۲۰ زن معتاد متجاهر باردار در مراکز تهران نگهداری می‌شوند/ نوزادان معتاد ترک داده می‌شوند

فرید براتی سده گفت: نوزادان معتادی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند به مراکز وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل می‌شوند تا روند درمان آنها طی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به شرایط نگهداری زنان معتاد متجاهر باردار در مراکز گفت: اگر خانم معتاد بارداری خودش به سمت مراکز ما بیاید یا نیروی انتظامی او را انتقال دهد، در مراکزی که مخصوص آنها ساخته شده یعنی مراکز «مادر _کودک»، نگهداری می‌شوند.
براتی در مورد تعداد این مادران افزود: تعداد مادران باردار معتاد متجاهری که در مراکز نگهداری می‌شوند زیاد نیست و می‌توان گفت در کلیه مراکز تهران تعدادشان نهایت به ۲۰ نفر می‌رسد.

او تصریح کرد: این مادران تا زمانی که وضع حمل نکنند، در این مراکز نگهداری می‌شوند و تحت درمان کامل قرار می‌گیرند تا اعتیادشان را ترک کنند.

براتی سده درخصوص وضعیت این مادران پس از وضع حمل گفت: این زنان همراه مددکاران اجتماعی برای زایمان به زایشگاه‌ها و مراکز درمانی می‌روند و پس از وضع حمل تا هر زمانی که بخواهند، می‌توانند در مراکز مادر_کودک بمانند و ما آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تاکید کرد: اگر مادر بخواهد از مرکز برود، برای تعیین تکلیف وضعیت کودک به مقامات قضائی اطلاع داده می‌شود چرا که ممکن است مادر اعتیادش را ترک نکرده باشد که در این حالت احتمال فروش بچه افزایش پیدا می‌کند بنابراین درصورت ترک مرکز، بهزیستی به مقامات قضائی اطلاع می‌دهد تا وضعیت کودک تعیین تکلیف شود.
او با اشاره به بچه‌هایی که سرپرستی آنها از مادرشان گرفته می‌شود، افزود: مددکاران و همکاران اورژانس اجتماعی در موسسات نگه داری معتادین متجاهر، اگر تشخیص دهند مادری صلاحیت نگه داری کودکش را ندارد یا هنوز اعتیادش را ترک نکرده است، با حکم قاضی حضانت کودک را می‌گیرند و نوزاد به شیرخوارگاه منتقل می‌شود تا مورد حمایت و مراقبت قرار گیرد.

براتی سده درخصوص تولد نوزادان معتاد از مادران مصرف کننده، عنوان کرد: نوزادان معتادی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند به مراکز وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل می‌شوند تا روند درمان آنها طی شود.

او افزود: پس از طی شدن مراحل درمان و منفی شدن تست اعتیاد، کودک را تحویل مادر می‌دهند که اگر مادر در مرکز مادر کودک باشد، کودک هم در همین مرکز کنار مادر می‌ماند و اگر مادر از مرکز رفته باشد، با حکم قاضی مراحل واگذاری کودک به بهزیستی طی می‌شود و کودک به شیرخوارگاه تحویل داده می‌شود.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی درباره آسیب‌هایی که این کودکان دچار می‌شوند، گفت: هنوز ثابت نشده این بچه‌هایی که با اعتیاد به دنیا می‌آیند در بزرگسالی هم دچار اعتیاد می‌شوند اما به هرحال طبیعی‌ست این کودکان تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و ارثی قرار می‌گیرند و عدم سلامت روانی مادر، نبود مادر و پدر کنار آنها یا عدم نظارت کافی بر تربیت باعث می‌شود آنها در معرض آسیب و گرایش به اعتیاد قرار گیرند.

کد خبر 24064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =