در رسانه | کودکانی از جنس درد/ کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار کرد

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، بیش از گذشته کودکان کار، اسپند به دست و گل‌فروش، شیشه‌های خودروها را تمیز می‌کنند تا شاید بتوانند لقمه نانی به دست آوردند اما واقعاً دلیل ازدیاد این کودکان چیست.

به گزارش صبح توس؛ پدیده کودکان کار و بیش از یک دهه در ایران و به‌خصوص در کلان‌شهرها به مشکلی اجتماعی تبدیل شده است که دل هرکسی را به درد می‌آورد. این پدیده علی‌رغم جهان‌شمول بودن، ویژگی‌های خاصی در هر جامعه دارد.

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اگر دوری در شهر بزنید حتماً خواهید دید، بیش از گذشته کودکان کار، اسپند به دست و گل‌فروش همچنان شیشه‌های خودروها را تمیز می‌کنند و کیسه به دست زباله‌ها را می‌گردند تا شاید بتوانند قسمتی از هزینه‌های خانواده‌های خود را تأمین کنند. اما واقعاً دلیل ازدیاد کودکان کار از دوران شیوع ویروس کرونا در کلان‌شهر مشهد چیست؟ آیا این بار هم مافیایی پشت‌صحنه استفاده ابزاری از کودکان نهفته است یا مسئولان به وظایفشان عمل نمی‌کنند؟

در همین خصوص تعدادی از شهروندان با ارسال پیام هایی به سامانه در یافت پیام های مردمی صبح توس، خواهان پیگیری موضوع شدند. یکی از شهروندان نوشت: سر چهارراه ها پشت چراغ قرمز از دست گداها و بچه هایی که به زور می خواهد آدامس و گل بفروشند آسایش نداریم از وسیله نقلیه آویزون میشن و بزور پول می خوان، یک متولی و نهادی نیست یک قدمی بردارد؟

یکی دیگر از شهروندان نیز نوشت: چه نهادی مسئول جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و متکدیان سره چهارراه هاست!!! سره هر چهار راه یک تیم هستند که زنا و بچه ها رو میفرستن برای دست فروشی و تکدی گری، واقعا آزاردهنده شده.

زیبا مجرب، کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و بیکاری بخش عظیمی از اقشار ضعیف جامعه شاهد زیاد شدن بحث کودکان کار در خراسان رضوی بوده‌ایم، زیرا اکثر والدین این کودکان برای امرارمعاش خانواده خود، کودکانشان را مجبور به کار و حتی تکدی گری بر سر چهارراه‌ها می‌کنند.

رشد 300 درصدی تماس‌ها با اورژانس اجتماعی

وی با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس کرونا تماس‌های تلفنی با اورژانس اجتماعی 300 درصد رشد داشته است، گفت: از ابتدای سال بیکاری والدین، تعطیلی مدارس و وضعیت اقتصادی دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت کودکان کار نمود بیشتری در جامعه پیدا کنده است و قطعاً کودکان کار از چشمان ناظران بهزیستی دور نمانده‌اند و چنانچه تماسی با 123 اورژانس اجتماعی گرفته شود مأموران ما به مکان‌هایی که از کودکان کار می‌کنند اعزام می‌شوند و نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها اقدام می‌کنند.

15 دستگاه در خصوص ساماندهی کودکان کار مسئول هستند

مجرب تصریح کرد: در خصوص ساماندهی کودکان کار 15 دستگاه مسئول هستند و بهزیستی یکی از این دستگاه‌ها است لذا در خصوص ساماندهی این کودکان نباید تنها از بهزیستی مطالبه داشت و دستگاه‌هایی مانند شهرداری، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، کمیته امداد و استانداری می‌توانند کمک بسزایی در خصوص کاهش این معضل اجتماعی بکنند.

کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار کرده است

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار کرده است، ادامه داد: طی جلساتی که با شهرداری مشهد داشتیم به دلیل اینکه کودکان جمع‌آوری‌شده باید به مدت 14 روز در قرنطینه بمانند تا در صورتی که به بیماری کرونا مبتلا هستند، علائم این بیماری نمایان شود، مقرر شد تا طرح مشترکی با شهرداری مشهد هر 14 روز یک بار انجام شود و کودکان به مکانی برای قرنطینه هدایت شوند و پس از تائید پزشکی اقدامات ساماندهی آن‌ها انجام می‌شود و وارد مرکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی می‌شوند.

جمع‌آوری و ساماندهی 142 کودک کار

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 142 کودک کار از سطح مشهد جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند، گفت: اداره برق استان طرحی را با نام «صرفه‌جویی به نفع کودکان کار» را از یک ماه پیش در حال انجام است و از محل صرفه‌جویی انجام‌شده توسط مشترکین کمک‌هایی را به کودکان کار اهدا کردند.

مجرب تصریح کرد: کودکان زیر 15 سال به هیچ عنوان نباید به عنوان نیروی کار در مشاغل گوناگون به کارگیری شوند از طرف دیگر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کودکان کار وضعیت اقتصادی خانواده آن‌ها است، لذا بخش روزانه کودکان کار به این موضوع ورود پیدا کرده و با کمک خیرین به دنبال توانمندسازی خانواده‌های آن‌ها برآمده است و با ایجاد اشتغال برای والدین زمینه‌های لازم برای رهایی کودک از کار را فراهم کند.

اکثر کودکان کار متعلق به حاشیه شهر مشهد هستند

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اکثر کودکان کار متعلق به خانواده‌های ساکن در حاشیه شهر مشهد هستند، افزود: تاکنون آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در مشهد تهیه نشده است اما می‌توان گفت کودکان حاشیه شهر مشهد که حدود یک‌پنجم جمعیت 200 هزارنفری حاشیه شهر را تشکیل می‌دهند، می‌توانند کودکان کار باشند.

وی اذعان کرد: متأسفانه آموزش‌وپرورش ما به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد تمامی آموزش به‌صورت مجازی انجام می‌شود اما فکری برای آموزش کودکان حاشیه شهر نکردند که 80 درصد آن‌ها دسترسی به موبایل و کامپیوتر ندارند لذا اکثر این کودکان از تحصیل بازمانده‌اند و حتی نتوانستند در امتحانات شرکت کنند.

آموزش و پرورش فکری به حال تحصیل کودکان حاشیه شهر نکرده است

مجرب با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش فکری به حال تحصیل کودکان حاشیه شهر نکرده است، گفت: امسال نیز شاهد آن هستیم که بخشی از تحصیل کودکان به‌صورت مجازی انجام می‌شود و بازهم کودکان از تحصیل عقب می‌افتند از این‌رو بهزیستی با کمک خیرین قرار است در مناطق حاشیه شهر مراکزی را برای کودکانی که دسترسی به موبایل ندارند ایجاد کند تا در این مراکز بتوانند از شبکه شاد نیز استفاده کنند.

کد خبر 22672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد