سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور: مشاوره تلفنی به ۶۰ هزار نفر از طریق سامانه ۱۴۸۰ در سه ماهه نخست امسال

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهرری، از ارائه مشاوره تلفنی به بیش از ۶۰ هزار نفر از شهروندان استان تهران از طریق سامانه ۱۴۸۰ بهزیستی در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از بسیج، «سید محمدرحیم فاضلی‌نژاد» سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، با گرامیداشت سی و نهمین سالروز شهادت دکتر فیاض‌بخش، بانی تاسیس سازمان بهزیستی کشور، به تشریح خدمات و برنامه‌های متنوع برای جامعه هدف در اقصی نقاط کشور پرداخت و گفت: براساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی بهزیستی مکلف است با ارائه طرح‌ها  و برنامه‌های تخصصی در راستای ارتقای سطح رفاه اقشار آسیب‌پذیر جامعه گام بردارد. در این چهار دهه رویکرد بهزیستی تخصصی‌محور بوده و به سراغ آسیب‌دیدگان و معلولان در حوزه‌های مختلف رفته و فعالیت‌های خود را در سه حوزه دنبال می‌کند؛ سطح اول خدمات فراگیر بوده و ویژه همه گروه‌های سنی شامل اقدامات آگاه‌سازانه بوده است.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: تلفن ۱۴۸۰ ویژه مشاوره به تمامی خانواده‌هایی است که به هر دلیلی نیازمند خدمات مشاوره‌ای هستند و خدمات آنها کاملا رایگان و مکالمات محرمانه است به طوری که نه کسی آنها را بشناسد و نه اطلاعات آنها جایی ثبت شود. در ارتباط با این موضوع هیچ مشخصاتی از تماس گیرنده ثبت نمی‌شود و از یک کد برای ادامه فرایند مشاوره می‌تواند استفاده کنند.

 وی، عنوان کرد: در سه ماهه نخست امسال ۶۰ هزار مکالمه تلفنی مرتبط با موضوع بهزیستی در استان تهران ثبت شده که این تعداد تماس در مدت مشابه سال قبل ۴۱ هزار مکالمه بوده است. همچنین مشاوران برجسته و متخصص بهزیستی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب آمده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شهروندان در زمینه مشکلات خانوادگی، مباحث روحی و روانی، طلاق، خشونت های خانوادگی و مباحثی از این دست هستند. سطح خدمات بگونه ای بوده است که روز به روز شاهد افزایش متقاضیان دریافت این نوع سرویس هستیم و آمارها نشان‌دهنده موفقیت این طرح  بوده است.

فاضلی‌نژاد، ادامه داد: یکی دیگر از خدمات بهزیستی غربالگری شنوایی نوزادان است. با تفاهمنامه‌ای که بین وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی منعقد شده تمامی نوزادان از بدو تولد تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند و وضعیت  شنوایی آنها رصد می‌شود؛ چنانچه نیازمند خدمات درمان و مداخله باشند این کار صورت می‌گیرد تا کودکان در آینده تبدیل به افراد ناشنوا نشوند.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، افزود: طرح آمبلیوپی چشم نیز از دیگر خدمات بهزیستی به افراد جامعه است تا در آینده جامعه معلولان نابینا و کم‌بینا کمتر شود. در این طرح کودکان ۳ تا ۶ سال به صورت صد درصدی زیر پوشش طرح برای ۳ سال پیاپی تحت حمایت طرح سنجش تنبلی چشم قرار می‌گیرند و به موقع تشخیص و اقدامات درمانی برای مبتلایان انجام می شود.

وی با بیان اینکه در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ساز وکارهای متنوعی داریم، گفت: در راستای پیشگیری از اعتیاد، طلاق و بحران‌های خانوادگی و خودکشی ورود می‌کنیم آموزش‌های مختلفی با همکاری NGOها و آموزش و پرورش انجام می‌شود و تا جایی که مقدور باشد آموزش و آگاه‌سازی صورت می‌گیرد تا به موقع از بروز آسیب‌های اجتماعی در آینده جلوگیری کنیم .

 فاضلی‌نژاد، با اشاره به آمار معلولان در جامعه، گفت: نرم ۱۰ درصد افراد جامعه که به نوعی دچار معلولیت‌های خفیف، متوسط و یا شدید هستند، ۵ میلیون نفر در سطح بهزیستی کشور شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده که خدمات مستمر و غیرمستمر از سازمان دریافت می‌کنند. که از این تعداد یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، در مورد خدمات به مستمری‌بگیران بهزیستی تصریح کرد: سال گذشته میزان مستمری مددجویان افزایش ۲ تا ۵ برابری داشته است و خانواده‌ها به تناسب بعد خانواده افزایش مستمری  داشته‌اند؛ اما از ابتدای سال ۹۸ به منظور تامین معاش خانواده، برای تمامی اعضای خانوار هم افزایش مستمری لحاظ می‌شود.

وی در مورد واحدهای مسکونی معلولان، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان ساخته شده و روز پنجشنبه با حضور مهندس شریعتمداری و رئیس سازمان بهزیستی ۲۱۰۰ واحد مسکونی ویژه خانواده‌های دارای دو معلول واگذار شد و ۵۰ هزار واحد نیز در دست اقدام داریم. همچنین در این مراسم خیرین، احداث ۱۶۰۰ واحد مسکونی برای معلولان درنقاط مختلف کشور را متقبل شدند.

فاضلی‌نژاد، در پایان با بیان اینکه برای معتادانی که داوطلبانه متقاضی درمان و بهبودی هستند، فضا مهیا شده است، یادآور شد: هم در بحث مراکز اقامتی، مشاوره‌ای سرپایی مجوزهایی داده شده که با نظارت‌هایی که انجام می‌شود و این افراد با هماهنگی سیستم قضایی و انتظامی شناسایی و در مراکز شبانه‌روزی تحت درمان قرار می‌گیرند. در راستای کمک به طیفی که دچار آسیب شده‌اند ۲۳ هزار معتاد متجاهر پارسال در استان تهران شناسایی و پذیرش شدند.

کد خبر 2098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =