البرز | سخنرانی مدیرکل بهزیستی البرز در آیین عبادی -سیاسی نماز جمعه

تشکر میکنم از ریاست محترم سازمان بهزیستی ، جوان اندیشمند دکتر وحید قبادی دانا که در جهت راهبرد شفافیت ، توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی خدمات شایان توجهی طی ماه های اخیر ارائه دادند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : امروز مورخ ۲۸ تیرماه و در آخرین روز از گرامیداشت هفته بهزیستی دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز در آیین عبادی -سیاسی نماز جمعه مرکز استان که به امام آیت الله حسینی همدانی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرج برگزار شد ، بعنوان سخنران پیش از خطبه ها حضور پیدا کرد و به ایراد سخنانی درخصوص فعالیتها و عملکرد بهزیستی پرداخت.

دکتر حیدری گفت : در ابتدا تقدیر و تشکر میکنم از ستاد نماز جمعه مرکز استان خصوصا سید جلیل القدر و عالم فرزانه حضرت آیت الله حسینی همدانی بدلیل فرصتی که در اختیار بنده بعنوان مدیرکل بهزیستی استان البرز به مناسبت هفته گرامیداشت بهزیستی قرار دادند تا بتوانم شما نمازگزاران عزیز را در جریان خدمات این نهاد مقدس قرار دهم.

سازمان بهزیستی کشور در ابتدای انقلاب به همت یکی از مردان بزرگ خدا شهید دکتر« فیاض بخش » از ادغام چندین دستگاه و مؤسسه حمایتی برای ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف تشکیل شد .

این هفته مصادف بود با دهه مبارک کرامت و میلاد امام هشتم ما شیعیان امام رضا (ع) و گرامیداشت هفته بهزیستی که این مناسبت را به همه شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت می گویم.


امسال شعار بهزیستی ؛ بهزیستن در گام دوم ، شفافیت ، توانمند سازی و ارتقاء سلامت اجتماعی بود. در حقیقت این سه مؤلفه در این شعار برگرفته از نیاز های روز و تا حدودی منویات مقام معظم رهبری است که فرمودند و همیشه تأکید به مبارزه بر علیه « فقر ، فساد ، تبعیض » داشته اند.

بهزیستن یکی از آرزوهای هر انسانی است و از اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و امام راحل عظیم الشأن و منویات مقام معظم رهبری بحث عدالت اجتماعی است.

برخورداری آحاد جامعه با هر درجه از توانمندی از همه ی نعماتی که در این کشور وجود دارد و عادلانه باید در اختیار همگان قرار گیرد از جمله افراد دارای معلولیت و سالمندان و ناتوانان که اینها از حقوق اولیه و اساسی شان است.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود : بهزیستن یک شعار اساسی و یکی از آرمان های انقلاب بوده است در بحث شفافیت هم سازمان بهزیستی بعنوان یک نهاد تخصصی و حامی معلولین عزیز حتما باید اقدامات خودش و هزینه ها را شفاف و روشن در دسترس همگان قرار دهد تا بتواند اعتماد عمومی را جلب نماید و اگر ما بتوانیم سرمایه اجتماعی ، حمایت عموم مردم و افکار عمومی را داشته باشیم قطعا افراد خیر و نیکوکاری پیدا می شوند که در شرایط سخت اقتصادی به کمک برادران و خواهران نیازمند و همنوع خودشان بیایند .
بنابراین شفافیت گامیست در جهت مبارزه با فساد اداری و سالم سازی نظام و در خدمت قرار گرفتن نظام اداری برای آحاد جامعه و مردم و البته گامیست در جهت مبارزه با فساد.

حیدری بیان داشت : در طی هفته ها و ماههای گذشته جناب دکتر قبادی دانا ریاست محترم سازمان بهزیستی بخش عمده ای از فعالیت های سازمان بهزیستی را بصورت الکترونیکی تحت عنوان ساماندهی و شفاف سازی راه اندازی کردند تا تمامی اقداماتی که انجام میشود در مأوا و منظر عموم قرار گیرد.

درست است دربرخی ادارات اتفاقات ناگواری می افتد ولیکن بسیاری از دستگاهها در نظام اداری به شکلی کاملا سالم و شفاف در خدمت اهداف نظام و انقلاب هستند.

بنابراین تشکر میکنم از ریاست محترم سازمان بهزیستی جوان اندیشمند دکتر وحید قبادی دانا که در جهت راهبرد شفافیت ،توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی خدمات شایان توجهی طی ماه های اخیر ارائه دادند.

وی گفت : در این شرایط بسیار بد اقتصادی کار بسیار سخت است اما خداروشکر باز هم اتفاقاتی خوب در بهزیستی رخ داد و مددجویانی که حتی تا ۱۵ سال هم پشت نوبت مستمری بودند از اواخر سال گذشته و اوایل امسال همگی وارد سامانه شدند و تحت پوشش مستمری سازمان قرار گرفتند و از دیگر دلایل مراجعه مکرر توانخواهان حوزه توانبخشی به اداره این بود که معلولین عزیزی بودند که فقط خودشان تحت پوشش بودند و امروزه این مسئله نیز حل شد و همه اعضای خانواده آنها نیز تحت تکفل و وارد سامانه مستمری شدند به شکل کاملا متمرکز و ملی تحت تکفل قرار گرفتند و میزان مستمری افراد تحت حمایت بهزیستی ۳ الی ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.
در حوزه توانبخشی چیزی در حدود ۳۰ هزار نفر از افراد داری معلولیت تحت پوشش بهزیستی البرز هستند

ما باید تاکید کنیم هر چه که داریم از شهدا و عزیزان جانباز داریم ، در استان البرز تقریبا ۱۰ هزار جانباز وجود دارد باید امکانات عمومی به شکلی باشد که امکان برخورداری از مبلمان شهری جهت استقلال در رفت و آمد این عزیزان از طریق مناسب سازی معابر عمومی و ادارات ، کتابخانه ها ، پارکها ، عابر بانکها ، بیمارستانها و غیره بتوانند استفاده کنند.

یکی دیگر از کارهای حوزه توانبخشی خدمت به سالمندان هست ۱۰ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل میدهد که فرزانگان جامعه هستند سالهای عمرشان را برای پیشرفت کشور و خدمت به کشور و مردم گذاشته اند باید کمک کنیم بستر برای زیست آبرومندانه این افراد فراهم شود و باید یک مکان فرهنگی تحت خانه امید ایجاد شود تا بتوانند از خدمات متعدد دولت استفاده کنند.

ما در بحث CBR در همه روستاهای استان حضور پیدا کردیم و افرادی به عنوان تسهیلگر با ما همکاری میکنند و خدماتی را به معلولین مقیم در روستاها جهت جلوگیری از رفت و آمد و مهاجرت به شهرها به شکل تخصصی ارائه میدهند.

درصدی از جامعه ما بیماران اعصاب و روان مزمن  هستند که ۲۷ مرکز نگهداری در این زمینه ایجاد کردیم.

اخیرا در جهت ساخت مسکن مددجویی قراردادهاو تفاهمنامه هایی با بسیج سازندگی امضا کردیم تا از ظرفیت بسیج که در همه حوزه ها منشاء ، خیر و برکت هست استفاده کنیم و خدمات قابل توجهی را به جامعه هدف بهزیستی داشته باشیم

در حوزه اجتماعی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری کنترل آسیبهای اجتماعیست که بصورت شش ماه یکبار همه مسئولین گزارش عملکرد خودشان را محضر ایشان ارائه می دهند.

اعتیاد ، طلاق و بی بندوباری اخلاقی سه آسیب ستاره دار که مد نظرمقام معطم رهبری هستند و باید طی برنامه ۵ ساله ۲۰ درصد کاهش پیدا کنند.

اورژانس اجتماعی را در همه شهرستانها به منظور خدمات به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب ایجاد کردیم که در قالب اورژانس سیار ، خط ۱۲۳ و پایگاههای خدمات و سلامت اجتماعی در محلات مستقر هستند.

سال گذشته ۸ هزار تماس با خط ۱۲۳ برقرار شد که بیشترین تماسها در خصوص کودک آزاری، همسر آزاری و سالمند آزاری بود که انتطار داریم افکار عمومی با حساسیت زیاد پیگیر این مسئله باشند تا شاهد کاهش این مسائل که زیبنده مردم عزیزمان نیست باشیم.

وی افزود : اورژانس اجتماعی با حضور نیروهای متخصص ، خدمات تخصصی برای افراد جامعه که با بحرانهای فردی و اجتماعی روبرو می شوند ارائه میدهد.

حیدری با اشاره به ویژگیهای اورژانس اجتماعی مانند در دسترس بودن و تخصصی بودن گفت : بیشترین جامعه هدف اورژانس اجتماعی کودک آزاری، همسرآزاری ، کودکان کار ، دختران و زنان بدسرپرست و یا آسیب دیده ، معلولانی که با مشکلات اجتماعی روبرو می شوند را شامل می شود که بصورت فوری و به موقع خدمت رسانی توسط این تیم انجام می شود.

در استان البرز ۲۸۱ مهدکودک وجود دارد و ۱۵ هزار کودک به لحاظ تولید محتوا زیر چتر اداره کل بهزیستی قرار دارند که ما میتوانیم از این فرصت در جهت واکسینه نمودن بچه های مردم در دوران کودکی برای آینده و زندگی بهتر استفاده کنیم محل شکل گیری شخصیت کودکان هست و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی افزود :در حوزه اجتماعی ۱۶ هزار خانوار تحت پوشش داریم که از این مقدار ۵ هزار نفر آن زن سرپرست خانوار هستند.

بحث کودکان کار یک آسیب جدی است که با گسترش شهرنشینی و مهاجرت بی رویه به شهر کرج این بحث به مباحث جدی استان تبدیل شده و کودکان بجای اینکه در آموزش، اوقات فراغت و پیشرفت باشند متاسفانه بر سرچهار راهها اقدام به اعمالی میکنند که درشان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.ما در این خصوص ۳ مرکز در استان البرز ایجاد کردیم که به بیش از ۶۰۰ کودک خدمات تخصصی ارائه میدهیم و تلاش میکنیم که این فرزندان دچار آسیب نشوند 


ما با ۵۰ مرکز مشاوره در خدمت مردم جامعه هستیم و البته باید تا جایی که میشود تلاش شود مشکلات در درون خانواده از طریق بزرگان خانواده ، فرزانگان جامعه و افراد با تجربه خانواده را مستحکم کنیم.


 تقریبا هفت تا ده درصد کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری میشوند تحت عنوان بد سرپرست یا بی سرپرست فرزندان طلاق هستند البته باز هم باید به این نکته توجه داشت که طلاق یک امر منفور هست ولی یک راهکار میباشد که دین اسلام بعنوان اخرین راهکار آن را پذیرفته اما باید تلاش شود با وام گرفتن از رعایت عفاف و حجاب به تحکیم بنیان خانواده کمک شود که به نظر من اساسی ترین رکن شکل گیری شخصیت انسان در خانواده و به وسیله پدر و مادر میباشد.

پس حداقل یکی از عوامل استحکام بخش نظام و نهاد مقدس خانواده مبحث عفاف و حجاب هست که میتواند در تعلیم و تربیت فرزندان تأثیر بگذارد و ما هرچه به این امر دینی و مذهبی توجه داشته باشیم خانواده از استحکام بیشتر و از آرامش روحی و روانی بیشتری برخوردار است بنابراین هر چه این بحث در جامعه جدی تر باشد بر استحکام خانواده افزوده ایم که خود سلامت اجتماعی جامعه را در بر دارد.

در مبحث توانمدسازی و اشتغال از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۷ میلیارد تومان سهمیه برای ایجاد اشتغال داشتیم و از بند ج تبصره ۱۶ مبلغ ۲۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان داشتیم برای پرداخت و ایجاد اشتغال برای جامعه هدف که روی هم در حدود ۳۸ میلیارد مبالغی بود که به ما ابلاغ شد و که خوشبختانه بانک های استان هم همکاری کردند البته تؤام با سختگیری های خاص خودشان که بالای ۸۵ درصد این بودجه جذب شد.

مراکز باشگاه مثبت (خدمات به بیماران مبتلا به ایدز) را داریم که اگر این مراکز و خدمات سازمان بهزیستی نباشد قطعا جامعه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

بیش از ۷۱۰ مرکز خصوصی نگهداری بیماران و کاهش آسیب در استان البرز تحت نظار بهزیستی هستند و برای بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند طبیعتا هر چه مشارکت مردم در جامعه بیشتر باشد سلامت اجتماعی آن جامعه بالاتر خواهد بود.

بحث توانمند سازی که از برنامه های استراتژیک سازمان است همه ما به این نتیجه رسیده ایم که فقط حمایت های مالی و مادی نمی تواند راهگشا باشد به همین خاطر ما حتما باید برنامه های توانمند سازی را در دستور کار قرار دهیم با مؤلفه های مختلفی که توانمند سازی می تواند داشته باشد بحث اشتغال که یکی از برنامه های بسیار خوب و استراتژیک توانمند سازی هست که خداروشکر در استان البرز در سال گذشته ما ۱۱۹ درصد عمل کردیم یعنی ۱۹ درصد بیشتر از برش ملی که برایمان تعیین شده بود ایجاد اشتغال کردیم البته این رادمیدانیم که قطعا درصدی از این مشاغلی که ایجاد کردیم مشاغل پایدار نیستند اما درصد عمده ای از آنها پایدارند و تلاش میکنیم مشاغل پایدار را برای جامعه هدف ایجاد بکنیم.

دکتر حیدری در بحث ارتقا ء سلامت اجتماعی گفت : بهرحال کشور ما یک کشور در حال توسعه و در حال گذار میباشد و البته با داشتن دشمنان قدر و قدرتمندی در جهان استکبار که مانع می شوند و سلامت اجتماعی جامعه ما را باتهدید مواجه میکنند همین بحث تحریم ها قطعا روی سلامت اجتماعی جامعه تأثیرگذار است و ما باید تلاش بکنیم که آثار زیان بار آن را  روی طبقات فرودست و جامعه هدف در بهزیستی کمتر کنیم و تا جاییکه امکان هست بتوانیم جامعه را به سلامت از این گردنه عبور دهیم.

در بحث مسکن مددجویی از ابتدای نهضت مسکن تا کنون ۳۵۳۲ واحد سهم جامعه هدف بهزیستی البرز بود که ۱۵۱۵ واحد را واگذار کردیم و در هفته گذشته نیز ۵۶ واحد دیگر را واگذار کردیم.

در حوزه پیشگیری بهزیستی یک دفتر پیشگیری از آسیب ها داریم و یک دفتر پیشگیری از معلولیت ها که در گذشته متأسفانه در کشور های جهان سوم خصوصا در کشور ما بحث پیشگیری از معلولیت ها چندان جدی نبود اکنون در خانواده هایی پنج معلول و بیشتر وجود دارد که قطعا خانواده ها اگر آگاهی داشتند و امکانات دولتی هم در اختیارشان قرار میگرفت از معلول زایی به شدت جلوگیری میشد و با یک آزمایش ساده و با یک مشاوره ژنتیک میشد از معلول زایی پیشگیری کرد که در دفتر پیشگیری از معلولیت ها مشاوره ژنتیک و آزمایشات ژنتیک در قانون بودجه امسال و برنامه ششم توسعه اجباری شد و دانشگاه علوم پزشکی متولی آن هست و ما نیز هزینه ها را پرداخت میکنیم خصوصا هزینه های جامعه هدف را و این یکی از راههای خوب و البته مغفول مانده در کشور ما بود که از سال گذشته به پیشنهاد دولت در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که این طرح برای خانواده ها اجباری هست.

یکی دیگر از کارهای سازمان بهزیستی غربالگری بینایی و شنوایی برای کودکان است که در سال گذشته ۸۲ درصد برش کشوری ما بود که باید کودکان را از صفر تا سه سال را مورد غربالگری قرار میدادیم که ۱۱۶ هزار نفر را مورد غربالگری قرار دادیم تعدادی دارای مشکل بینایی بودند که هزینه هایشان را پرداخت کردیم تا دچار معلولیت نشوند.

در ارتباط با تعداد پایگاههای سنجش بینایی ۲۶۷ پایگاه در سطح استان و مهادی کودک ، خانه های بهداشت ، مراکز پیش دبستانی داریم که اینها مراکزی هستند که ما غربالگری بینایی را در آنجا انجام میدهیم که تعداد پایگاههای دائمی ما ۵۹ پایگاه هستند و تعداد پایگاههای ما در کل ۲۶۷ پایگاه میباشند.

تعداد پایگاههای سنجش و غربالگری شنوایی ۱۶ پایگاه میباشد که در مراکز درمانی و زایشگاه ها و بیمارستان ها مستقر میباشند.

تعداد مراکز ژنتیک ما در استان ۶ مرکز است 
که کار مشاوره و آزمایش های ژنتیک را انجام می دهند.

مراکز درمان سرپایی اعتیاد در استان که کارشان سم زدایی و درمان های دارویی است در کل ۹ مرکز و مراکز اقامتی(کمپهای ترک اعتیاد)  ۱۰۳ مرکز میباشد.

حیدری در پایان گفت بینهایت سپاسگزارم از حضرت آیت الله حسینی همدانی به جهت وقتی که در اختیار بنده گذاشتند همچنین از جناب آقای استاندار محترم دکتر شهبازی و همه مسئولین استانی و نیز دکتر وحید قبادی دانا رییس محترم سازمان بهزیستی کشور که در جهت ارائه خدمات به جامعه هدف و افراد فرودست جامعه که مورد علاقه امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند و نقش اساسی در ایجاد انقلاب ، بقاء و استمرار آرمان های انقلاب دارند یاری میکنند.

کد خبر 2061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد