خانواده ریشه بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی است

استاد دانشگاه، گفت:ریشه بسیاری از رفتارهای ناپسند و ضد اجتماعی در خانواده است اگر والدین بتوانند فرزندشان را مدیریت کنند و خود نیز به خوبی رفتار کنند، الگوی مناسبی برای فرزندشان می شوند.

حسن نوروززاده در تعریف آسیب‌های اجتماعی گفت: اجتماع از مجموعه افراد تشکیل شده که در ارتباط با یکدیگر هستند و هر اجتماع برای پیشبرد زندگی روزمره، اهداف و آینده‌اش و داشتن نظم و مقررات، یکسری قوانین و چارچوب‌ها رو برای خود مشخص می‌کند که این قوانین و چارچوب‌ها به عنوان مانیفست یا قانون اساسی یک اجتماع در نظر گرفته می‌شود و همه افرادِ آن اجتماع ملزم به اطاعت و تبعیت از آن قوانین و مقررات هستند.

وی ادامه داد: هر کس از آن قوانین تخطی کند یک فرد ضد اجتماعی شناخته شده و سایر مردم او را کم فرهنگ و بی فرهنگ تلقی کرده و آن فرد را از خود دور می‌کنند.

قانون شکنی مقدمه آسیب‌های اجتماعی

محقق و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه اطاعت نکردن از قوانین توسط یک شخص یا اشخاصی اگر بارها تکرار و به یک عادت و رفتار زشت تبدیل شود و موجب آزار و اذیت افراد جامعه و آسیب‌هایی را برای فرد، خانواده و جامعه در ایجاد کند، رفتار ضد اجتماعی و آسیب اجتماعی می‌گویند، گفت: پرخاشگری، طلاق، دزدی، اعتیاد، حاشیه نشینی، مردم آزاری، تکدی‌گری، سرعت و سبقت غیرمجاز، تخریب اموال عمومی، سلب آسایش مردم، کودک‌آزاری، عربده کشی، نزاع و دعواهای خیابانی، کلاهبرداری، مزاحمت برای نوامیس، قتل، فضای مجازی و خیلی از موضوعات دیگر از محدوده آسیب‌های اجتماعی است.

نوروز زاده با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی از یک جا آغاز شده و برای حل آن باید سرچشمه و منش آن مشخص شده و پس از آن در پی راهکارها و درمان آن باشیم، گفت: برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی هر جامعه، ابتدا آن اجتماع و مردمش رو به خوبی بررسی کرده و مطالعه و تحقیق و پژوهش کنیم که در فلان جامعه چه آسیب‌هایی بسامد بیشتری دارد یعنی بیشتر تکرار می‌شود؛ و با توجه به آن علت و ریشه را پیدا و آغاز به درمان کنیم.

خانواده ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی

استاد دانشگاه ریشه اصلی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را ابتدا در خانه و خانواده دانست و افزود: ما انسان‌ها اولین اجتماعیِ که در آن قرار داریم خانواده و خانه است و از طریق والدین که فرد با اجتماع بزرگ‌تری به عنوان محله، مدرسه، شهر، استان و کشور و دنیا آشنا می‌شود و اگر والدین بتوانند فرزندشان را مدیریت کنند و خود نیز به خوبی رفتار کنند، الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند قطعاً اجتماع خوبی خواهیم داشت.

وی یکی از علت‌های بروز رفتارهای ضد اجتماعی را نداشتن اعتماد به نفس و عزتمندی بیان کرد و افزود: والدین به فرزندشان اعتماد به نفس و عزت نفس و عزتمندی و احساس ارزشمندی القا می‌کنند بنابراین زمانیکه والدین به فرزندشان احساس ارزشمندی و مفید بودن را با رفتار و گفتار خود القا کنند، طبیعتاً فرزند بسیار خوب و مفیدی را تحویل اجتماع خواهند داد.

القا بی ارزشی انسان را قانون گریز می‌کند

نوروززاده افزود: والدینی که خود احساس بی ارزشی درونی می‌کنند قاعدتاً به فرزند خود نیز القا بی ارزشی می‌کنند و زمانیکه فرد از کودکی، خود را بی ارزش و بی‌هدف و پوچ بداند طبیعتاً و قطعاً شروع به رفتارهایی می‌کند که با قوانین اجتماع سازگاری ندارد و منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها را نیاز به توجه و دیده شدن بیان کرد و افزود: زمانیکه والدین به اندازه به فرزندشان توجه نکنند و او رو نبینند از آنجایی که فرد در کودکی، نوجوانی و جوانی دیده نشده برای اینکه این نیازش را مرتفع کند، کارهای خلاف قواعد اجتماع را انجام می‌دهد تا با این حرکات و رفتارها در معرض دیدِ دیگران باشد و خودش را به مردم نشان بدهد در واقع سعی می‌کند با رفتارهایی اظهار وجود کند.

نوروززاده گفت: ریشه بسیاری از رفتارهای ناپسند و ضد اجتماعیِ افراد ریشه در خانواده دارد و اگر خانواده به اندازه به فرزندشان بها و ارزش بدهند، او با احساس عزتمندی که به دست می‌آورد، بسیاری از رفتارهایی که آسیب‌های اجتماعی هستند را انجام نمی‌دهند.

کد خبر 24353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد