برگزاری نشست مشورتی "  استقرار  جامعه پاسخگو در برابر سلامت سالمندان استان "

در راستای طراحی و اجرای بازاریابی اجتماعی برای ترویج مشارکت اجتماعی در مدیریت برنامه های سلامت سالمندان نشست مشورتی " استقرار جامعه پاسخگو در برابر سلامت سالمندان استان " برگزار شد

نشست مشورتی "  استقرار  جامعه پاسخگو در برابر سلامت سالمندان استان " در راستای طراحی و اجرای بازاریابی اجتماعی برای ترویج مشارکت اجتماعی در مدیریت برنامه های سلامت سالمندان با حضور گروه تصمیم گیرندگان این کمپین در محل دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان برگزار شد و به صورت همزمان دکتر شتی  رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و دکتر شمس  از استان چهار محال و بختیاری نیز در قالب  ارائه مطلب  بصورت وبینار در آن حضور داشتند ،  در این نشست ، دکتر حسین نحوی نژاد ، مدیر کل بهزیستی گیلان و دبیر شورای ساماندهی سالمندان استان ضمن ارائه  تعریفی از استقرار پدیده سالمندی با گذر درصد  افراد بالای 65  سال یک جمعیت از 8% کل جامعه  یا فزونی گرفتن  درصد افراد بالای 60 سال آن به فراتر از 12% آن ، بیان داشت که توصیف پدیده سالمندی و فرصت ها یا چالش های مترتب بر آن  با واژه های "خوب "یا "بد" ممکن نیست.

در حال حاضر  13.87 % جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده و به این ترتیب استان گیلان سالمند ترین استان کشور قلمداد می شود وی همچنین ضمن مقایسه شاخص پیری در کشور (  38.63  ) با  استان گیلان  (  74.55  )   اظهار داشت که شاخص پیری در گیلان دو برابر کشور است .لازم به ذکر است که شاخص پیری به تعداد افراد ۶۰ ساله و بیشتر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کمتر از ۱۵ سال ( صفر تا ۱۴ ساله) اطلاق می شود. و این شاخص از تقسیم تعداد افراد ۶۰ ساله و بیشتر به تعداد افراد کمتر از ۱۵ سال ضربدر ۱۰۰ بدست می‌آید.
وی  همچنین عواملی همچون ارتقای سطح بهداشت  عمومی و درنتیجه امید به زندگی ، کاهش نرخ ازدواج و تمایل به فرزند آوری نیز افزایش فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند  را از دلایل کاهش بعد خانوار و سالمند شدن جمعیت برشمرد.همچنین اظهار داشت که 72.5% سالمندان استان در گروه سالمندان جوان  ( 60 تا 75سال ) طبقه بندی شده و تنها  1.5%  آنها کهنسال بوده و سن بالای 90 سال دارند. خوشبختانه 82% سالمندان مستقل بوده و نیازهای آنها با نهادینه کردن فرهنگ تکریم منزلت سالمندان ، اندیشیدن و برنامه ریزی در راستای  چگونگی سپری کردن اوقات فراغت و در مواردی اشتغال آنها مرتفع گردیده و تنها حدود 18% آنان نیمه مستقل یا کاملا وابسته بوده و نیازمند دریافت خدمات توانبخشی مراقبتی می باشند که این میزان در کشور معادل 1,487,970 و در استان برابر با 60356 نفر است. دکتر نحوی نژاد همچنین بر لزوم آموزش کوتاه مدت پزشکان عمومی در خصوص طب سالمندی تاکید ویژه داشته و بر ضرورت حضور پر رنگ سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت حمایت لجستیک از بخش های مراقبتی سالمندان در راستای تامین هزینه تمام شده واقعی در این بخش اشاره نمود . همچنین نیاز به ورود بیمه ها به ویژه بیمه سلامت در مقوله پوشش خدمات توانبخشی  را از دیگر ضروریات خدمت رسانی حوزه سالمندی بر شمرد. لازم به ذکر است در شرایط فعلی تنها 9 کد از 140 کد مربوط به خدمات توانپزشکی – توانبخشی مشمول خدمات بیمه سلامت می باشند  که مشخصا متناسب با نیازهای  جامعه ای که استقرار پدیده سالمندی را تجربه می کند نیست.

کد خبر 25432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد