تعطیلی ناشی از شیوع کرونا بسیار زیاد است گفت: خسارت وارد شده ه به مهدهای کودک این استان طی ماههای اسفند پارسال و فروردین و اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه امسال معادل هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

حمیدرضا پوریوسف افزود: خسارت وارده همچنان ادامه دارد و طی چهار ماه گذشته هنوز برآورد جدید از میزان خسارت به این مراکز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این مراکز سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال برای بانوان دارند ادامه داد: حمایت از این مراکز مورد توجه ویژه دولت می‌باشد ولی تسهیلات کرونایی هم به آن میزان که باید کمک حال آنها نبوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بر لزوم حمایت اقتصادی از مربیان مهدهای کودک تاکید کرد و گفت: والدین کودکانی که به مهد می‌روند در حمایت از اشتغال هزاران مربی مهدهای کودک این استان در شرایط خاص ناشی از بحران بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ همکاری و یاری کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مهدهای کودک در مکانهای استیجاری مستقر هستند افزود: پرداخت حقوق مربیان، پرداخت اجاره مکان و سایر هزینه‌ها برای مدیران مهدهای کودک پابرجاست و انتظار می‌رود با توجه به این که اشتغال مهدهای کودک متکی به کار بانوان است والدین همراهی لازم را در این شرایط سخت داشته باشند تا به این ترتیب از بیکاری مربیان و تعطیلی مهدهای کودک در استان جلوگیری ‌شود.

پوریوسف ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که پس از پایان این دوره بحرانی والدین به فعالیت مهدهای کودک نیاز دارند بنابراین پیشنهاد می‌شود والدین این مساله را مد نظر قرار دهند.

اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اجرای کامل و مطلوب پروتکلهای بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت در مهدهای کودک گفت: رعایت مسائل بهداشتی و پروتکلها برای چهار گروه والدین، مربیان، کودکان و کارکنان هر مهد کودک تعریف و تشریح شده و اجرای کامل مقررات بهداشت محیط مهدهای کودک بر اساس پروتکلهای بهداشتی به صورت کامل و شفاف انجام می‌گردد.

حقدادی افزود: از روز بازگشایی این مراکز نیز بازرسان مهدهای کودک و بازرسان بهداشت بهزیستی موظف هستند در عرض دو هفته از زمان بازگشایی، تمامی مهدهای کودک را از نظر بهداشتی بررسی و نظارت ‌کنند.

آینده مبهم مهدهای کودک

وی ادامه داد: آنچه مسلم است مردم از آوردن فرزندان خود به مهدهای کودک استقبال نکرده‌اند و با توجه به آغاز موج سوم شیوع کرونا انتظار افزایش حضور کودکان در مهدها را نداریم.

معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۸ درصد والدینی که کودکان خود را به مهدهای کودک آورده‌اند کارمند و شاغل هستند گفت: تاکنون حتی یک مورد گزارش از ابتلای کودکان مهدهای کودک به بیماری کووید ۱۹ ثبت نشده و این جای بسی امیدواری است.

وی افزود: مهدهای کودک در رشد همه جانبه کودکان زیر هفت سال و نیز در حوزه مراقبت تاثیر بسیار دارند و در نهایت رشد همه جانبه ذهنی و جسمی کودک را محقق می‌کنند.

حقدادی ادامه داد: علاوه بر این حیات مهدهای کودک در حفظ و تضمین اشتغال زنان شاغل نیز موثر است زیرا نگهداری از کودکان و شیرخواران در مهدهای کودک به عنوان بازوی حمایتی زنان شاغل می‌باشد.

وی گفت: در صورتی که سال آینده شاهد پایان شیوع بیماری کووید۱۹ باشیم و نیاز به مهدهای کودک دوباره اوج بگیرد، پروسه و روند سختی را برای آماده‌ سازی و فعال ‌سازی مهدهایی خواهیم داشت که دچار خسران و زیان فراوان شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر رسیده است. 

همچنین تاکنون ۵۰۰ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کد خبر 25605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد