بی اعتنائی دستگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه در زمینه مسائل روانشناختی شاهد شرایط خوبی نداریم، گفت: توجه جدی تری در این زمینه باید صورت بگیرد زیرا خیلی از مسائل نیاز به آگاه سازی دارد و باید رسانه در این زمینه به ما کمک کند.

یزدان کرمان- عباس صادق زاده” صبح امروز ۲۰ مهرماه در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به افزیش آمار ابتلاء به کرونا پیش بینی می شود طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده شاهد مرگ و میرهای بیشتر باشیم و همه ما نسبت به اتفاقاتی که برای خانواده این افراد می افتد، احساس تکلیف می کنیم و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا این ویروس را در جامعه کنترل کنیم.
وی افزود: یکی از وظایف سازمان بهزیستی نگهداری از افراد نیازمند حمایت در گروه سالمندان، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و … است که در دو بخش خدمات به این گروه ها در مراکز روزانه و شبانه روزی ارائه می شود.
صادق زاده تصریح کرد: کرمان یکی از استان هایی است که دارای بیشترین تعداد مراکز نگهداری گروه هاست و در بحث مراکز نگهداری کودکان استان نخست کشور هستیم.
قریب به ۴۰۰۰ کودک در مراکز بهزیستی استان نگهداری می شوند.
وی بیان کرد: از قریب به ۴۰۰۰ کودکی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مراکز نگهداری و حمایت می شوند همه به جز شیرخوارگاه به شکل غیردولتی و توسط خیّران اداره می شود و ۶۲ مرکز را شامل می شود که امیدواریم بتوانیم پدیده بدسرپرستی با آگاهسازی جامعه کنترل کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در حوزه توانبخشی نیز ۲۳ مرکز در استان کرمان محل نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن است و گروه هائی هستند که امکان ترخیص آنها وجود ندارد و از نعمت خانواده بی بهره هستند.
وی افزود: با اتخاذ تدابیر ابتکاری در زمینه پیشگیری از ابتلاء به کرونا در مراکز تحت پوشش بهزیستی، تا امروز تنها یک فوتی در مراکز داشتیم که این فرد نیز سالمند ۹۳ ساله بود و در بیمارستان مبتلا شده بود.
صادق زاده تصریح کرد: ۵۲۵۰ واکسن آنفلوانزا ویژه جمعیت هدف مقیم در مراکز بهزیستی دریافت کرده ایم و ۴۳۰۰ مورد تا روز گذشته تزریق شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در حوزه رفاه اجتماعی و ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه اقدامات جدیدی را در استان دنبال کردیم و تلاش داریم در این موضوع نوآوری ایجاد کنیم تا در زمینه سلامت و رفاه اجتماعی همراهی و همگامی شکل بگیرد و شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.
پیشنهاد ۱۰ قانون جدید را به مجمع نمایندگان ارائه داده ایم
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: آغاز کار از سال ۹۶ بود که پیشنهاد پیشگیری از معلولیت را با الزام به انجام مشاوره های ژنتیک دادیم و تبدیل به قانون شد و اکنون پیشنهاد ۱۰ قانون جدید را به مجمع نمایندگان استان ارائه کرده و امیدواریم بتوانیم خلاءهای قانونی در حوزه سلامت اجتماعی و آگاهی جامعه را رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه مرکز هم اندیشی برای حضور نخبگانِ حوزه اجتماعی ایجاد کرده ایم، افزود: سند سالمندی استان برای نخستین بار در کشور توسط این مرکز تدوین شد که نسخه کاربردی است.
صادق زاده اظهار کرد: سند راهبردی سیاست گذاری های اجتماعی را با همکاری مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در دست طراحی و تدوین داریم و هدف آن آینده نگاری جامعه ایران است که بدانیم با چه مشکلاتی مواجه هستیم و چه راهکارهائی نیاز است.
شرایط خوبی در زمینه مسائل روانشناختی نداریم
وی افزود: در زمینه مسائل روانشناختی شاهد شرایط خوبی نیستیم و یکی از مسائلی که در سند سیاست گذاری اجتماعی دنبال می شود همین حوزه است.
صادق زاده با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مسایل اجتماعی توجه ویژه ای به ایجاد امید دارند و بررسی بیانیه و احصاء مسائل حوزه اجتماعی توسط مرکز هم اندیشی بهزیستی استان کرمان دنبال می شود.
وی بیان کرد: کرمان نخستین استانی است که در بحث مسئولیت اجتماعی نشان زرین دریافت کرده و پیشنهاد دادیم قانون شود تا برای بنگاه های اقتصادی تکلیف ایجاد شود که به وضعیت اجتماعی جامعه کمک کنند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: بیش از ۱۳۰۰ سمن، مرکز خیریه و نهاد مردمی در استان کرمان داریم که در کارهای اجتماعی و مسائل مردم تلاش می کنند و اکنون برخی از آنها دچار مشکل مالی هستند و چقدر خوب است که این نهادها را با بنگاه های اقتصادی پیوند بدهیم.
وی افزود: قریب به ۵۰۰ هزار بسته معیشتی در چند ماه اخیر با همکاری بنگاه های اقتصادی و نهادهای مردمی بین افراد نیازمند توزیع کرده ایم.
صادق زاده در ادامه با اشاره به هفته بهداشت روان بیان کرد: توجه جدی تری در این زمینه باید صورت بگیرد زیرا خیلی از مسائل نیاز به آگاه سازی دارد و باید رسانه در این زمینه به ما کمک کند.
وی بیان کرد: قبلا می گفتیم یک درصد از افراد جامعه دچار اختلال روانی هستند و یک درصد از این میزان باید در مراکز نگهداری قرار بگیرند که آخرین آمار حکایت از این دارد ۱۰.۷ درصد از افراد جامعه جهانی را افراد با اختلال روانی تشکیل می دهند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از استاندار درخواست کردیم شورای اجتماعی استان و کمیته های شهرستان با جدیت بیشتری دنبال شود تا برای هر منطقه یک سند اجتماعی تدوین شود و بدانیم شهرستان با چه مسائلی ممکن است مواجه شود و راه پیشگیری چیست.
وی افزود: به هیچ وجه نمی شود مسائل اجتماعی را به گردن یک دستگاه یا دولت گذاشت و در کشورهای موفق در حل مسائل اجتماعی، نقش مردم خیلی پررنگ تر است و باید همه دستگاه ها کنار هم باشند.
صادق زاده تصریح کرد: متاسفانه شاهد بی اعتنائی دستگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و شاهد موازی کاری هستیم

کد خبر 24991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد