معتادان متجاهر بر اساس اسکن عنبیه چشم ساماندهی می‌شوند

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: با اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر بر اساس اسکن عنبیه چشم، هویت معتادان متجاهر محرز شده، دفعات بستری شدن این افراد مشخص و روند درمانی آنان برای سازمان قابل پیگیری و سرانجام درمان هر شخص معین خواهد بود.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سامانه ساماندهی معتادان متجاهر بر اساس عنبیه چشم، اظهار کرد: سال‌های گذشته قرار بر این بود که ساماندهی معتادان متجاهر اتفاق بیفتد، که این مهم امروز با پیگیری‌های سازمان بهزیستی کشور و هماهنگی‌های شورای مبارزه با مواد مخدر انجام شده و سازمان فناوری سازمان بهزیستی کشور نرم افزاری تحت عنوان اسکن عنبیه چشم معتادان متجاهر را تهیه و در سراسر کشور اجرایی کرد.

وی با اشاره به شروع این طرح در استان اصفهان، افزود: با تلاش مسئولان بهزیستی استان اصفهان، توانستیم جزو استان‌های پیشرو باشیم و این دستگاه برای مرکز ماده ۱۶ بهزیستی استان تهیه شده است تا امکان تشخیص اسکن عنبیه برای معتادان متجاهر فراهم شود. البته این امکانات برای استان کافی نیست، با توجه به اینکه اختلاف نظراتی در خصوص تعداد قطعی معتادان متجاهر از سوی دستگاه‌های ذیربط وجود دارد، این سامانه کمک می‌کند وضعیت معتادان متجاهر ساماندهی شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک دستگاه اسکن برای استان اصفهان تهیه شده است و فعلاً معتادان متجاهر حاضر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی و سپاه ساماندهی می‌شوند اما امیدوار هستیم این طرح ادامه پیدا کرده و تعداد دستگاه‌ها برای این غربالگری بیشتر شود.

وی با اشاره به معضلات پیشین ساماندهی معتادان متجاهر، گفت: با توجه به اینکه اکثر معتادان متجاهر با معضل شناسایی هویت مواجهند و برخی از آنها مدارک هویتی ندارند، امکان شناسایی این افراد در سال‌های گذشته وجود نداشت اما در حال حاضر با سامانه مذکور موانع پیشین برطرف شده است.

کریمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته آئین نامه ساماندهی معتادان متجاهر به خوبی اجرا نمی‌شد، ادامه داد: برای مثال در آئین نامه این طرح آمده است یک معتاد متجاهر پس از دو بار دستگیری و با حکم قضائی به مراکز ماده ۱۶ ارجاع شود و طی دو مرتبه با استفاده از امکاناتی که به صورت رایگان ارائه می‌شود سعی در بهبود شرایط آنها شود، اما با توجه به اینکه امکان دارد این افراد بیش از این تحت آسیب قرار بگیرند و حتی در استان‌های دیگر بستری شوند، در واقع ممکن است فرآیند کامل درمانی معتادان متجاهر که مدنظر کارشناسان بهزیستی است اتفاق نیفتد.

معاونت پیشگیری بهزیستی با اشاره به مزایای طرح ساماندهی معتادان متجاهر بر اساس اسکن عنبیه چشم، اظهار کرد: بنابراین با اجرای این طرح هویت معتادان متجاهر محرز شده، دفعات بستری شدن این افراد مشخص و روند درمانی آنان برای سازمان قابل پیگیری و سرانجام درمان هر شخص معین خواهد بود.
 

کد خبر 23715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد