برگزاری سیزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در وزارت راه و شهرسازی

هدف مناسب سازی این است که یک فرد دارای معلولیت زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در بستر خانواده توام با حداکثر مشارکت و تاثیرگذاری در جامعه داشته باشد که با همکاری ستاد و دستگاه ها، جلب مشارکت حداکثری و تشکیل جلسه با بالاترین مقام مسئول هر نهاد؛ برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سیزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، بعد از ظهر امروز ۵ آبان ماه در وزارت راه و شهرسازی و با حضور اعضای این ستاد به صورت وبینار با معاونین وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

دکتر وحید قبادی دانا رییس ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور با اشاره به تماس تلفنی دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان و قول مساعد دکتر اسلامی برای پیگیری مشکلات افراد دارای معلولیت بینایی، گفت:این جلسه به منظور بررسی وضعیت مناسب سازی در نهاد های متبوع وزارت راه و شهرسازی برگزار شده است.

وی افزود:هدف مناسب سازی این است که یک فرد دارای معلولیت زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در بستر خانواده توام با حداکثر مشارکت و تاثیرگذاری در جامعه داشته باشد که با همکاری ستاد و دستگاه ها، جلب مشارکت حداکثری و تشکیل جلسه با بالاترین مقام مسئول هر نهاد؛برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن اظهار خوشحالی از برگزاری جلسه در وزارت راه، گفت:انجام این وظایف و ایجاد نهضت پابرجا برای مناسب سازی به عنوان یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی و نه فقط به عنوان وظیفه قانونی، مطرح است و همه افراد حاضر به خدمت در این فرایند، باید متعهدانه به این موضوع بپردازند و توجه کنند تا با اهتمام ویژه و جدیت، تا پایان دولت گام های موثری برداریم.

وی از تمامی معاونین و همکارانش خواست تا با جدیت به پیگیری و اجرای موارد پیشنهادی و مصوبات جلسه بپردازند.

همکاری سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی برای مطالبه اعتبار اجرای قانون اختصاص بلیط نیم بها به افراد دارای معلولیت

در ادامه جلسه؛ معاونین وزیر راه و شهرسازی  گزارشی از مهمترین فعالیت های این وزارتخانه در راستای اجرای وظایف خود در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور ارائه داداندکه شامل مناسب سازی ۵۰ ایستگاه(از ایستگاه هایی که  ۹۵ درصد از تردد مسافرین  در خطوط ریلی سراسر کشور این ایستگاه ها انجام می شود) باتجهیز رمپ های ثابت و سیار؛ استقرار ویلچرهای کم عرض، تخصیص پارکینگ  ویژه معلولین، تجهیز واگن ها به سرویس بهداشتی فرنگی و همچنین افزودن یک آپشن در سامانه اینترنتی خرید بلیط قطار که از همان ابتدا فرد دارای معلولیت می تواند خود را به عنوان فرد توانخواه معرفی کند تا فردی برای استقبال از او در سالن حضور پیدا کند و خانواده او برای سوار و پیاده کردن فرد دارای معلولیت دغدغه ای نداشته باشند.

در این جلسه در خصوص الزام قانونی فروش بلیط نیم بها برای افراد دارای معلولیت و مشکلات عدم تامین اعتبار برای اجرای قانون نیز بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد برای پیگیری و مطالبه این بودجه در بودجه سنوانی سال ۱۴۰۰ با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی، برنامه ریزی شود.

مناسب سازی، تکلیفی که تحقق آن نیازمند بصیرت جامعه است

دکتر ابراهیم کاظمی مومن سرایی رییس دبیرخانه ستاد مناسب سازی و هماهنگی کشور با اشاره به نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه ها در جشنواره شهید رجایی سال ۹۷، گفت:بر اساس این نتایج ۴۳ درصد از آمار کل ساختمان ها در سراسر کشور  و ۴۸ در صد از ساختمان دستگاه ها و شرکت های متبوع وزارت راه و شهرسازی  مناسب سازی شده اند.

وی افزود:قطعا در سال ۹۹ به آمار رو به رشدی خواهیم رسید اما این  نتایج نشان می دهد که به طور کلی وضعیت کشور از نظر مناسب سازی خوب نیست.

مومن سرایی با ارائه گزارشی از فعالیت های وزارت راه و شهرسازی در وظایف  قانونی این وزارتخانه در راستای مناسب سازی، پیشنهاداتی همچون اصلاح قانون نقشه های تیپ بر اساس ضوابط مناسب سازی، طراحی نقشه های جدید بر اساس ضوابط و موضوع اقلیم و جغرافیا، افزوده شدن ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت جسمی_ حرکتی به مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی، تهیه چک لیست های ارزیابی مناسب سازی محیط های شهری و اماکن عمومی، درخواست افزوده شدن اتوبوس های مناسب سازی شده به ناوگان حمل و نقل عمومی، تسریع در به روز رسانی وب سایت های سازمان هواپیمایی کشوری، یکسان سازی خدمات ویژه در تمامی فرودگاه ها و... مطرح کرد که به عنوان مصوبات جلسه برای تسریع در اجرا، در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 25154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =