البرز|کرج| دورهمی دوستانه و خانوادگی ویژه مددجویان نابینا برگزار شد

همواره باید در هنگام کار با افراد نابینا و روشندل، احساس استقلال و نیز زندگی مستقل آنان حفظ یا تقویت شود. اندیشه این که آن ها افرادی ناتوان هستند، اشتباهی نابخشودنی است که ریشه در تجربه های خود ما دارد. ما فکر می کنیم چون در اتاق بی نور کاملاً ناتوان هستیم، پس آن ها هم که جایی را نمی بینند، مثل ما درمانده اند، درحالی که آن ها چنین نیستند و احساس یکسانی با افراد بینا در موقعیت های کم نور یا بدون نور ندارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی ، دورهمی خانوادگی و دوستانه ویژه مددجویان نابینا و کم بینا در حیاط اداره بهزیستی کرج با حضور مدیر بهزیستی کرج، برگزار شد.

در این دورهمی گروه موسیقی نابینایان به هنرنمایی پرداخته و ساعات شاد و مفرحی را رقم زدند و در پایان عصرانه ای که همه دستمایه اش عشق بود توسط مددکار ویژه نابینایان خانم خاکباز در سفره گرم و مهربان عصرانه گذاشته شد. 

« علیرضا فتاح پور » مدیر بهزیستی کرج در این دورهمی درباره نگاه بهزیستی به جامعه نابینایان و مشکلات پیش روی آنها گفت :حس امید به زندگیِ نابینایان و رشد و پیشرفت آن ها در زمینه های مختلف اختراع، ترجمه، تألیف و فرصت های شغلی، علاوه بر این که سبب آرامش، احساس ارزشمندی، عزّت نفس و استقلال خودِ نابینایان است، می تواند درس بزرگی برای افراد بینا باشد؛ چرا که آن ها با نداشتن نعمت بزرگی چون بینایی، ثابت کرده اند که می توانند به زندگی خودکفا و همراه با عزّت خود ادامه دهند، مدارج علمی را بپیمایند یا در عرصه های ورزشی بدرخشند. آن ها به ما می آموزند که آن چه ملاک اصلی موفقیت است، اراده و تلاش است. به ما می آموزند که چگونه در مقابل مشکلات کوچک و بزرگ زندگی بایستیم و فقط به قلّه پرافتخار موفقیت فکر کنیم. آن ها به ما می آموزند که دریای زندگی با همه سختی هایش سرشار از شیرینی هاست.

وی در ادامه در خصوص لزوم زندگی مستقل افراد با بینایی کم و نابینایان اظهار داشت :همواره باید در هنگام کار با نوجوانان و بزرگسالان نابینا، احساس استقلال و نیز زندگی مستقل آنان حفظ یا تقویت شود. اندیشه این که آن ها افرادی ناتوان هستند، اشتباهی نابخشودنی است که ریشه در تجربه های خود ما دارد. ما فکر می کنیم چون در اتاق بی نور کاملاً ناتوان هستیم، پس آن ها هم که جایی را نمی بینند، مثل ما درمانده اند، درحالی که آن ها چنین نیستند و احساس یکسانی با افراد بینا در موقعیت های کم نور یا بدون نور ندارند. ما باید بکوشیم با درک صحیح از آن ها و خواسته های منطقی شان، زمینه زندگی ای مستقل را برایشان فراهم آوریم.

فتاح پور نیاز به شغل نابینایان را مشکل اساسی این قشر از جامعه هدف بهزیستی دانسته و تصریح کرد :یکی از مشکلات اساسی افراد نابینا، مسأله اشتغال آن هاست. باید توجه داشت که لزوما تمام نابینایان بدون شغل نخواهند ماند. حتی آن هایی که در میانسالی بینایی خود را از دست می دهند، بی هیچ وقفه ای می توانند به کار و زندگی عادی باز گردند؛ بنابراین، بینایی تنها عامل موفقیت شغلی نیست، همان طور که نابینایی هم به تنهایی عامل عدم پیشرفت در شغل و کسب و فرصت های شغلی نخواهد بود. بیش تر اوقات، از دست دادن شغل یا فرصت های شغلی، به ارزشی بستگی دارد که توسط فرد به کار داده می شود. استقلال اقتصادی و احساس امنیت مالی، رابطه ای تنگاتنگ با شغل دارد از نظر نابینایان کار برای کسب امنیت، احساس تعلق به دیگران، احساس اعتماد به نفس، کسب احترام و احساس خودشکوفایی است. بدون تردید کسب فرصت های شغلی توسط نابینایان، موجب می شود که آنان از زندگی یک نواخت فاصله بگیرند؛ بنابراین، توجه مسئولان و اولیا و مربیان به این امر بسیار مفید خواهد بود.

مدیر بهزیستی کرج در انتها بعنوان گواه بر توانمندی نابینایان به نمونه پر ارزش تاریخ ادبیات ایران اشاره کرده و اضافه کرد :پدر شعر فارسی رودکی از جمله افرادی است که در عمل به اثبات رسانده که نابینایی، مساوی شکست و خزان زندگی نیست. او نابینایی است که در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و به تعبیر عالمان ادب فارسی، مقام پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد. او در سال 260 ه.ق در «رودک» روستایی از ماوراءالنهر و نزدیک سمرقند به دنیا آمد. در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد و در تلاوت آیات مهارتی خاص پیدا کرد. این نابینای پرتلاش و باذوق با تسلط بر زبان عربی، کلیله و دمنه را به نظم درآورد. ترانه های نغز و حکیمانه و ماندگاری از او برجای مانده و در افکار و آثار سخنورانی مثل فردوسی، سعدی، جامی و دیگران، تأثیر ژرفی از این شاعر و هنرمند پرتوان مشاهده می شود.

کد خبر 2065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد