«خط فرزانگی» چشم و دل پدربزرگ و مادربزرگ را روشن و شاد می‌کند

جشنواره ادبی «خط فرزانگی» که به همت معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در حال برگزاری است، تا قبل از دهه‌ی فجر، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

در این جشنواره، سالمندان و سایر اعضای خانواده‌ها می‌توانند خاطرات مکتوب خود را به بهزیستی ارسال کنند تا در مسابقه شرکت داده شود.به گفته‌ی روان‌پزشکان، مرور خاطرات سالمندان، توسط خود آنها یا دیگران، می‌تواند کمک مهمی در سلامت روانی آنها داشته باشد.

یک روان‌پزشک می‌گوید: داشتن و مرور خاطرات خوشحال‌کننده، می‌تواند سالمندان را از آلزایمر دور کند.دکتر حمیدرضا پوریوسف می‌افزاید: اگر برای سالمندان شرایطی فراهم کنیم که بتوانند خاطرات خود را از زبان همنوعان‌شان یا اعضای خانواده‌شان بشنوند یا آنها را با کسانی در میان بگذارند، بروز آلزایمر در آنان را به تأخیر می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم که از آن پیشگیری شود.

به گزارش خبرنگار ما، جشنواره ادبی «خط فرزانگی» در راستای تشویق خانواده‌ها به بیان خاطرات سالمندان برای خود آنها یا در جمع خانوادگی برنامه‌ریزی شده است.

به گفته‌ی کارشناس امور سالمندان معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، این جشنواره محدودیتی برای شرکت‌کنندگان نداشته و همه‌ی افراد علاقه‌مند می‌توانند در آن شرکت کنند.

زهرا مهرآبادی افزود: در این جشنواره، هیچ محدودیتی از نظر فنی و ادبی قرار نداده‌ایم تا شرکت‌کنندگان با فراغ بال بیشتری به نوشتن خاطرات‌شان تشویق شوند.

وی اضافه کرد: سالمندان، گروه وسیعی از شهروندان هستند که یکی از خوشی‌ها و تفریحات لذت‌بخش برای آنها، دورهمی همنوعان و همقطاران و بیان خاطرات گذشته برای یکدیگر است.

مهرآبادی گفت: خانواده‌هایی که سالمند دارند و مطمئنا در آینده تعدادشان بسیار زیاد خواهد شد باید بدانند که بیان خاطرات از زبان سالمندان، تأثیر بسیار زیادی در سلامت روان آنان دارد و برای اعضای خانواده یک وظیفه است که به این خاطرات گوش کنند و با سالمندان همزبانی داشته باشند.

کارشناس امور سالمندان بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: علاوه بر این، اعضای خانواده نیز باید خاطراتی را که از گذشته با سالمندان داشته‌اند برای خود سالمند تعریف کنند و او را با یادهای شیرین و خوش گذشته، مأنوس نمایند تا لبخند بر لب او بنشانند و او را از دنیای تنهایی و افسردگی ناشی از کهولت سن، خارج سازند.

مهرآبادی گفت: در جشنواره‌ی «خط فرزانگی» بر آن شده‌ایم تا خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی برای سالمندان، از سالمندان، با سالمندان و به یاد سالمندان را تشویق کنیم و خانواده‌ها را به آن توجه دهیم.

وی افزود: امیدواریم اعضای خانواده‌ها با شرکت در این جشنواره و نوشتن و ارسال خاطرات‌شان، چشم و دل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را روشن و شادمان نمایند.

کد خبر 25300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد