بهزیستی در رسانه | ارزیابی تنبلی چشم کودکان استان سمنان تا پانزدهم مهر ادامه دارد

ارزیابی تنبلی چشم کودکان استان سمنان تا پانزدهم مهر ادامه دارد سمنان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا ۶ ساله در این استان تا پانزدهم مهر ادامه دارد.

علیرضا ایزدپور روز  یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم سال‌های گذشته در آبان ماه اجرا می‌شد، اما  امسال به دلیل شیوع کرونا این طرح پانزدهم تیر آغاز شد و تا پانزدهم مهر ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۱۱ پایگاه دائم بهزیستی استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال اجراست و نگرانی برای حضور بچه‌ها در این پایگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان به روش E چارت انجام شد، امسال به منظور حفظ سلامت کودکان به دلیل شیوع کرونا تنها با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود.
مدیر کل بهزیستی استان سمنان ادامه داد : والدین به منظور پرهیز از اجتماع در مراکز بینایی سنجی به دلیل شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل بهداشتی برای حفظ سلامتی، از قبل نوبت بگیرند و حتما با ماسک در پایگاه حضور یابند.

ایزدپور یادآور شد: سال گذشته ۲۴ هزار و ۲۸ کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان سمنان مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۶ نفر به چشم پزشک معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع  ۲ هزار و ۷۶ کودکی که در استان سمنان سال گذشته در طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای بررسی دقیق به چشم پزشک معرفی شدند یکهزار و ۷۷۰ دارای مشکل بودند.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: سن طلایی درمان و مداخله در تنبلی چشم، زیر ۸سالگی است و طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می شود، تا فرصت کافی برای درمان وجود داشته باشد.

تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی است و به طور کلی تنبلی چشم شایع ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان به شمار می‌رود و تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده است.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی که در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود، به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری مانند دوربینی،  نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم،  انحراف چشم مانند لوچی یا استرابیسم، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

افراد برای دربافت نوبت به منظور غربالگری تنبلی چشم کودکان خود در پایگاه غربالگری بینایی در شهر سمنان می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۳۳۳۳۳۳۹۹۲ تماس بگیرند.

کد خبر 22951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد