حمایت بهزیستی از مددجویان کارآفرین/ اعطای تسهیلات بانکی برای اشتغال‌زایی با شرایط آسان

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره نحوه حمایت بهزیستی از طرح‌های اشتغال زایی توضیحاتی داد.

رضا دهقان مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت بهزیستی از طرح‌های اشتغال زایی جامعه هدف بهزیستی، اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی، تسهیل کردن شرایط برای اشتغال جامعه هدف خود است.

دهقان تصریح کرد: لزوما افرادی که جامعه هدف بهزیستی هستند مستمری بگیر به این سازمان نیستند در واقع افرادی که خدمات غیر مستمر از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند جزء جامعه هدف این سازمان محسوب می‌شود بنابراین برای جامعه هدف بهزیستی به طور کلی برنامه‌هایی در حوزه اشتغال، توانمندسازی داریم و  پذیرایی طرح‌ها و ایده‌های این افراد هستیم.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور افزود: به طور خاص در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی، منابعی وجود دارد که این منابع به طور مشخص در حوزه طرح‌های خود اشتغالی و یا کارفرمایی است. در سال ۹۸ ظرفیت ایجاد، ۵۶ هزار فرصت شغلی داشتیم که نزدیک به ۵۸ هزار قدرت شغلی در حوزه طرح‌های خوداشتغالی و کارفرمایی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این فرصت‌های شغلی به کارگیری نیروها در قسمت‌های مختلف تولیدی، اصناف، کارخانه جات و شرکت‌ها در بخش‌های غیردولتی است، ادامه داد: بخش مشخصی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال گذشته مربوط به طرح‌های خود اشتغالی است و این افراد در قالب مشاغل خانگی و یا غیر خانگی که کوچک هستند، ضمن ارائه طرح‌های خود درخواست دریافت تسهیلات را ارائه می‌دهند و بعد از دریافت تسهیلات مربوطه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

دهقان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ برنامه متفاوتی را به عنوان کار خلاقانه شروع کرده‌ایم، ادامه داد: این برنامه‌ای که برای سال جدید داریم حمایت از طرح‌های کارآفرینی با رویکرد مدیریت زنجیره تامین است یعنی وقتی جامعه هدف سازمان و یا کارفرمایان می‌خواهند طرح اشتغال ارائه دهند، تاکید داریم که به صورت زنجیره تامینی به طرح خود نگاه کنند یعنی از ابتدا در حوزه تامین مواد اولیه برای تولید یک محصول، طراحی و تولید  محصول، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش را نظر گیرند و فرآیند تولید یک محصول به طور کلی مشخص شود.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اولویت سازمان بهزیستی به دلیل اینکه به دنبال اشتغال پایدار است حمایت از طرح‌هایی است که زنجیره تامینی را در نظر گرفته باشند، اضافه کرد: از مددجویان و جامعه هدف بهزیستی توقع می‌رود که طرح‌های اشتغال‌زایی را که ارائه می‌دهند با نگاه زنجیره تامینی باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر یک طرح اشتغالزایی جامعه هدف بهزیستی به صورت زنجیره تامین است محصول تولید شده توسط جامعه هدف بهزیستی نتیجه خواهد گرفت و شغل ایجاد شده پایدار خواهد بود، اضافه کرد: به صورتی که جامعه هدف بهزیستی در بحث اشتغال پایدار دیگر نگران فروش محصول تولید شده در بازار نیستند. در فضای خود اشتغالی و در فضای کارفرمایی  به همین صورت نگاه می‌کنیم و از  جامعه هدف بهزیستی می‌خواهیم که با نگاه زنجیره تامینی، طرح‌های خود را ارائه دهند.

دهقان درباره مبلغ تسهیلات تخصیصی به جامعه هدف بهزیستی برای اشتغال زایی، گفت: تسهیلاتی که سازمان بهزیستی به مددجویان و جامعه هدف خود در حوزه اشتغال می‌دهد در قالب تسهیلات بانکی است که قانون تعیین کرده و قانون برای اشتغال هر یک نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی سقف ۵۰ میلیون تومان را به عنوان وام ۴ درصد و با بازپرداخت ۷ ساله در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کرده است و بانک مرکزی این را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است و حدود ۱۶ بانک عامل این تسهیلات را توزیع می‌کند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حجم کل تسهیلات برای سازمان بهزیستی افراد برای سال ۹۹، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: در بحث خود اشتغالی که هر فرد یک وام ۵۰ میلیون می‌تواند دریافت کند و درگیر شغلی شود. از طرفی ظرفیت خوبی برای تسهیلات کارفرمایی در نظر گرفته شده است و سازمان بهزیستی تعاملی که با بانک مرکزی برقرار کرده بود و از ۲۵ تیر ماه همزمان با روز بهزیستی مصوبه از کمیسیون اعتباری بانک مرکزی به سازمان بهزیستی ابلاغ شد و تسهیلات کارفرمایی برای به کارگیری مددجویان تحت پوشش بهزیستی از ۲۵۰ میلیون تومان برای حداقل ۵ نفر به ۲ میلیارد تومان برای حل ۴۰ نفر افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: این بهترین فرصت برای حوزه کارفرمایی، شرکت‌ها، فعالان اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی است که با هماهنگی سازمان بهزیستی استان و شهرستان، مددجوی بهزیستی را به کار گرفته و در ازای هر قراردادی که بسته می‌شود با هر مددجو ۵۰ میلیون تومان تا سقف ۲ میلیارد تومان برای حداقل ۴۰ نفر از تسهیلات کارفرمایی ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله استفاده کنند همچنین سازمان بهزیستی از مشوق‌های بیمه‌ای در حد توان استفاده خواهد کرد و بهزیستی خود را متعهد می‌داند هر آنچه که منابع دارد را به کار گیرد.

دهقان گفت: برای ۱۶ بانک عامل دستورالعمل‌ها ابلاغ شده است و ضوابط بانکی برای اعطای تسهیلات کارفرمایی طبق قوانین اجرا می‌شود و قرار نیست بدون رعایت چارچوب‌ها این تسهیلات اعطا شود. طبق قوانین و مقررات گرفتن ضمانت برای تسهیلات اشتغال جزء اختیارات شعب بانک‌ها است و هر شعب در هر شهرستان بر اساس مقتضیات زمانی، مکانی و مددجویانی که وام گیرنده است تشخیص میدهد چه ضمانت‌هایی را دریافت کند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای که با بانک‌ها داشتیم تا علاوه بر یکسان سازی شرایط، برای جامعه هدف بهزیستی شرایط را تسهیل کنیم، تصریح کرد: یعنی مددجوی بهزیستی برای دریافت تسهیلات اشتغال نیاز به معرفی ۳تا ۴ ضامن ندارد و با یک ضامن که ضمانتش کفاف کارمزد میزان تسهیلات را دهد وام اعطا می‌شود. البته با برخی از بانک‌ها هنوز بر سر این موضوع توافق نکرده ایم، اما برخی از بانک‌ها به دلیل مسئولیت اجتماعی این شرایط را تسهیل کردند که با یک ضامن برای مددجویان بهزیستی تسهیلات را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه هرچند که ما به دنبال ابتکار عمل‌های دیگر هستیم، اضافه کرد: یعنی برای مددجویان بهزیستی یک تفاهم نامه ۴ جانبه با بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، معاونت امور تعاون وزارت کار و سازمان بهزیستی انجام شده که اگر واحدهای تعاونی تسهیلات اشتغال درخواست داشتند صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ضمانت نامه را برای مددجوی بهزیستی در قالب اشتغال در تعاونی‌ها صادر کند.

دهقان گفت: صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت براساس قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در ۶ ماه دوم سال راه‌اندازی می‌شود و مقدمات آن را آماده کردیم این صندوق می‌تواند برای تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی خصوصا افراد دارای معلولیت شرایط را راحت‌تر کند تا بتوانند در شرایط تسهیل تری وام‌های اشتغالی را دریافت کنند. از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها کمک گرفتیم تا شرایط اعطای وام برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی فراهم شود.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اگر مددجویانی که وام می‌گیرند متعهد به بازپرداخت اقساط باشند، قاعدتاً بانک‌ها ذهنیت مثبتی خواهند داشت و همکاری بیشتری خواهند داشت.

کد خبر 22391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =