تعامل و فعالیت‌های اجتماعی مهمترین راه مقابله با خودکشی ست

خودکشی سومین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال و البته هفتمین علت مرگ در گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال در جهان است و در ایران ۲۰درصد در سن زیر ۱۸ سال اقدام به خودکشی می‌کنند و سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر براثر خودکشی می‌میرند

به گزارش واحد خبرروابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهرمعاون توسعه پیشگیری این  اداره کل گفت: خودکشی تلاشی آگاهانه به منظور پایان دادن به زندگی شخص از سوی خود است که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل شود یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند.

مهرناز اسکندری افزود: پدیده خودکشی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان کم سن و سال در جهان مشکلی است که در سال‌های اخیر در دنیا به شکلی جدی رو به رشد است.

 وی ادامه داد: گفته می‌شود خودکشی سومین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال و البته هفتمین علت مرگ در گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال در جهان است و در ایران ۲۰درصد در سن زیر ۱۸ سال اقدام به خودکشی می‌کنند و سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر براثر خودکشی می‌میرند.

اسکندری گفت: خودکشی دهمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و میزان این کار در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه هرکسی در زندگی خود مشکلات و توانایی سازگاری متفاوتی دارد ادامه داد: خودکشی نوعی آسیب چند بعدی رفتار است که عوامل متعددی در بروز آن دخالت دارد و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی‌های بهداشت عمومی مطرح بودهاست.

اسکندری اضافه کرد: نداشتن مهارت سازگاری، اختلال‌های روانی، خشم شدید، بیماری‌های جسمی، ارتباط‌های ناسالم، سوء مصرف مواد مخدر، ناامیدی، شکست خوردن متعدد در تجارب زندگی، سابقه خانوادگی خودکشی، مرگ یک عزیز، از دست دادن یک رابطه مهم، از دست دادن شغل، احساس حقارت شدید، تجربه مورد تجاوز یا مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن می‌تواند از دلایل اقدام به خودکشی عنوان شود.

وی تاکید کرد: هر چند دلیل واحدی برای اینکه چرا افرادی به زندگی خود خاتمه می‌دهند وجود ندارد با این وجود، برخی عوامل شخصی می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد به همین دلیل تدوین یک استراتژی پیشگیری از خودکشی مستلزم توجه به تمام سطوح پیشگیری است.

به گفته اسکندری یکی از راه‌های کاهش خودکشی آگاهی دادن به خانواده‌ها، سازمان‌ها، تقویت عزت نفس، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و تصمیم گیری به آحاد  جامعه است تا مردم با نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده رفتار خودکشی آشنا شوند و با ارجاع بموقع به متخصصان به فرد بحران زده کمک کنند.

اسکندری یکی از مهمترین راه‌های مقابله با خودکشی را تعامل و فعالیت‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: خودکشی یک نقص نیست تنها بیانگر آن است که فرد در حال تجربه درد یا ناراحتی است که بیشتر از حد تحمل فعلی او است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان برای پیشگیری از افسردگی و خودکشی با راه اندازی گروه‌های همیاران سلامت روان اجتماعی، پایگاه سلامت اجتماعی و تیم‌های اجتماع محور  توسط نیروهای داوطلب مردمی در کل شهرستان‌های استان و انجام فعالیت‌های اجتماعی نسبت به ارتقای سطح سلامت روانی – اجتماعی اقدام کرده‌است.

اسکندری گفت: همچنین ارائه خدمات مشاوره در لحظه‌های سخت به صورت تلفنی توسط متخصصان و مراکز مشاوره حضوری و اورژانس اجتماعی (۱۲۳) می‌تواند یاریگر افراد نیازمند به مشاوره باشد.

کد خبر 25349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد