اصفهان| جذب  سه درصدی معلولین کامل اجرا نمی‌شود

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:  در حال حاضر بیش از 5 هزار معلول تحصیل‌کرده بیکار در مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در استان اصفهان در جستجوی کار هستند که متاسفانه با تصویب قانون مصوب مجلس در جذب سه درصدی معلولان، هنوز این مشکل باقی است و دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان تمایل زیادی نسبت به کارگیری معلولان ندارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی اصفهان، سید اصغر فیاض، با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی، گفت: بر اساس این آمار، یک پنجم جمعیت هر کشوری را معلولان آن کشور تشکیل می‌دهند و در کشورهای توسعه یافته به غیر از جامعه معلولان جسمی، حرکتی، عقب‌ماندگان ذهنی، نابینایان و ناشنوایان، کسانی که مشکل بیماری داخلی مانند قلب، کلیه و ... دارند در زمره معلولان محسوب می‌شوند در حالی‌که در ایران این گروه از بیماران شامل معلولان محسوب نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین بند قانون حمایت از معلولان به موضوع مناسب‌سازی معابر تأکید دارد، ادامه داد: در صورت مناسب‌سازی معابر شهری، این عزیزان می‌توانند بدون تکیه بر افراد دیگر به صورت مستقل در شهر رفت و آمد کنند و دسترسی صد در صدی خواهند داشت.

فیاض افزود: در حال حاضر 123 هزار نفر معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان اصفهان ثبت شده‌اند که به ترتیب بیشترین معلولیت را گروه‌های؛ جسمی‌حرکتی، کم‌توان ذهنی، بیماران اعصاب و روان و در نهایت ناشنوایان و نابینایان تشکیل می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام " رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری، یکی از مشکلات معلولین  را اشتغال، عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 5 هزار معلول تحصیل‌کرده بیکار در مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در استان اصفهان  در جستجوی کار هستند که متاسفانه با تصویب قانون مصوب مجلس در جذب سه درصدی معلولان، هنوز این مشکل باقی است و دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان تمایل زیادی نسبت به به کارگیری معلولان ندارند در صورتی که می‌توان گفت؛ معلولیت در فاصله یک قدمی هر فردی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 17 مرکز اشتغال حمایت شده در 11 استان وجود دارد که 2 مرکز آن در استان اصفهان قرار دارد و به مددجویان خدمات ارائه می‌دهد.

فیاض همچنین با بیان اینکه اصفهان، اولین استانی بود که اقدام به تاسیس مرکز اتیسم کرد؛ گفت: هم‌اکنون اصفهان با ۱۱ مرکز اتیسم و برابر با استان خراسان رضوی در صدر قرار دارد.

معاون توانبخشی استان اصفهان با اشاره به اهمیت دوران سالمندی خاطرنشان کرد: به ازای هر مهدکودک، نیاز به یک مهد سالمند احساس می‌شود تا سالمندان در مراکزی به صورت روزانه  خدمات دریافت کنند.

وی تعداد مراکز روزانه سالمندان در سطح استان را پنج مرکز عنوان و در پایان خاطرنشان کرد: 32 مجموعه نگهداری از سالمندان با ظرفیت 20 تا 400 سالمند در استان اصفهان وجود دارد که خدمات دریافت می‌کنند که که نزدیک به ۵۰۰ تخت از آنها خالی است؛ لذا با تغییر نگاه به سمت ایجاد خانه‌هایی با جمعیت 10 نفر، می‌توان خدمات مناسبی به ۵۴۰ هزار سالمند حاضر در استان اصفهان ارائه داد.

کد خبر 1953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد