تولید اولین سیستم دید بصری زیستی برای نابینایان

محققان استرالیایی بعد از ۱۰ سال تلاش و بررسی موفق به تولید اولین سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک شدهاند که میتواند بینایی را به نابینایان بازگرداند.

سیستم دید زیستی یا بیونیک با دورزدن آسیبهای وارد شده به سلسله اعصاب اپتیک بدن انسان میتواند دیدن را برای افرادی که مدتهاست بینایی خود را از دست دادهاند، ممکن کند.

این سیستم دید بصری زیستی با موفقیت بر روی حیوانات آزمایش شده و دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان از این سیستم برای بازسازی اعصاب چشم انسان و ایجاد بینایی در افراد کور استفاده کرد.

این سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک که جناریس نام دارد، نیازی به استفاده از سلسله اعصاب آسیب دیده بینایی که سیگنالهای کلیدی را برای دیدن به مغز منتقل میکند، ندارد. در واقع این سیستم خود فعالیتهای اعصاب سالم اپتیک را بر عهده میگیرد و متشکل از یک پوشش سر با دوربین داخلی، یک دستگاه انتقال داده بیسیم، یک پردازشگر تصاویر و نرمافزار مربوطه و مجموعهای از پوششهای مربعی ۹ میلیمتری مجهز به الکترودهای نازک است.

دوربین با ثبت تصاویر محیط اطراف اطلاعات آن را به پردازشگری در ابعاد یک گوشی منتقل میکند و این دادهها به طور بیسیم به پوششهای مربعی شکل منتقل میشوند. در این بخش اطلاعات جمعآوری شده به پالسهای الکتریکی مبدل میشوند که برای مغز قابل درک است.

پالسهای مذکور عملکرد مغز در زمان دیدن را شبیهسازی میکنند و در نتیجه مشاهده محیط اطراف ممکن میشود. سیستم یاد شده با استفاده از ده الکترود با موفقیت در سر گوسفندان کاشته شد و مورد استفاده قرار گرفت. امید میرود سیستم یادشده بر روی انسانها هم قابل استفاده باشد.

کد خبر 23525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد