صف 5 هزار نفری مددجویان برای دریافت مستمری

پنج هزار نفر در خراسان شمالی که شرایط دریافت مستمری بهزیستی را دارند در صف دریافت مستمری این نهاد حمایتی هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته بهزیستی، با بیان این مطلب اظهار داشت: تا سال ۹۷، ۱۰۲ هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی از خدمات بهزیستی بهره مند می شدند که با افزایش پنج هزار نفری در دولت تدبیر و امید این رقم به ۱۰۷ هزار نفر رسید اما اکنون برای زیر پوشش بردن پشت‌نوبتی‌های مستمری بهزیستی خراسان شمالی به اعتبار ملی نیاز است.

اسماعیل قربانی افزود: ۲۲ هزار و ۸۵۲ خانوار در خراسان شمالی مستمری بگیر بهزیستی هستند و هر ماه ۳۴ میلیارد ریال مستمری به این افراد پرداخت می شود.

بهره‌مندی ۲۱۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی

وی با بیان اینکه از تیرماه پارسال تاکنون ۲۱۰ هزار نفر در استان از خدمات مختلف بهزیستی بهره مند شده اند، اظهار داشت: بهزیستی طیف وسیعی از خدمات را در حوزه های مختلف مانند کودکان، زنان بی سرپرست، معلولان و سالمندان ارائه می دهد.

قربانی، با بیان اینکه ۶۱۵ مرکز و موسسه غیردولتی در خراسان شمالی بخشی از فعالیت های بهزیستی را به عهده دارند، اظهار داشت: از مجموع این موسسات ۶۳ مرکز نگهداری شبانه روزی در حوزه های سالمندان، معلولان، زنان و کودکان بی سرپرست و آسیب دیده و معتادان فعالند.

وی با اشاره به دایر بودن ۸۴ مرکز ترک اعتیاد در استان، گفت: ماهانه ۱۲ میلیارد ریال یارانه به این مراکز پرداخت می شود تا صرف درمان مددجویان و معتادان شود.

نیاز مددجویان به ۱۰۰۰ واحد مسکونی

قربانی از ساخت ۳۷۱ واحد مسکونی برای مددجویان استان در سال قبل خبر داد و افزود: بهزیستی برای ساخت این واحدهای مسکونی ۲۵ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض پرداخت کرده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از ساخت ۲ هزار و ۵۴۴ واحد مسکونی برای مددجویان این نهاد حمایتی در سال های گذشته سخن گفت و افزود: ساخت ۶۰۹ واحد مسکونی در برنامه تامین مسکن مددجویان به ویژه خانوارهای دومعلولی استان هدف گذاری شده است که تا کنون ۸۷ درصد تحقق پیدا کرده و بقیه تا پایان سال ساخته خواهد شد.  

وی افزود: تقریبا ۱۰۰ خانواده دومعلول به بالا در مرکز استان نیاز به مسکن دارند که به علل مختلف از جمله تامین زمین مناسب هنوز نتوانسته اند خانه دار شوند، اما تلاش داریم تا در قالب طرح اقدام ملی مسکن برای این افراد مکسن فراهم کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های گرمه و جاجرم تا دو ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: با استقرار این مراکز، پوشش ۱۰۰ درصدی خراسان شمالی در عرصه اورژانس اجتماعی محقق می‌شود.

تحقق ۸۷ درصد تسهیلات اشتغالزایی

وی تسهیلات اشتغالزایی امسال استان را برای مددجویان بهزیستی ۳۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این تسهیلات در سال گذشته ۲۳۷ میلیارد ریال بود که با  تخصیص نیافتن بخشی از اعتبارات بانک‌های عامل، ۸۷ درصد آن محقق شد.

قربانی گفت: ۱۷۸ زوج در استان متقاضی دریافت فرزندخوانده هستند که در ۴ ماه نخست امسال ۱۱ کودک نیز به این افراد سپرده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۴۰ کودک دیگر به خانواده‌های متقاضی واگذار شود.

۲۴ بیمار کرونایی در مراکز بهزیستی

وی به شناسایی ۲۴ بیمار کرونایی در مراکز زیر پوشش بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: این افراد در مراکز شبه خانواده، مرکز نگهداری سالمندان و بیماران اعصاب و روان استان شناسایی شده اند اما هیچ یک فوت نشده اند.  

اورژانس اجتماعی

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی نیز در این نشست از ۵۵۹ تماس و ارجاع به اورژانس اجتماعی در بهار امسال خبر داد و گفت: ۳۲۳ تماس و ارجاع از این تعداد مربوط به زنان بوده است.

علی اکبر صحرانورد افزود: امسال مهمترین آسیب هایی که اورژانس اجتماعی استان با آن مواجه شده شامل همسرآزاری با ۱۲۰ مورد، کودک آزاری با ۹۸ مورد و خودکشی با ۶۵ مورد بوده است.

وی از ثبت ۲۴۱ مورد همسر آزاری در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۴ مورد از این آمار مربوط به آقایان و سایر موارد به زنان مربوط بوده و این اتفاق بیشتر در بازه سنی ۲۵ تا ۲۹ سالگی روی داده است.

صحرانورد،  آزارهای ثبت‌شده در همسرآزاری را شامل آزار جسمی، مسامحه، غفلت و مشکلات عاطفی و روانی بیان کرد و گفت: این موارد در پی اعتیاد، تندخویی و خشونت خانوادگی و تمکین نکردن از همسر اتفاق افتاده است.

کد خبر 20466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد