رئیس اداره کفالت حوزه نظام وظیفه عمومی استان البرز با مدیرکل بهزیستی استان دیدار کرد

صبح روز چهارشنبه مورخ ۳۰ مهرماه سرهنگ خدامی رئیس اداره کفالت حوزه نظام وظیفه عمومی استان البرز با حضور در دفتر مدیرکل بهزیستی با دکتر حیدری دیدار کرد در این جلسه که عبدالله فلاح نژاد معاون توانبخشی، مریم صدیقی معاون اجتماعی و کارشناسان مربوط به امر نظام وظیفه نیز حضور داشتند در خصوص موضوعات مختلف بحث و گفت و گو شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی البرز، در این جلسه در خصوص معافیت از خدمت معلولین و فرزندان مددجویان تحت پوشش بهزیستی البرز گفتگو شد و چالش ها و موانع پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر « اسدالله حیدری » در حاشیه این جلسه گفت : از دستاوردهای مهم این جلسه میتوان به، تفاهم و انجام اقدامات لازم جهت عدم حضور مددجویان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی به حوزه نظام وظیفه جهت انجام امور معافیت اشاره کرد و مقرر شد تیمی از حوزه ی نظام وظیفه عمومی جهت رؤیت و تأیید مدارک و مستندات ارائه شده جهت تایید شرایط فرد اعزام گردد و در نهایت کارت معافیت صادر شود.

دکتر حیدری در خصوص جلوگیری از سو استفاده افراد به منظور اخذ کارت معافیت اظهار داشت که با توجه به ضوابط و مقررات موجود امکان راستی آزمایی برخی شرایط مطرح شده وجود ندارد و امکان کشف جرم برای بهزیستی میسر نیست زیرا نگاه بهزیستی نگاه مددکاریست و ملاک عمل برای ما مدارک و مستندات تحت پوشش قرار گرفتن و همچنین وضعیت اقتصادی و معیشت افراد است، اگر چه همچون گذشته پرونده های مربوط به معافیت را با حساسیت و دقت بیشتری بررسی خواهیم نمود و پس از برگزاری کمیته های مختلف در صورت دارا بودن کلیه شرایط افراد جهت معافیت به سازمان نظام وظیفه ارجاع داده میشوند.

وی افزود : در حال حاضر ۸۲۰ مددجوی بهزیستی مشمول معافیت خدمت سربازی هستند که اقدامات مربوطه برای ایشان در حال انجام است.

دکتر حیدری در خصوص قوانین معافیت مددجوی مشمول خدمت سربازی بهزیستی افزود :  این نوع معافیت فقط شامل افراد مشمولی می‌شود که وضعیت خانوادگیشان در یکی از حالات زیر باشد:پدر یا مادر فرد مشمول، یکی از آن‌ها به دلیل داشتن معلولیت، تحت پوشش بهزیستی باشند - حداقل دو نفر از اعضاء خانواده (خواهر و برادر) به واسطه معلولیت تحت پوشش بهزیستی باشند - همسر فرد مشمول به واسطه معلولیت تحت پوشش بهزیستی باشد - مادر فرد مشمول همسر نداشته و تحت پوشش بهزیستی باشد - فرزند فرد مشمول به دلیل معلولیت تحت پوشش بهزیستی باشد، در صورتی که فرد مشمول در خانواده‌ای زندگی کند که شرایط فوق را داشته باشد می‌تواند از معافیت ماده ۶ استفاده کند و از خدمت سربازی معاف شود.

وی به شرایط لازم جهت اخذ معافیت پرداخت و اذعان داشت : فرد مشمول دارای غیبت سربازی نباشد یعنی در دوران غیبت قبل از تاریخ اعزام قرار نگرفته باشد و همچنین برای اخذ معافیت تعداد برادرها در یک خانواده مهم نیست در صورت وجود یک یا چند برادر در خانواده‌ای یک یا دو نفر از اعضاء آن تحت پوشش بهزیستی هستند، یکی از برادرها می‌تواند از معافیت ماده ۶ بهزیستی استفاده کند.

دکتر حیدری ادامه داد : اگر مادر فاقد شوهر (همسر فوت کرده باشد یا طلاق رسمی گرفته باشد) و تحت پوشش بهزیستی باشد، یکی از فرزندانش از سربازی معاف می‌شود. همچنین مشمولانی که دارای حداقل یک فرزند معلول در خانواده باشند، می‌توانند بر اساس این توافق نامه از خدمت سربازی معاف شوند.


مدیرکل بهزیستی البرز در پایان اضافه کرد: از سال ۱۳۸۲ بر اساس توافق نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، فرزند سالم خانواده‌های دارای معلول می‌تواند از تسهیلات معافیت سربازی بهره‌مند شود، با توجه به اینکه هدف از این نوع معافیت تشویق خانواده به مراقبت از افراد معلول در منزل است، اگر معلول در مراکز شبانه روزی و خارج از محیط خانه نگهداری شود فرد مشمول نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند.

کد خبر 24979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد