ایرنا | تفت ، سالمندترین شهرستان استان یزد است

مدیرکل بهزیستی استان یزد از شهرستان تفت بعنوان سالمندترین و بافق بعنوان جوانترین شهرستان استان یاد کرد و گفت:۱۰ درصد جمعیت این خطه را سالمندان تشکیل می‌دهند.

علی محمد عطابخش روز دوشنبه در نشست بر خط آنلاین خانه مطبوعات استان افزود: متوسط سن سالمندی کشور ۱۰.۳ درصد و این رقم در استان ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت سالمندی بانوان در استان بیشتر از آقایان است اظهار داشت:  درحال حاضر حدود هشت هزار و ۷۳۴  سالمند دارای پرونده توانبخشی  دربهزیستی استان هستند که از خدمات مراکز توانبخشی، ویزیت در منزل ،  برنامه توانمند سازی ، کمکهایمستمر، تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

عطابخش با بیان اینکه در استان یزد ۹ مرکز شبانه‌روزی سالمندان وجود دارد که به ۴۰۰نفر خدمات ارائه می‌کنند تصریح کرد: همچنین ۱۷ باب مرکز روازنه سالمندی هم خدمات آموزشی ، توانبخشی ، فیزیوتراپی و گفتار درمانی ارائه می‌دهند.

چهار هزار و ۵۰۰ کم شنوا و ناشنوا زیر پوشش بهزیستی استان یزد 

عطابخش در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اکنون چهار هزار و ۵۰۰ معلول کم شنوا و ناشنوا در بهزیستی استان دارای پرونده و از خدمات این سازمان بطور مستقیم بهره‌مند می‌شوند.

وی کمک هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان ، ارائه سمعک، کمک هزینه تحصیلی از جمله خدمات این سازمان برای افراد ناشنوا و کم شنوا بیان کرد و افزود: سن قبل از ۶ ماهگی را دوره طلایی تشخیص کم شنوایی است تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در رشد و تکامل زبان ، گفتار و شناخت کودک تاثیر بسزایی دارد.
عطابخش تصریح کرد: با پیشگیری قبل از زمان تولد، مشاوره ژنتیکی، مشاوره دوران بارداری و پس از تولد می توان از بسیاری معلولیتها جلوگیری کرد و این معلولیت با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، دوران بارداری و نیز معاینات پس از تولد قابل پیشگیری است.

وی گفت: نخستین رستوران ناشنوایان در استان یزد راه اندازی شده است زیرا معتقدیم که نیاز افراد معلول مثل بقیه افراد است که باید برطرف شود.

مدیرکل بهزیستی استان یزد همچنین  با بیان اینکه پنج هزار و ۸۰۰ معلول نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند اظهار داشت: ارائه کمک هزینه درمان، تحصیل، تامین وسایل توانبخشی و حرفه آموزی از جمله خدمات این سازمان  به این معلولان است.

عطابخش افزود: خانواده ها باید به این نکته توجه کنند که از همان دوران کودکی، فرزندان خود را برای بینایی سنجی به مراکزی که برای همین منظور دایر است ارجاع دهند.

افزایش رشد کودک آزاری در یزد 

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه کودک آزاری در استان نسبت به سالهای گذشته در حال افزایش است گفت: این برای استان یزد که استان فرهنگی و دارای سبقه تاریخی است زیبنده نیست.

وی بدون اشاره به آمار کودک آزاری در استان افزود: طبق تماسی که با سامانه ۱۲۳ سازمان گرفته شده است بیشتر کودک آزاری از سوی والدینی است که معتاد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: اجبار به مصرف مواد مخدر ، تهیه مواد، مسمومیت با مخدر از جمله کودک آزاری های در استان است .

فقط ۱۰۰ مهدکودک در استان فعال است 

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا  ۳۰۹ مهدکودک در استان فعال بود افزود: اما اکنون ۲۰۰ مورد از آنها از مرخصی یک ساله استفاده می‌کنند و عملاً در این مدت غیرفعال هستند و تنها ۱۰۰ مورد در حال ارائه خدمت هستند.

عطابخش اظهار داشت: همجنین قبل از کرونا ۱۴ هزار و ۸۴۴ کودک در مهدهای کودک نگهداری می‌شد که اکنون این رقم به چهار هزار و ۳۷۹ کودک رسیده است.

کد خبر 24134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد