گرامی داشت روز جهانی عصای سفید در جامعه نابینایان استان

همزمان با سالروز جهانی گرامی داشت روز جهانی عصای سفید (نابینایان) مراسم ویژه ای با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه، شهردار اردبیل، مدیرکل بهزیستی استان و هیات همراه در محل جامعه نابینایان استان برگزار شد.

  به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل ، در این نشست دکتر ستاری مدیرکل بهزیستی استان ضمن ارج نهادن به افراد دارای معلولیت بویژه جامعه نابینایان با اشاره به شعار " ارتباط موثر جامعه، زمینه ساز توانمندی نابینایان، اهمیت بخشی و توجه به این قشر از افراد جامعه گفت: سازمان بهزیستی در راستای وظایف خود اهمیت زیادی برای افراد دارای معلولیت قائل است بطوریکه ساختار تشکیل سازمان بهزیستی بر پایه رسیدگی به افراد ناتوان و محروم جامعه از قبیل نابینایان پایه گذاری شده است. و این ارتباط بطور موثر در تمام زمینه ها برقرارمی شود.

مدیر کل بهزیستی استان با اظهار این مطلب که جامعه نابینایان جزو نوابغ و فرهیختگان جامعه محسوب می شوند خاطر نشان ساخت : تمامی افرادی که از حیث معلولیت و یا گاهاً ناتوانی رنج می برند در بسیاری از موارد دارای استعداد های ویژه و خارق العاده ای هستند بنابرابن بهتر است از قابلیت ها و توانمندیهای این عزیزان استفاد شود تا سایر افراد تفاوتی از حیث معلولیت این عزیزان احساس نکنند.

دکتر ستاری در بخش دیگر از سخنان خود تعداد نابینایان استان را در ۲ هزار و ۳۹۴ نفر عنوان کرد و گفت : با توجه به نوع و شدت معلولیت افراد تحت پوشش،  ۱۱ درصد جامعه معلولان را از قشر روشندل تشکیل می دهد که میانگین متوسط کشوری ۱۳ درصد عنوان شده است.

ستاری به طرح های مقابله ای و پیشگیرانه در زمینه کاهش معلولیتهای ناشی از نابینایی و یا کم بینایی در سطح استان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه برنامه سنجش تنبلی چشم از سنین خردسالی در تمامی مراکز، موسسات، شعبات پایگاههای ثابت و سیار بهزیستی استان بصورت مرتب اجرا می شود بطوریکه برپایه سنجش بینایی سال گذشته ۷۸ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که از تعداد ۵۰۴ کودک آمبلیوپ شناخته شدند.

وی به رایگان بودن مشاوره های ژنتیک و آزمایش های مربوط به برای افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت : تمام تلاش مسئولین و دست اندرکاران رسیدگی به رفع نیازهای این عزیزان این است که با انجام آزمایش ها و معاینات پزشکی بتوان از میزان شیوع معلولیت در سطح جامعه کاسته شده و به سمت جامعه ای سالم و عاری از هرگونه نقض و یا معلولیت پیش برود.

این مسئول با عنوان این مطلب که جامعه روشندلان در زمینه رسیدگی به مشکلات آنها بصورت مجازی با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور نشت و گفتگو شده است اظهار داشت : خوشبختانه در سایه حمایت و توجه خاص وزیر محترم تعاون، کار ورفاه اجتماعی و در کنار آن رئیس سازمان بهزیستی کشور به جامعه روشندلان تصمیم ها و نتایج خوبی استحصال شد که در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی بسیاری از این اقدامات خواهیم بود.

وی به احداث و تکمیل ساختمان انجمن نابینایان در سطح استان اشاره کرد و گفت : امیدواریم در سایه توجه و حمایت ویژه خیرین و شهردار اردبیل این امکان در اسرع وقت فراهم و نسبت به اسکان دائم کانون روشندلان اقدامات لازم انجام شود.

ستاری ادامه داد :  هم اکنون تعداد ۵۳ نفر از جامعه نابینایان در سطح استان در مدارج علمی و دانشگاهی مشغول تحصیل و یا فارغ التحصیل شده اند که این مهم، نشان از ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه از جنبه تغییر شیوه نگاه به جامعه معلولان دارد و هم اینکه هوشمندی، ذکاوت و نبوغ این اقشار به خوبی به جامعه معرفی شده است.

در ادامه دکتر لطف اللهیان شهردار اردبیل ضمن قدردانی از زحمات مجموعه بهزیستی وبویژه جامعه نابینایان و لزوم رسیدگی به نیازهای این عزیزان خاطر نشان ساخت : شهرداری و مدیریت شهری در تلاش است تا با تمام توان بستر و شرایطی برای معلولان به مانند سایر افراد با حساسیت خاص فراهم کند تا کیفیت زندگی این عزیزان ارتقا یابد.

شهردار اردبیل مشارکت و همدلی سایر اقشار جامعه را در ایجاد شهر خوب برای همه حائز اهمیت برشمرد و گفت : در توسعه شهری بدون مشارکت و همیاری مردم نمی توان شاهد جامعه ای پویا و خلاق شد بنابراین اصلی ترین مطالبه این مجموعه که برطبق مشارکت نهاده شده است مستلزم همراهی، وحدت و یاری عموم مردم خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد برای تامین رفاه و آسایش این قشر از افراد جامعه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و در این خصوص اقدامات و تلاشهای خود را گسترش خواهیم داد.

گفتنی است : پیشگیری به موقع پرداخت شهریه های دانشجویی، تلاش در جهت جذب ۳ درصدی افراد در دستگاههای اجرایی، مناسب سازی فرهنگی و اماکن و فضاهای عمومی به منظور تسهیل ارتباط با جامعه، بیمه های درمان،   پرداخت هزینه های درمانی، تسهیل شرایط ازدواج آسان از بین افراد دارای معلولیت، ورزش و تامین سرپناه مناسب و از همه مهمتر ایجاد زمینه اشتغال و کار آفرینی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است در این مراسم از سوی شهردار اردبیل با توجه به شرایط کنونی جامعه که دچار همه گیری بیماری کووید ۱۹ شده است تعداد ۳۰۰ پکیج بهداشتی از قبیل ماسک و محلول ضد عفونی کننده به جامعه نابینایان استان اهداء شد.

کد خبر 24694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد