۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

۱۲ سال تلاش برای خوب شنیدن فرزندانمان

پوشش 99.90 درصدی غربالگری شنوایی نوزادان در استان خراسان جنوبی
۱۲ سال تلاش برای خوب شنیدن فرزندانمان

با حضور غربالگران شنوایی نوزادان بعنوان مدافعین سلامت شنوایی نوزادان در بیمارستانهای استان علیرغم شیوع بیماری کووید ۱۹، ۹۹/۹۰ درصد موالید استان در ۶ ماهه نخست سالجاری تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری استان گفت: این برنامه با هدف کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخوران انجام می گیرد. این برنامه از جمله طرح های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال 84 در کشور آغاز و در استان خراسان جنوبی از نیمه دوم سال 87  با پوشش 8 درصدی آغاز و در حال حاضر به پوشش 99.90 درصدی جامعه هدف رسیده است.
حسن شرفی افزود:این برنامه از نیمه دوم سال 87 در استان اجرا و تاکنون ، بالغ  بر 342/157 هزار نوزاد در بدو تولد در زایشگاه های استان ، تحت پوشش برنامه قرارگرفته و تعداد  2029 کودک بیمار تشخیص داده شده است که از این مجموع 1802کودک شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند و از مجموع 198 کودک کم شنوای شناسایی شده 182 کودک سمعک دریافت نموده که 143 کودک سمعک دولتی توسط سازمان دریافت نموده و تعداد 39 نفر سمعک غیردولتی و  38 کودک تحت کاشت حلزون  قرار گرفته اند.

وی ادامه داد از این مجموع 121 کودک در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا سازمان بهزیستی پذیرش و تحت آموزش های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفته اند و همچنین کلاس های تربیت شنیداری پس از کاشت حلزون با نظارت مرکزکاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این کودکان در مراکز فوق برگزار می گردد.
با حضور غربالگران شنوایی نوزادان بعنوان مدافعین سلامت شنوایی نوزادان در بیمارستانهای استان علیرغم شیوع بیماری کووید 19،  90/99 درصد موالید استان در 6 ماهه نخست سالجاری تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند.
سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری استان بیان داشت: با توجه به اجرای برنامه کشوری غربالگری شنوایی نوزادان در بستر بیمارستان های استان و علیرغم شیوع بیماری کووید 19 از ابتدای سالجاری و با توجه به اینکه بیشتر شهرستان های استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند غربالگران برنامه شنوایی زیرمجموعه مؤسسات بخش غیر دولتی این اداره کل، از اردیبهشت ماه سالجاری  بعنوان مدافعین سلامت شنوایی نوزادان در بستر بیمارستانهای استان با رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت و بهزیستی کشور  حضور یافته و کلیه موالید را تحت پوشش قرار داده اند. همچنین با توجه به موج اول شیوع بیماری کووید 19 در فروردین ماه که منجر به توقف این برنامه و تعطیلی مراکز غربالگری منجر شد حداکثر موالید فروردین ماه  طی برنامه ریزی دقیق و پیگیری توسط بخش غیردولتی ،در این بازه زمانی تحت پوشش قرار گرفته اند.
شرفی افزود: لازم به ذکر است در 6 ماهه نخست سال جاری تعداد 7770 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند .که از این مجموع تعداد 91 کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس از ارزیابی تشخیصی تعداد 31 کودک مبتلا به کم شنوایی خفیف تا عمیق شناسایی و به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند. و از مجموع 31 کودک کم شنوای شناسایی شده، 13 کودک سمعک دولتی توسط اداره کل بهزیستی استان دریافت نموده و تعداد 4 کودک در نوبت کاشت حلزون  می باشند.
این برنامه با همکاری و تعامل تنگاتنگ دستگاه های اجرایی چون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند و اداره کل ثبت احوال استان در حال اجراست. درحال حاضر استان خراسان جنوبی، دارای 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته جهت اجرای برنامه می باشد. و همچنین تعداد 20 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان  در استان، در حال ارائه خدمت به همشهریان عزیز می باشند . همچنین در حال حاضر 21 مجری غربالگری آموزش دیده،16 مسئول پیگیری، جهت پیگیری کودکان شناسایی شده در برنامه تا حصول نتیجه درمان،4 کارشناس شنوایی شناس در کلینیک های ارزیابی شنوایی شناسی و تعدادی از  متخصص گوش و حلق و بینی و اطفال در استان در  برنامه  همکاری دارند. و همچنین تعداد 15 موسسه غیردولتی تحت نظارت اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به عنوان بخش غیردولت و 2 مرکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا درشهرستان های بیرجند و قاین در این برنامه فعالیت دارند.

کد خبر 25423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد