دیواندره | بازدید فرماندار و سرپرست بهزیستی دیواندره از اجرای طرح آمبلیوپی

فرماندار دیواندره و معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری و سرپرست بهزیستی و کارشناس پیشگیری شهرستان از اجرای طرح آمبلیوپی (غربالگری بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال) شهرستان بازدید کردند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان: چنور مهدوی در حاشیه بازدید فرماندار از این طرح که در کلینیک بیمارستان امام خمینی(ره) در حال اجراست با اشاره به این که طرح مذکور کلیه ی کودکان ۳ تا ۶ سال را پوشش می دهد و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با هماهنگی و زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان انجام می شود؛ اجرای این طرح را از مهم ترین برنامه های پیشگیری از معلولیت ها برشمرد و گفت: براساس آمار ثبت احوال کودکان ۳ تا ۶ سال شهرستان در سال جاری ۵۱۲۲ نفرهستند که پیش بینی می شود میانگین پوشش این طرح تا پایان سال به ۹۳ درصد جامعه هدف برسد.

وی افزود اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی شود بلکه بهزیستی به عنوان متولی اجرای این برنامه موظف است کودکانی که دارای اختالات بینایی هستند شناسایی کرده و به پزشک متخصص ارجاع داده و در سطوح دوم و سوم مداخله کودکانی که در این خصوص نیاز به تهیه عینک یا عمل جراحی داشته باشند در صورت نیازمالی از طرف اداره بهزیستی مورد مساعدت قرار می گیرند.

مهدوی با اشاره به این که اولویت اجرای این طرح برای روستاهای صعب العبور است گفت: این طرح در سه روز پایانی هفته در روستاها و باقی روزها در شهر در پایگاه های موقت اجرا می شود.

وی افزود سال گذشته ۴۴۷۶ کودک ۳ تا ۶  سال در شهرستان دیواندره وجود داشته که همان سال ۴۲۰۰ نفر از این تعداد تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و از این تعدا ۲۰۰ نفر مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شد و برای ۷۰ نفر عینک تجویز و ۱۵ نفر نیز به پزشک متخصص برای عمل جراحی ارجاع داده شد.

مهدوی در ادامه اظهار کرد : تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است لذا از خانواده ها می خواهیم نسبت به شرکت در غربالگری بینایی سنجی کودکان خود به پایگاه ها مراجعه کنند.وی تأکید کرد آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می شود.

و در پایان گفت کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.

کد خبر 23093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد