سند ملی سالمندان نویدبخش زندگی بهتر است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: سند ملی سالمندان در صورت عملیاتی شدن، می تواند نویدبخش زندگی بهتر برای این قشر باشد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از خبرگزاری مهر،  محمد محمدی‌قیدری ظهر شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی نابینایان، ناشنوایان و سالمندان برگزار شد، با اشاره به اینکه بهزیستی زنجان به ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر از معلولان تحت پوشش خود خدمات ارائه می‌دهد، افزود: این افراد شامل نابینایان، ناشنوایان، معلولان و سالمندان و بهزیستی استان تلاش می‌کند خدمات درخوری را به جامعه هدف خود ارائه دهد.

وی تعداد معلولان تحت پوشش این اداره‌کل را که از این دستگاه مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، ۱۴ هزار و ۴۲۸ نفر اعلام و تصریح کرد: بهزیستی استان علاوه بر این تعداد معلول، ۲۷۸۰ نفر از سالمندان معلول را نیز تحت پوشش خود قرار داده است که این تعداد سالمند معلول در کنار افرادی که در مراکز نگه‌داری بهزیستی استان زنجان حضور دارند، نگه‌داری می‌شوند.

محمدی قیداری همچنین تعداد سالمندان معلول بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان زنجان را ۱۴۴ نفر در دو بخش زنان و مردان عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه سطح کمی و کیفی مراقبت از سالمندان معلول بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز نگه‌داری بهزیستی استان زنجان مطلوب بوده و همین امر باعث شده است تا مورد از ابتلای این افراد به ویروس کرونا را تا به امروز نداشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با یادآوری اینکه شرایط کرونایی جامعه باعث شده است تا مراکز ارائه خدمات در منزل به سالمندان به دو شیوه ویزیت در منزل و مراقبت در منزل به ارائه خدمت بپردازند، اظهار کرد: ارائه آموزش نیز به معلولان یکی دیگر از خدمات این اداره‌کل بوده و در همین راستا به ۵۶۰ نفر از معلولان، آموزش‌های لازم ارائه شده و از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

محمدی‌قیداری با اشاره به اینکه نیمی از عامل معلولیت‌ها، مربوط به اختلالات ژنتیکی است، ابراز کرد: ناشنوایان از دیگر قشری هستند که از خدمات این اداره‌کل در استان بهره‌مند شده و تعداد آن‌ها ۲۹۰۳ نفر است که از این تعداد هزار و ۷۳۹ ناشنوا مستمری از این اداره‌کل دریافت می‌کنند. علاوه بر این ۱۹۲ دانش‌آموز و ۴۰ دانشجوی معلول نیز از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه سهم نابینایان نیز از خدمات ارائه شده توسط این اداره‌کل در حدود ۲۶۹۴ نفر است که از این تعداد ۱۵۸۶ نفر به صورت ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند، بیان کرد: اگر بخواهیم به سهم دانش‌آموزان و دانشجویان نابینایی که از اداره‌کل بهزیستی استان زنجان خدمات دریافت می‌کنند، اشاره کنیم، این تعداد برای دانش‌آموزان نابینا ۱۲۴ نفر و برای دانشجویان نابینا نیز ۵۱ نفر است.

محمدی‌قیداری در ادامه، گریزی به موضوع سند ملی سالمندان زد و با بیان اینکه این سند سال‌های متمادی است که مراحل تصویب خود را پشت سر می‌گذارد، عنوان کرد: بی‌تردید با عملیاتی شدن سند ملی سالمندان، شاهد انجام اقدامات و خدمات بهتر وارزنده‌تری به این قشر از جامعه خواهیم بود که این خود می‌تواند انگیزه زندگی در این قشر را تا حدود زیادی بالا ببرد.

وی در خصوص تهیه واکسن آنفلوانزا برای سالمندان استان زنجان نیز خاطرنشان کرد: همه این اقدامات در این زمینه انجام شده است تا واکسن برای ۹۴۵ نفر در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ارائه شود.

کد خبر 24454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد