خانواده‌ها چگونه به درمان اعتیاد فرزند خود کمک کنند؟

روانشناس اعتیاد گفت: خانواده‌ها با کمک افراد متخصص و افزایش آگاهی می‌توانند نقش بسیار مهمی در درمان اعتیاد فرزند خود داشته باشند.

صفاتیان روانشناس اعتیاد، با اشاره به نقش مهم خانواده در درمان فرد معتاد گفت: بحث درمان اعتیاد یک مثلت سه ضلعی است که فرد معتاد، درمانگر و خانواده، هر کدام یک قسمت از مثلت را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: نقش خانواده در درمان عضو معتاد هم اندازه‌ خود بیمار است که اگر به درستی انجام نشود، فرد دوباره به سراغ مواد مخدر خواهد رفت و درمان ناقص می‌ماند.

صفاتیان با بیان اینکه درمان دو مرحله مهم دارد، گفت: مرحله اول زمانی است که خانواده بتوانند فرد را راضی کنند که به مراکز درمانی مراجعه کند و مرحله دوم حمایت‌های بعد از دوره سم زدایی و ترک اولیه است.

این روانشناس اعتیاد افزود: در کشور ما مشکل عمده خانواده‌ها، کاهش حمایت و پیگیری بعد از درمان اعتیاد است، برای مثال شخص پس از گذراندن دوره سم زدایی با تصور اینکه کاملا درمان شده، دیگر از خانواده حمایتی را دریافت نمی‌کند و این زمینه‌ای برای بازگشت مجدد او خواهد شد.

صفاتیان با بیان اینکه امروزه مراکز درمانی به وجود آمده بر اساس «اجتماع درمان مدار بودن» اداره می‌شوند، گفت: در این مراکز علاوه بر اینکه فرد معتاد تحت درمان است، به خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم برای حمایت بیشتر داده می‌شود. فرد بیمار نیز در یک اجتماع کوچک با افراد مانند خود زندگی می‌کند و آماده بازگشت دوباره به جامعه اصلی می‌شود.

این روانشناس اعتیاد با اشاره به دو رفتار اشتباه والدین در برخورد با فرزند معتاد گفت: در بیشتر مواقع خانواده‌ها یا برخورد سخت را پیش می‌گیرند و فرد را از خانه طرد می‌کنند که بیشتر توسط پدر خانواده این کار انجام می‌شود و یا اینکه موضوع اعتیاد را می‌خواهند از بقیه پنهان کنند و با رفتارهایی اشتباه مثل دادن پول برای خرید مواد فرزند خود را بیشتر در اعتیاد گرفتار می‌کنند و اغلب توسط مادرها این کارها انجام می‌شود.

صفاتیان با اشاره به با خبر شدن پدر و مادرها از اعتیاد فرزندشان گفت: بعد از آگاه شدن آن‌ها باید فرزند را در سریع‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی بفرستند و اقدام به موقع در انتقال به مراکز درمانی می‌تواند کمک شایانی به فرد معتاد کند.

وی ادامه داد: برخلاف تصور خیلی از افراد، دوره‌ درمان اعتیاد یک دوره ۲۰ تا ۳۰ روزه نیست و برای کامل شدن درمان حداقل به ۶ ماه زمان نیاز است و در کنار درمان معتاد، اعضای خانواده نیز به درمان‌هایی نیاز دارند، زیرا احتمال دارد پدر و مادر مشکلاتی داشته باشند که اکنون فرزند به اعتیاد روی آورده است.

صفاتیان با تأکید بر افزایش آموزش و حمایت در خانواده‌ها ادامه داد: باید همسر، پدر، مادر و حتی فرزند فرد معتاد آموزش ببینند که در شرایط مختلف چه رفتاری را داشته باشند، برای مثال زمانی که مرد خانواده به دلیل استعمال موادمخدر عصبانی است، باید همسر بداند چه نوع رفتاری در آن لحظه انجام دهد که درست باشد.

کد خبر 21137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد