اصفهان| 389 مورد مشاوره و آزمایش ژنتیک در سه ماهه اول سال جاری

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال گذشته سه هزار و 600 مشاوره ژنتیک به منظور جلوگیری از تولد فرزندان معلول، انجام شد که تعداد این مشاوره و آزمایشات در سه ماهه اول سال ۹۸ بیش از ۳۸۹ مورد بوده است.


علی اکبر ابراهیمی با اشاره به اهمیت غربالگری شنوایی نوزادن  و غربالگری بینایی کودکان 6-3 سال افزود: با شناسایی موارد مشکوک می‌توان از ایجاد بسیاری از معلولیت‌ها پیشگیری کرد. 

وی با اشاره به فعالیت ۴۴ گروه همیار سلامت روان دراستان گفت: گروه‌های همیار در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، خودکشی، اعتیاد و غیره فعالیت می‌کنند و طرح مانا و ماد نیز با تکیه بر مشارکت جویی دانش‌آموزان و نوجوانان، موجب ارتقای سلامت اجتماعی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه اعتیاد اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: در سال گذشته 47 هزار نفر در حوزه اعتیاد تحت حمایت خدمات درمانی قرار گرفتند.

کارشناس مسئول امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش پیشگیری از اعتیاد در مهدهای کودک، گفت: بر همین اساس طرح مصون‌سازی در 265 مهد کودک با اعتبارات کمکی از وزارت کشور اجرا شده است که در این طرح کودکان با انجام بازی‌های نمادین می‌توانند نگرش خود را علیه مواد مخدر و اعتیاد تقویت کنند.

ابراهیمی، ارائه خدمات به بیماران مراکز سرپایی ترک اعتیاد، مراکز اقامت و بهبود و بازتوانی معتادان را در زمره فعالیت‌های بهزیستی برشمرد وخاطر نشان کرد: تاکنون یک هزار و 760 معتاد بهبودیافته توانسته‌اند از خدمات آماده سازی شغلی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه معتادان متجاهر به مراکز ماده ۱۶ ارجاع داده می‌شوند، گفت: این مراکز برای افرادی که داوطلب ترک اعتیاد نیستند و پلیس یا مراجع قضایی آنها را با عنوان متجاهر به این مراکز ارجاع می‌دهد درنظر گرفته شده و این افراد می‌توانند از خدمات سه ماهه این مراکز استفاده کنند.

ابراهیمی با اشاره به وجود مراکز موبایل سنتر در اصفهان گفت: این مراکز به معتادان حاشیه شهر خدمات کاهش آسیب همچون آموزش های پیشگیری از رفتارهای پرخطر، امکانات بهداشتی و غذا ارائه می‌دهند تا سطح آسیب‌های آنها از موضوع اعتیاد کاسته شود.

کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی استان اصفهان همچنین از وجود ۱۴۰ مرکز مشاوره عمومی و ۹۴ مرکز مشاوره تخصصی فعال  درسطح استان خبر داد و اظهار داشت:  درکنار خدمات تخصصی این مراکز، خط تلفنی ۱۴۸۰ هم آماده مشاوره رایگان برای افراد جامعه است.

کد خبر 1958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد