مدیرکل بهزیستی: تشکیلات مافیایی کودکان کار در اصفهان نداریم

اصفهان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند کودکان کار در یک ساختار مافیایی و سازمان یافته فعالیت می‌کنند، چنین تشکیلات جدی در این استان نداریم.

مرضیه فرشاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر کودکان کار شناسایی شده در استان بویژه در کلانشهر اصفهان به دلیل نیاز خانواده، حمایت و دلسوزی مردم برای آنها و اینکه محل درآمد خوبی برای خانواده هستند، این فعالیت را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها و افراد برای کودکان کار دلسوزی کرده و به آنها کمک می‌کنند، تصریح کرد: همین امر باعث می‌شود تا خانواده‌های این کودکان، آنها را از خیابان بیرون نیاورند که باید این زنجیره، قطع شود.

فرشاد با اشاره به اینکه ما باید نوع کمک به این کودکان را تغییر دهیم، تصریح کرد: باید با حمایت‌های آموزشی، حقوقی و شغلی از خانواده این کودکان، شرایطی را فراهم کنیم که دیگر نیازی نباشد آنها برای کسب درآمد به خیابان بیایند.

وی مهمترین روش‌ها برای کاهش کودکان کار را حمایت از خانواده‌های آنها، ایجاد شرایط امن و عزت نفس دادن به کودکان ذکر و خاطرنشان کرد: خیریه ای به نام " سرمد" در اصفهان که از  این اداره کل مجوز دارد خدماتی را در این زمینه ارایه می‌کند و تلاش دارد با حضور نیروهای کارشناس در شهر و ارتباط چهره به چهره، این کودکان را جذب کند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان با تاکید بر اینکه حمایت‌های کلی تر از کودکان کار مد نظر این نهاد است، تصریح کرد: این حمایت‌ها نباید به شکل مقطعی باشد و طرح‌های جمع‌آوری، هیجانات و عوارضی بهمراه دارد.

به گفته وی برای هر یک از کودکان کار باید نسخه جداگانه پیچید و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه آنها داشت زیرا هرکدام از آنها به دلیلی در خیابان هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیریه سرمد برای کاهش کودکان کار و حمایت از آنها موفق بوده است، افزود: این کار از نظر کیفیت عالی بود اما از نظر کمیت لازم است که خیریه‌های دیگر نیز وارد این میدان شوند.

فرشاد با اشاره به اینکه این کار از حدود چهارسال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۵۰ کودک کار تحت حمایت بهزیستی و ۱۵۰ کودک تحت حمایت خیریه سرمد اصفهان قرار گرفتند ولی تعداد آنها بیشتر از این رقم است.

وی درباره حادثه تخلف در بهزیستی شاهین‌شهر نیز توضیح داد: ما روال تعریف شده ای در کشور برای جمع آوری کودکان کار داریم و قبل از آن با سایر دستگاه‌های اجرایی هماهنگ می‌کنیم و در ساعتی این کار انجام می‌شود که قادر به ارایه خدمات از طریق نیروهای تخصصی باشیم.

مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه در بهزیستی شاهین‌شهر این اشتباه و تصور شده بود که والدین آنها در ۲ ساعت برای تحویل گرفتن کودکان می‌آیند، گفت: پیش بینی این شرایط نشده بود و آن اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: نیازی به تغییر رویه درباره کودکان کار نیست و رویه‌ای که در بهزیستی شاهین‌شهر اتفاق افتاد، اشتباه بود.

فرشاد درباره اینکه در چه مواقعی اقدام به جمع آوری کودکان کار می‌شود، گفت: با هماهنگی شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط و در مواقع ضرورت یا وقتی شکایتی مطرح شده باشد یا نگران سلامت کودکان باشیم این کار انجام می‌شود.

اواسط شهریور امسال  خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حبس شماری کودک کار جمع آوری شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر(در شمال اصفهان) در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت به گونه ای که  مدیرکل بهزیستی استان در واکنش به انتشار این اخبار از حضور تیم بازرسی در شاهین‌شهر خبر داد و اعلام کرد: خطای رییس و معاون اداره بهزیستی شاهین شهر در برخورد با کودکان کار در این اداره محرز است و حکم به برکناری آنان داده شد.

هر چند آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در استان اصفهان وجود ندارد اما گفته می شود حدود ۸۰۰ کودک کار در استان وجود دارد.

طبق تعریف کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود که تحت هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا تشکیلات سازمان یافته به کار گرفته می‌شوند و به واسطه آن امرارمعاش می‌کنند.

براساس قوانین ایران، کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است.
 

کد خبر 23988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد