بیش از ۱۲۳ هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند/اولین پارک ویژه نابینایان در افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی البرز به مناسبت روز جهانی عصای سفید جلسه مدیرکل بهزیستی استان البرز با اعضاء انجمن نابینایان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی البرز به مناسبت روز جهانی عصای سفید جلسه مدیرکل بهزیستی استان البرز با اعضای انجمن نابینایان برگزار شد.

دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز در این جلسه گفت: همه ساله روز ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید شناخته می شود؛ این روز، روزی است که صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده می شود و فعالان امور نابینایان تلاش می کنند تا آن را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند.

وی افزود: روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می کنند که این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح و از دولت ها خواسته شده تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم کنند.

دکتر حیدری عنوان کرد: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف کند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان به کار می گیرد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند لیکن مکرراً شاهد آن هستیم که فرصت های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خود از دستیابی به شغل مناسب محروم می شوند.

حیدری با بیان اینکه پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا است، اذعان کرد: ۳ هزار و ۱۱۷ نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی البرز هستند. اجرای طرح آمبلیوپی (طرح غربالگری بینایی) ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال از جمله فعالیت های بهزیستی این استان در راستای پیشگیری از نابینایی است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: در زمینه غربالگری بینایی نوزادان در سال گذشته برش تعیین شده برای البرز ۹۸ هزار نفر بود که حدودا ۱۲۶ درصد برش تعیین شده محقق شد و ۱۲۳ هزار و ۹۸۲ کودک مورد غربالگری قرار گرفتند. امسال نیز با توجه به تعطیلی مهادی کودک به دلیل کرونا تغییراتی در این برنامه انجام شده تا میزان خطر ابتلا تا حد امکان کاهش یابد؛ برش تعیین شده سال جاری ۵۶ هزار نفر است که تاکنون ۲۳% آن انجام شده است.

وی تعداد کودکان ارجاع شده به مراجع تخصصی را ۷ هزار و ۸۶۱ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۵ هزار و ۴۵۱ نفر مبتلا به عیوب انکساری، ۵۰ نفر مبتلا به استرابیسم و ۸۸۵ نفر مبتلا به آمبلیوپی هستند. از جمله خدمات ارائه شده به افراد دارای آسیب بینایی می توان به فعالیت کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی اشاره کرد.

حیدری مطرح کرد: کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توانبخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را مطابق طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، معلولیت و سلامت برعهده ‌دارد. این کمیسیون در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل  می‌شود و متناسب با نوع معلولیت (کم‌توانی)، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR یک استراتژی در درون برنامه توسعه جامعه برای توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها و تلفیق اجتماعی همه افراد معلول و ارتقای اجرایی برنامه CBR از طریق تلاش‌های مشترک خد افراد معلول و خانواده‌های آنان، سازمان‌ها و جوامع و خدمات اجتماعی، شغلی، آموزشی و بهداشتی مرتبط به بخش دولتی و غیردولتی و دیگر خدمات است.

وی ورزش و بازی های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه را از دیگر خدمات ارائه شده به افراد دارای آسیب های بینایی عنوان کرد و افزود: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ نفر دارای آسیب بینایی در این طرح مشارکت داشته اند.

حیدری طرح توانمندسازی افراد دارای اختلال بینایی و مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودروی افراد دارای معلولیت را از دیگر خدمات دانست و گفت: در طرح توانمندسازی تلاش می شود فرد معلول، مهارت ها و آموزش های لازم را جهت غلبه بر محدودیت ها و استفاده بهینه از سایر ظرفیت های جسمی،   روانی و اجتماعی خود کسب کرده و با استقلال و خودباوری، در مسیر احیای حقوق خویش گام بردارد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اذعان کرد: این طرح بر خدماتی متمرکز شده و طیفی از مداخلات را شامل شود که یک فرد دارای معلولیت با کمترین سطح مشارکت، در پایان فرآیند توانمندی به فردی مبدل شود که موفق شده توانمندی های بالقوه خود را بالفعل کند، سطحی از مشارکت را که متناسب با سطح آسیب و معلولیت وی است را تجربه کرده و بتواند حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه کند.

وی ادامه داد: افراد دارای اختلال بینایی که بر اساس نظر کمیسیون پزشکی توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، شدت معلولیت متوسط و بالاتر داشته باشند به مدت یک سال از خدمات طرح بهره مند می شوند.

این طرح در سال ۹۸ در هشت استان اجرا شده و ۴۰۵ فرد دارای معلولیت بینایی از آن بهره مند شده اند. طرح مذکور در سال ۹۹ مورد بازبینی واقع شده است.

دکتر حیدری هدف از مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودروی افراد دارای معلولیت را افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی دانست و بیان کرد: متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت های روزمره و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم می آورد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اضافه کرد: این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فناوری های کمکی جهت انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می شود به طوری که افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست یابند. در این راستا اقداماتی نیز در سطح استان البرز صورت گرفته است.

وی نصب حس گر در سطح ادارات بهزیستی شهرستان های استان البرز به ارزش ریالی ۸۰۰ میلیون ریال، نصب حس گر در تمام تقاطع های اصلی و پیاده روهای استان، الزام به نصب حس گرها در سطح ادارات استان که تاکنون فقط توسط ۵ اداره کار انجام شده است، نصب حس گرهای ناوگان حمل و نقل شهری در اتوبوس های سطح پایین، استانداردسازی ایستگاه های اتوبوس میدان کرج تا میدان شهدا و افتتاح اولین پارک ویژه نابینایان در خیابان دکتر بهشتی – خیابان آقارضایی مطابق با استانداردهای جهانی را جمله این اقدامات دانست.

حیدری با اشاره به کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه های دولتی مطرح کرد: این کمک هزینه به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های دولتی در طی دوره تحصیل آنها از محل اعتبارات سازمان تعلق می گیرد که براساس آمار و اطلاعات افراد تحت پوشش استان ها توزیع استانی نیز صورت می گیرد. کمک هزینه دانش آموزان معلول طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان بابت ۹ ماه از هر سال تحصیلی پرداخت می شود. تعداد دانش آموزان نابینا ۱۱۴ نفر است که کمک هزینه دانشجویان واجد شرایط نیز ا طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان در هر سال تحصیلی یک بار پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز از پرداخت کمک هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان دارای معلولیت نیز خبر داد و بیان کرد: این کمک هزینه به دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه های شهریه پرداز در طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان و طبق دستورالعمل و شیوه نامه های مربوطه پرداخت می شود که تعداد دانشجویان دارای معلولیت بینایی برخوردار از این کمک هزینه ۸۴ نفر است.

وی با اشاره به خدمت ارائه شده به توانخواهان کم بینا و نابینا توسط دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بیان کرد: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینای تا ۱۵ سال، در قالب مراکز روزانه توانبخشی یکی از این اقدامات است؛ این دفتر برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینا نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی با همکاری بخش غیردولتی اقدام می کند.

حیدری اضافه کرد: هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد است. در این مراکز فرد به مرکز مراجعه می کند و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد. متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدفگذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن، برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز عنوان کرد: در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز با استفاده از چک لیست های ارزشیابی اقدام و بر اساس درجه ارزشیابی مراکز بابت هر فرد خدمت گیرنده به مراکز فوق یارانه پرداخت کرده و بخشی از هزینه ها را نیز خانواده تقبل می کند.

وی اضافه کرد: این مراکز توسط بخش غیردولتی و با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس می شود و به توانخواهان کم بینا و نابینای واجد شرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای ارائه می کند. تیم تخصصی مرکز شامل کارشناس بینایی سنج، مسئول امور آموزش، روانشناس، کاردرمانگر (حسب نیاز)، گفتاردرمانگر، مربی آموزشی، مربی امور هنری، ورزشی و بازی است.

حیدری در خصوص خدمات مرکز گفت: آموزش مهارت های زندگی و فعالیت های روزمره، آموزش های تحرک و جهت یابی، آموزش استفاده از وسایل کمک بینایی، تمرینات بینایی در اتاق تاریک، بسط و گسترش فرآیند یاددهی و یادگیری از طریق تقویت دیگر حواس، پرورش درک و نگرش صحیح توانخواهان نسبت به توانایی ها و محدودیت های خود، پرورش کنجکاوی و تفکر خلاق و اعتماد به نفس توانخواهان از طریق بازی های مناسب سازی شده از جمله این خدمات است.

وی شعرخوانی توأم با موسیقی، نمایش خلاق، قصه خوانی، کاردستی، نقاشی، مشاهده در محیط، گردش علمی، بحث و گفت و گو، فراهم آوردن زمینه مناسب زبان آموزی، آشنایی با مفاهیم علوم مختلف مانند ریاضی، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی، آموزش نرم افزارها و فناوری های نوین کمک توانبخشی، ارائه مشاوره به خانواده در زمینه رفع مشکلات توانخواه در خانه و جامعه را نیز از دیگر خدمات ارائه شده دانست.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، آماده سازی توانخواهان برای ورود به سطوح بالاتر با اتکا به تجارب کسب شده، تقویت مهارت های اجتماعی اعم از مشارکت در فعالیت های گروهی و رعایت قوانین، پرورش توانایی های جسمی حرکتی و هماهنگی بین حرکات و اندام ها، اجرای مقدمات بریل آموزی، معاینات دوره ای توانخواهان توسط کارشناس بینایی سنجی مرکز نیز صورت می گیرد.

حیدری یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها و برنامه ریزان آموزشی و توانبخشی افراد دارای ناتوانی و معلولیت افزایش را کیفیت زندگی آنان پس از ترخیص از دوره های آموزشی و توانبخشی کودکان دانست و افزود: در پاسخ به نیاز توانخواهان کم بینا و نابینا که در آزمون های ورودی مدارس عادی به دلیل ناتوانی توامان ذهنی موفق نمی شوند، در مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۵ سال فرصت آموزش حرفه ای در مراکز حرفه آموزی و در پی آن بهره گیری از خدمات کارگاهی های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در مراکز اخیر الذکر حصول به سطح خودکفایی نسبی، در فرایندی پویا با تاکید بر رشد زمینه های اجتماعی، روانی – حرکتی و شناختی، همراه با عزت نفس و کاهش وابستگی های دائمی به خانواده، دست یافتنی است، اظهار کرد: در مراکز حرفه آموزی سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، اجتماعی و آموزش رفتار کاری به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: با توجه به تعطیلی مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی توانخواهان کم بینا و نابینا از اسـفندماه سال ۹۸ به تبعیت از مدارس آموزش و پرورش و نیز لزوم استمرار خدمات مراکز در جهت پیشگیری از افت عملکرد توانخواهان کم بینا و نابینا مراکز مذکور و نیز حمایت از کسب و کار کارشـناسان و کارکنان شاغل در مراکز شـیوه نامه برنامه توانبخشـی از راه دور مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی با مشارکت کمیته علمی و کارشـناسان توانبخشـی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی تابعه و کارشناسان استانی و ستادی بهزیستی کشور تدوین و به استان ها ابلاغ شد.

حیدری بیان کرد: در اردیبهشت ماه به منظور اجرایی کردن گام دوم فاصله گذاری اجتماعی (فیزیکی) و در پی ثبت اطلاعات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا در سامانه Salamat.gov.ir  توسط مدیران مراکز و دریافت کد رهگیری و مجوز شروع فعالیت و پروتکل بهداشتی مرتبط، شرایط بازگشایی و فعالیت های مراکز فوق اعلام شد که یکی از این موارد رعایت کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی و پیشگیری مرتبط بود.

وی ادامه داد: از دیگر شرایط بازگشایی مراکز فوق می توان به حضور حداکثر دو سوم کارکنان مرکز در محل و یک سوم به صورت دورکاری و پیگیری اجرای برنامه توانبخشی از راه دور خدمت گیرندگان و برنامه ریزی نوبت دهی و مراجعه روزانه توانخواهان کم بینا و نابینای مراکز و ارائه خدمات ارزیابی، توانبخشی و یا مشاوره موکدأ به صورت انفرادی با پرهیز از هرگونه تجمع و یا تشکیل کلاس، با پیش بینی امکان پیگیری اثربخشی این خدمات از طریق اجرای برنامه توانبخشی از راه دور اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز، در دسترس قرار دادن خدمات توانبخشی برای افرادی که به طور دائم یا موقت از خدمات توانبخشی حضوری محروم هستند، پیگیری و افزایش میزان اثربخشی خدمات توانبخشی حضوری، پیشگیری از پسرفت افرادی که در مقطعی از خدمات توانبخشی حضوری بهره مند شده اند، ارائه خدمات توانبخشی بهنگام و از دست نرفتن زمان طلایی مداخلات و کنترل محیط زندگی توانخواهان کم بینا و نابینا از نظر مناسب سازی را از جمله اهداف اجرای برنامه های خدمات آموزشی توانبخشی از راه دور در مراکز روزانه توانخواهان کم بینا و نابینا عنوان کرد.

حیدری افزود: افزایش ضریب نفوذ خدمات توانبخشی و گسترش آن از مراکز به منازل و محل زندگی افراد با هدف سازگاری بیشتر خدمات با محیط زندگی واقعی توانخواهان کم بینا و نابینا، کاهش هزینه های مالی و زمانی توانبخشی برای ارائه کنندگان خدمات و دریافت کنندگان خدمات و در نظرگیری نیازهای دیگر افراد مرتبط با توانخواهان کم بینا و نابینا و گسترش خدمات فرد محور و توسعه آن به خدمات خانواده محور (با در نظرگیری نیازهای فرد و مراقبان او) نیز از دیگر اهداف برنامه های این مراکز هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به توانخواهان کم بینا و نابینا، تشکیل گروه های A تا G در فضای مجازی و با ادمین ها، اعضا و وظایف مشخص شده در مراکز روزانه توانبخشی، بهزیستی شهرستان، بهزیستی استان و ستاد بهزیستی کشور الزامی است. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از راه دور، تا حد امکان به تمام توانخواهان کم بینا و نابینا و یا خانواده های تحت پوشش مرکز، توسط کارکنان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، از طریق تشکیل گروه های تخصصی در سطح ستاد تا مراکز و انجام وظایف محوله، توسط هر گروه صورت می گیرد.

حیدری اذعان کرد: در زمان عدم دسترسی به ملزومات خدمات آنلاین، ارائه حداقل خدمات از طریق برقراری تماس تلفنی، تماس پیامکی، یافتن فردی همیار در خانواده برای فراهم کردن امکان دسترسی به محتواهای تهیه شده توسط مرکز در فضای مجازی، تهیه لوح فشرده از محتواها و ارسال از طریق پست یا پیک به توانخواهان کم بینا و نابینا یا خانواده ها، گزینه های ضعیف تر ولی جایگزین هستند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: ارائه خدمات و مشاوره توانبخشی توسط کارشناسان تخصصی مرکز به توانخواهان کم بینا و نابینا و خانواده ها، براساس برنامه تعیین شده در گروه F (اتاق فکر)، به صورت انفرادی (و یا گروهی)، از طریق تماس تلفنی و یا اینترنتی به صورت تصویری (آنلاین و یا آفلاین) و ارائه گزارش به مسئول فنی مرکز برای طرح در گروه F  صورت می گیرد. کانال های آموزشی نیز توسط دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور ایجاد می شود.

وی افزود: این کانال ها ارائه دهنده محتواهای آموزشی و توانبخشی هستند که برای انتقال مفاهیم مندرج در پروتکل آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، در قالب توانبخشی از راه دور، مناسب هستند و عموما توسط متخصصان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا تابعه سازمان بهزیستی با رعایت اصول محتواسازی تهیه و یا از مراجع علمی اقتباس و بعد از تایید و کدگذاری در گروه B (کمیته علمی مراکز روزانه متناظر)، در کانال های مذکور برای استفاده تمام مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا در کشور، قرار می گیرند.

حیدری ادامه داد: این کانال ها شامل مهارت های شناختی، مهارت های حرکتی، روانشناسی و مشاوره، سرگرمی، برنامه های کاربردی و نرم افزارهای آموزشی و توانبخشی مرتبط هستند. با توجه به اهمیت هنردرمانی در فرایند توانبخشی از راه دور توانخواهان کم بینا و نابینا، کانال هایی با ارائه محتواهای خاص *تجسمی *موسیقی و *نمایشی، توسط گروه هنر دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی راه اندازی شده که در دسترس مراکز روزانه توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در رابطه با ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان کم بینا و نابینا اظهار کرد: این خدمات با هدف به کارگیری هنر و قابلیت های آن در تقویت و سلامت بهداشت روان، ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه، ارتقای سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و در دو بخش ارائه می شود.

وی همچنین از ارائه خدمات هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی خبر داد و اذعان کرد: این خدمات با تاکید بر جنبه های درمانی هنر و نقش موثر آن درتوانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در گروه خدمت گیرندگان دارای اختلالات بینایی، خدمات هنری در گرایش های نمایش درمانی و موسیقی درمانی، توسط مربیان هنری آموزش دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز، در جلسات انفرادی و یا گروهی و به صورت هفتگی در مراکز توانبخشی روزانه ارائه می شود.

حیدری مطرح کرد: جشنواره ها و نمایشگاه های هنری با هدف یکپارچه سازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت با تاکید بر ترویج و گسترش فرهنگ دسترسی به امکانات فرهنگی هنری، ایجاد زمینه های تعامل، تبادل تجربیات و اطلاعات و دستیابی به تازه ترین دستاوردهای هنری به صورت بین المللی، کشوری، منطقه ای و استانی طراحی و اجرا می شود که با اختصاص بخشی از این جشنواره ها به هنرمندان دارای اختلالات بینایی، زمینه تولید آثار کیفی و فرصت های شغلی و حرفه ای برای این گروه فراهم شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پایان سخنان خود گفت: در حال حاضر ۲۰ گروه نمایشی افراد کم بینا و نابینا در کشور فعال هستند و با دریافت حمایت های مالی از سازمان ضمن شرکت سالیانه در  جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای خلیج فارس، زاگرس، آفتاب، کاسپین، طلوع و کویر و اجراهای عمومی، تعدادی از این گروه ها به جشنواره های بین المللی تئاتر و موسیقی اعزام شدند.

در ادامه جلسه مدیرعامل انجمن نابینایان استان البرز به نمایندگی از سایر اعضا طی سخنانی درباره حمایت ازحقوق معلولین به ویژه نابینایان به سخنرانی پرداخت و  گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد. در این قانون، تمام حقوق و آنچه که معلولین برای زندگی در جامعه نیاز دارند، تعریف شده است.

این قانون می‌کوشد که با ایجاد فرصت برابر برای معلولین، آن‌ها را به عضوی پویا در جامعه تبدیل کند. حمید امیدواری‌نیا ادامه داد :من به عنوان یک نابینا، با تمام چالش‌ها و مشکلات نابینایان آشنایی کامل دارم و رنجی که می‌کشند را لمس می‌کنم. هرآنچه یک معلول به آن نیاز دارد، در قانون جامع حمایت از معلولین تعریف شده است و ما خواستار این هستیم که اجرای مفاد این قانون، در جامعه احساس شود. در واقع اگر این قانون به طور کامل عملی شود، فرصت برابری که برای معلولین به وجود می‌آید، آن‌ها را از محدودیت‌هایی که دارند خارج می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استقلال مالی نقش مهمی در زندگی معلولین دارد، می‌افزاید: در قانون تعریف شده است که سه درصد از نیروهای استخدامی ادارات و سازمان‌های دولتی، باید از میان معلولین و به تناسب شرایط آن‌ها باشد.

ضمن اینکه در این قانون جامع ذکر شده است که، ۶۰ درصد از اپراتورهای مشغول به کار در تلفن‌خانه‌ها، باید از جامعه نابینایان باشند و ما توقع داریم که این موضوع در البرز هم مورد توجه سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد.

مدیرعامل انجمن نابینایان البرز با بیان اینکه ۹۰۰ نفر نابینا و کم‌بینا در این مجموعه عضو هستند، می‌گوید: ما در این مرکز کاملا مردمی و خودگردان، تلاش می‌کنیم نابینایان را با حقوق‌شان آشنا کنیم، آمادگی لازم برای حضور در جامعه را به آن‌ها بدهیم و به ارتقا بهداشت روانی آن‌ها کمک کنیم.

در این مجموعه برای روشن‌دلان البرزی، برنامه‌های آموزشی کامپیوتر، گلیم‌بافی و فرش‌بافی ارائه می‌شود تا بتوانند از این طریق امرار معاش کنند و استقلال مالی داشته باشند.

همچنین دوره‌های آموزش جهت‌یابی، استفاده از وسایل کمکی و دوره خانه‌داری ویژه بانوان نیز برگزار می‌شود. این دوره‌ها نابینایان را برای حضور در جامعه آماده‌تر می‌کند.

وی بیان کرد : مناسب‌سازی باید در تمام معابر، خیابان‌ها و اماکن عمومی صورت بگیرد تا بستر حضور همه معلولین در تمام نقاط شهر فراهم شود. طراحی مبلمان شهری، پارک‌های عمومی، شهربازی‌ها، سالن‌های ورزشی، کتابخانه‌ها و به طور کلی اماکن عمومی، باید به نحوی باشد که معلولین نیز بتوانند بدون نیاز به همراه، از مواهب آن‌ها بهره ببرند.

این حق طبیعی هرشهروندی است که از امکانات شهری و عمومی استفاده کند. به تازگی با همکاری شهرداری، یک مجموعه پارک و فضای سبز در منطقه حصارک کرج به روشن‌دلان اختصاص پیدا کرده و مناسب‌سازی کافی در آن لحاظ شده است. این‌گونه خدمات موجب افزایش امید و نشاط در چنین اقلیت‌هایی می‌شود.

لوازم کمکی و آموزش بسیار گران است این مسئول روشن‌دل می‌گوید: لوازم آموزشی مختص نابینایان کم‌یاب و گران است. به طور مثال دستگاهی با عنوان برجسته نگار وجود دارد که به وسیله آن می‌توان هر کتابی را با خط بریل چاپ کرد و در اختیار نابینایان قرار داد. قیمت این دستگاه بیش از ۳۰ میلیون تومان است و فقط یک دستگاه در استان البرز وجود دارد. کمبود دستگاه تایپ بریل نیز داریم و در صورتی که این کمبودها جبران شود، بهتر می‌توانیم فرآیند آموزش به نابینایان را طی کنیم.

کد خبر 24716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد