ترس از کرونا و تأخیر در غربالگری‌ بینایی / بیماری‌ها وخیم‌تر می‌شوند

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز غربالگری بهزیستی، گفت: اگر مردم غربالگری‌ها را انجام ندهند به زودی با بیماری‌هایی با وخامت بالا مواجه خواهیم بود.

مینو رفیعی، مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأثیر کرونا بر اقدامات پیشگیرانه، گفت: در حال حاضر اولویت مردم پیشگیری از کروناست و به اقدامات مربوط به پیشگیری از سایر بیماری‌ها توجه کمتری دارند.

وی ضمن هشدار نسبت به بی‌توجهی مردم به انجام غربالگری‌های پزشکی، گفت: در این خصوص بسیاری از متخصصان دنیا هشدار داده‌اند که ممکن است در آینده نزدیک با سرطان‌هایی با درجه بالا مواجه شویم که دلیل آن عدم مراجعه است.

کاهش مراجعات مردم به مراکز غربالگری تنبلی چشم

رفیعی با اشاره به نگرانی مردم مبنی بر اینکه با مراجعه به مراکز غربالگری در معرض ابتلا به کرونا قرار گیرند، افزود: در مسئله غربالگری تنبلی چشم با کاهش مراجعات مردم مواجه هستیم، ولی مردم باید بدانند که تمام پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی در تمام مراکز غربالگری چشم رعایت می‌شود و در صورتی که مرکزی این پروتکل‌ها را رعایت نکند با آنها برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در مراکز غربالگری تنبلی چشم تلاش شده تماس‌ها به حداقل برسد، حتی مسئول غربالگری حجاب چشمی بر روی چشم بچه‌ها نمی‌گذارد و فقط از فاصله یک متری و از طریق دستگاه(بدون تماس با کودک) چشم بچه‌ها معاینه می‌شود.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در خصوص غربالگری شنوایی نیز گفت: این غربالگری در بیمارستان‌ها و پس از به دنیا آمدن کودکان صورت می‌گیرد که انجام آن پروتکل‌های خاصی دارد. البته در بیمارستان‌هایی که محل پذیرش بیماران کرونایی هستند غربالگری شنوایی انجام نمی‌شود.

وی به مردم اطمینان داد که در مراکز غربالگری بینایی و شنوایی پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت می‌شود و از آنها خواست این غربالگری‌ها را حتماً انجام دهند، چراکه مشخص نیست کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و گفت: بزرگسالان نیز باید غربالگری‌های مورد نیاز خود را انجام دهند تا در آینده نزدیک با بیماری‌های وخیم‌تر که قابل پیشگیری بود، مواجه نشوند.

رفیعی در خصوص غربالگری ژنتیک، اظهار کرد: مطب‌ها، مراکز مراجعه برای غربالگری ژنتیک هستند و پروتکل‌های خاص خود را دارند. در مطب‌ها با تجمع مردم مواجه نیستیم و افراد به صورت شخصی به مراکز مراجعه می‌کنند و در صورتی که از ماسک و دستکش استفاده کنند، خطر برای آنها کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 21432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =