قزوین | سالمند آزاری در رتبه سوم خشونت‌های خانگی قرار دارد

رییس اورژانس اجتماعی کشور و مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در بین خشونت های خانگی گزارش شده به مراکز اورژانس اجتماعی، سالمند آزاری در ردیف سوم قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین رضا جعفری روز شنبه در مراسم افتتاحیه یک مرکز توانبخشی و نگهداری خیریه سالمندان در شهرستان آوج افزود: اگرچه آمارهای محدودی از سالمند آزاری در کشور گزارش شده اما این موضوع پس از کودک‌آزاری و همسرآزاری در رتبه سوم خشونت های خانگی گزارش شده به اورژانس اجتماعی قرار دارد و پس از آن معلول آزاری در رتبه چهارم است.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص های توسعه پایدار در جوامع، نیروی انسانی است که شامل سه مولفه اساسی امید به زندگی، تحصیلات و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی می شود.

جعفری ادامه داد: با توجه به اتفاقات خوبی که بعد از انقلاب اسلامی افتاد امید به زندگی به ۷۵ سال افزایش یافت که هم یک فرصت و هم تهدید است به طوری که اگر زیرساخت های لازم جهت رفاه و سلامت سالمندان فراهم نشود خود به یک تهدید بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۹.۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و طبق برآوردهای صورت گرفته در سال ۱۴۳۰ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهند بود بنابراین باید امکانات و برنامه ریزی ها معطوف به سالمندان باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: شاخص دیگر توسعه پایدار، فعالیت های خیرخواهانه است که اگرچه ایران در رتبه پایینی از این نظر قرار ندارد اما وضعیت آن رو به پایین است.

رییس اورژانس اجتماعی کشور افزود: ایران کشوری با فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی نسبت به سالمندان است و این قشر در ایران مورد توجه ویژه قرار دارند.

وی با بیان اینکه اگرچه امروزه توسعه مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان یک شاخص مثبت نیست، گفت: وقتی سالمندی از محیط زندگی جدا شده و به خانه های سالمندان سپرده می شود بسیاری از فرصتهای کنار خانواده را از دست می دهد اما به هرحال در بسیاری از موارد این موضوع اجتناب ناپذیر است و باید چنین مراکزی توسعه یابند.

جعفری افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ سبک زندگی بخش عمده ای از ایرانیان با سکونت در آپارتمان های کوچک متناسب با وضعیت سالمندان نیست در حالی که باید برای توسعه متوازن به همه ابعاد تضمین کننده سلامت جامعه توجه کرد.

کد خبر 2174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد