آمارهای شنیدنی از فرزندخواندگی در سال کرونایی/ به ما کودک معلول بدهید!

با وجود سایه سنگین بیماری کرونا بر کشور و مشکلات اقتصادی از ابتدای سال ۹۹ تا امروز، رویای صدها کودک بی سرپرست برای داشتن خانواده تعبیر شد و ۷۵۰ کودک به فرزندخواندگی پذیرفته شدند اما این همه ماجرا نیست.

گروه جامعه خبرگزاری فارس ـ عطیه اکبری: هیچ کس فکرش را نمی کرد ویروس کرونا نهمین ماه بعد از ورودش، اینطور بی رحمانه قربانی بگیرد و نمی دانستیم سایه سنگین کرونا قرار است همه محاسبات زندگی روزمره مان را برهم بزند. اما این ویروس با همه بدشگونی ردپای اتفاقات خوب را کمرنگ نکرد.

حالا شاید خبرهای مسؤولان سازمان بهزیستی از آمارهای مربوط به فرزندخواندگی در همین سال کرونایی، کمی از زهر تلخی خبرهای کرونایی را بگیرد. تحریم، مشکلات اقتصادی، کرونا و همه تبعات سخت و تلخش نتوانست سنت زیبای فرزندخواندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

سعید بابایی مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تا این لحظه، ۷۵۰ کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی پذیرفته شدند. کودکان تنهایی که زخم خورده آسیب های اجتماعی هستند و در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند. 

*نه دخترچشم آبی نه پسر موفرفری، به ما کودک معلول بدهید

اما اگر تصور می کنید همه خانواده های طالب فرزندخواندگی فقط برای جبران خلا ناشی از ناباروری و نداشتن فرزند به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند، سخت در اشتباهید. در حال حاضر بسیاری از خانواده ها برایشان مهم نیست کودکی که قرار است آن را به فرزند خواندگی بپذیرند چه شکل و ظاهری داشته باشد. مهم نیست دختر بور چشم آبی یا پسر موفرفری را به فرزندی بپذیرند.

این حرف ما نیست. بابایی در این خصوص گفت: در چهار سال گذشته، پس از اصلاح قانون فرزندخواندگی مصوب سال ۱۳۵۳ و برداشته شدن موانع قانونی دست و پاگیر برای فرزندخواندگی، خانواده های نیکوکار، ۶۰۲ کودک بی سرپرست معلول و ۷۹۷  کودک دارای بیماری خاص را به فرزندی پذیرفته اند. بسیاری از این خانواده ها، خودشان فرزند دارند و بسیاری از این خانواده ها با اینکه فرزندی ندارند، با دید معنوی سراغ فرزندخواندگی می آیند و گرنه هیچ اهرم اجباری برای آنکه خانواده ای، فرزندی معلول یا دارای بیماری را به سرپرستی قبول کند وجود ندارد.

*سال کرونایی و فرزندخواندگی ۶۴ کودک معلول و ۸۳ کودک بیمار

بابایی اضافه کرد: کودکان بی سرپرست معلول بسیار مظلومند و ما خوشحالیم که تقاضا برای فرزندخواندگی این کودکان افزایش پیدا کرده است. در سال ۹۹  تا این لحظه ۶۴ کودک معلول و ۸۳ کودک دارای بیماری خاص و صعب العلاج به فرزندخواندگی پذیرفته شدند.  

*فرزندخواندگی ۵۴۷۸ کودک از سال ۹۶ تا امروز/ لحظه زیبای تحویل فرزندخوانده ها به خانواده

بابایی گفت: بعضی از خانواده ها خواهان فرزندانی هستند که  معلولیت شدید دارند و قادر به راه رفتن نیستند. بعضی از خانواده ها کودکانی را برای سرپرستی انتخاب کردند که مشکلات و بیماری های خاص و مزمن دارند. این حس نیکوکاری و احساس مسؤولیت بسیار ستودنی است.حس کودک و حس پدر و مادر در روزی که قرار است فرزندان را از بهزیستی تحویل بگیرند و به خانه ببرند دیدنی است. مددکاران ما هم در آن لحظه اشک شوق می ریزند، وقتی قرار است کودکی را که تا آن زمان محبت پدر و آغوش گرم مادر به خود ندیده را به پناه امن خانواده ای بسپرند. 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در ادامه صحبت ها آمارهایی امیدوارکننده از فرزندخواندگی در چهارسال گذشته ارائه داد و گفت: از سال ۹۶ تا امروز ۵۴۷۸ کودک به فرزندخواندگی پذیرفته شدند.

*امسال ۱۳۰ خانم مجرد بالای ۳۰ سال مادر شدند

 سال ۱۳۹۲ برای خانواده هایی که سال ها پشت سد محکم قانون سفت و سخت  فرزندخواندگی مانده بودند سال خوبی بود. در این سال پیش نویس لایحه اصلاح قانون فرزندخواندگی مصوب سال ۱۳۵۳ در مجلس تصویب شد و مدتی بعد آیین نامه اجرایی آن به سازمان بهزیستی، قوه قضاییه و سازمان های مربوطه ابلاغ شد.

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اصلاح قانون فرزندخواندگی و تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در سال ۱۳۹۲ اتفاق مبارکی بود. از آن زمان به بعد بسیاری از محدودیت ها برداشته شد. حالا دختران یا بانوان مجرد بالای ۳۰ سال هم می توانند سرپرستی فرزندی را بر عهده بگیرند و همه موانع قانونی آن هم در این لایحه برداشته شده است. همین امسال حدود ۱۳۰کودک بی سرپرست فرزندخوانده خانم های مجرد بالای ۳۰ سال شدند.

*افزایش ۳۰ درصدی آمار فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه اصلاح قانون فرزندخواندگی و تصویب لایحه جدید منجر به افزایش ۳۰ درصدی فرزند خواندگی در سال های اخیر شده است، گفت: واگذاری فرزند به خانوده‌های دارای اولاد، جایگزین‌های ارث، واگذاری فرزندخوانده به خانواده‌هایی که خارج از ایران زندگی می‌کنند، امکان فرزندخواندگی برای کودکان بالای ۱۲ سال از تغییرات دیگری بود که در قانون فرزندخواندگی اعمال شد و اتفاقات خوبی را رقم زد. راه اندازی سامانه اینترنتی فرزندخواندگی هم کار را برای خانواده هایی که متقاضی فرزند خواندگی هستند راحت تر کرده است و در مراحل اولیه نیازی به مراجعه به سازمان بهزیستی نیست.

فرید در پایان آماری از فرزندخواندگی در چند سال گذشته داد و اظهار کرد: پس از ابلاغ آیین نامه اصلاح قانون فرزندخواندگی، در سال ۱۳۹۶، ۱۶۱۱ حکم فرزند خواندگی صادر شد، در سال ۹۷ ، ۱۴۶۰ کودک به فرزندخواندگی پذیرفته شدند، در سال ۹۸ هم حکم فرزندخواندگی برای ۱۶۵۷ کودک بی سرپرست صادر شد. امیدواریم با مهر بی پایان مردم ایران تعداد کودکان بی سرپرست هر روز کمتر از قبل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 25594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =