در نشست مشترک شورای معاونین بهزیستی و صداوسیمای خراسان رضوی بررسی شد/  تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی ویژه گروه هدف بهزیستی

جلسه مشترک شورای معاونین اداره کل بهزیستی خراسان رضوی و شورای معاونین صداوسیمای خراسان رضوی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی در محل صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد.

فعالیت بهزیستی امید بخش است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا پوریوسف، در این نشست اظهارداشت:در بحث کرونا 300مرکز و 12هزار مددجوی مراکز اقامتی شبانه روزی داشتیم که شامل 5هزار سالمند، 4هزار معتاد در مراکز شبانه روزی و و با وجود تمامی خدماتی که داشتیم  و جمع آوری معتاد  متجاهر و کارتن خواب، سالمندان، کودکان و زنان بی سرپرست و بد سرپرست، دختران فراری و ... اما خوشبختانه به تعداد انگشتان دستمان هم فوتی وبیمار کرونایی نداشتیم.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: همانطور که مدافعان سلامت در عرصه بهداشت و درمان داریم سربازان کوچکی هم در حوزه توانبخشی، سالمندان، معلولین، شیرخوارگاه و ... در ایام کرونا فعال هستند.
پوریوسف بااشاره به چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی همزمان با هفته بهزیستی(21تا 27تیرماه) عنوان کرد:امسال امکان برگزاری مراسمات عمومی و حضوری را نداریم و سعی داریم از فضاهای مجازی بهره مند شویم.فعالیت های بهزیستی امید بخش است و ما معلولین و مددجویانی داریم که در رشته های مختلف مدال آوری کرده اند و یا خانواده هایی که فرزند معلول به فرزندخواندگی خود قبول می کنند و یا خیرینی که ویژه برای مددجویان بهزیستی تلاش می کنند و همه اینها تزریق امید به جامعه است.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امیدواریم در هفته بهزیستی صداوسیما به معرفی مددجویان بهزیستی و مراکز و خیرین موفق بهزیستی بپردازد ما سازمانی مردمی هستیم و برای مردم کار می کنیم خدمات بهزیستی، خیرین بهزیستی همه مردمی است و می خواهیم فعالیت های مردم برای مردم را به جامعه نشان دهیم.
وی افزود: از پتانسیل بهزیستی و ظرفیت های بهزیستی برای برنامه های استانی بیشتر بهره مند شوید تئاترهای رادیویی با موضوع معلولین و با بازی معلولین اجرا شد که با استقبال خوبی روبه رو شد.
پوریوسف گفت: نیاز داریم که در حوزه اشتغال و مسکن مددجویان بهزیستی، مردم پای کار بیایند و با وجود تمام سختی هایی که مردم در حوزه اقتصادی می گذرانند اما دست دهنده و بخشندگی مردم بیشتر شده است . ما برای اشتغال ، مسکن و جهیزیه مددجئویان بهزیستی نیازمند یاری مردم و خیرین هستیم.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: می توانیم بسیاری از آموزش‌های مهارتی خانواده، ازدواج، فرزندآوری، زناشویی و... مراکز را دربستر صداوسیما ارائه دهیم. نصر پور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در ادامه گفت: درچهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی کشور باید به بیان نقاط قوت و دستاوردهای بهزیستی استان بپردازیم. وی افزود: به نحوه برخورد مردم با معلولین بپردازیم و به نحوه رسیدگی بهزیستی در ایام کرونا بپردازیم و اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از کرونا به مردم نشان دهیم. خیرین برجسته و مراکز بهزیستی می تواند در قالب برنامه های مختلف صداوسیما به مردم معرفی شوند.

حضور هنرمندان بهزیستی در برنامه های رادیویی و تلویزیونی

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: بخشی از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی را با حضورهنرمندان بهزیستی اجرا کنید و یا برنامه مسیر زندگی را می توان در حوزه های تخصصی  بهزیستی اجرا کرد و یا بخشی از برنامه را در شیرخوارگاه یا مراکز معلولین و کارگاه‌های مددجویان برگزار کنیم. نصر پور خاطرنشان کرد: در برگزاری دوره مهارت های زندگی نیز صداوسیما این آمادگی را دارد که با بهزیستی همکاری داشته باشد.
مطالبه گری معلولین از بستر صداوسیما

مسعود فیروزی، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: جامعه هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی جامعه هدف صداوسیما نیز هستند و این فرصت را بدهید در جنبه های مطالبه گری، معلولین از بستر صداوسیما و رادیو استفاده کنند.
فیروزی تصریح کرد:مراکز روزانه بهزیستی درطول سال خدمات آموزشی و مهارتی به گروه های هدف ارائه می دهد که با توجه به بحث کرونا خدمات جمعی نمی توانیم داشته باشیم مثلا در کودکان کم شنوا و ناشنوا تنها یک سالگی تا3سالگی دوره آموزش های طلایی و یادگیری آنهاست و یا جسمی،حرکتی و معلولین ذهنی و در همین راستا طرحی را تحت عنوان "زنگ توانمندی" هفته ای یک بار درقالب برنامه تلویزیونی برای این افراد در نظر گرفته شود و برای اولین بار در کشور این زنگ ویژه معلولین کلید بخورد.
وی افزود: عدم آگاهی جامعه سبب می شود برای یک فرد معلول فضای شهری مناسب سازی نشده باشد و صداوسیما در جهت اطلاع رسانی می تواند به ما کمک کند. مستندی در قالب13 قسمت 45دقیقه ای  تحت عنوان شهری برای همه در کشور ساخته شده تا در شبکه های استانی پخش شود.
در حوزه اجتماعی وظایف مشترکی بین صداوسیما و بهزیستی وجود دارد

دکتر غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: در حوزه اجتماعی یکسری وظایف مشترک بین بهزیستی و صداوسیما وجود دارد. اورژانس اجتماعی 123از موضوعات مهمی است که باید به مردم بیشتر شناخته و تبیین شود.باید مردم را نسبت به موضوعات اجتماعی حساس کرد همانطور که کودکان کار و خیابانی و معتادان متجاهر مورد توجه جامعه قرار دارند. 
وی افزود: درراستای کاهش پرونده های قضایی  با برگزاری مشاوره، سالیانه 20هزار پرونده را کاهش می دهیم. 15کودک بیمار معلول در شیرخوارگاه داریم که می توانیم با یک کمپین رسانه ای آنها را صاحب خانواده کنیم و در راستای اجرای قوانین در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی آمادگی داریم که با صداوسیما هرگونه همکاری داشته باشیم.
صداوسیما در آگاهسازی جامعه به بهزیستی کمک کند

حسین تنها طلب معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: در بحث اگاه سازی جامعه صداوسیما به بهزیستی کمک کند به عنوان مثال  مشاوره رایگان از 7 صبح تا 12 شب داریم در تمامی حوزه ها و حتی هزینه تماس تلفنی نیز رایگان است و ما در سه ماه اول سال 99، تنها 11هزار تماس داشتیم و اگر اطلاع رسانی شود مردم استفاده بهینه تری از این امکانات مشاوره ای خواهند داشت.
وی افزود: در حوزه مشاوره ژنتیک نیز اقدامات خوبی با هزینه کمتر از بخش‌های خصوصی در مراکز بهزیستی صورت می گیرد و برای بحث فرزندآوری و جلوگیری از افزایش معلولیت‌ها این مشاوره‌ها نیاز است و باید به مردم حتی به صورت زیر نویس یا در حد یک اگهی بین برنامه ها اطلاع رسانی شود تا مردم از خدمات استفاده کنند و ما نیز به رسالت پیشگیرانه ای که داریم دست خواهیم یافت و از تولد یک فرزند معلول جلوگیری خواهیم کرد.
حمیده محدث، معاون امور مشارکت های مردمی و اشتغال و مسکن بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: در حوزه مشارکت ها مولفه هایی مانند معیشت ومسکن و اشتغال داریم که همه به حوزه توانمندسازی ختم می شوند در حوزه مسکن مددجویی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم و مددجویان ما که کمترین درآمد را دارند این موضوع برایشان آرزو است اما در حال حاضر برای خانواده های دارای دوعضو معلول و بیشتر طی تفاهم نامه ای 566 خانواده را در برنامه هایمان داریم که حتی اگر محقق شود بیش از هزار خانواده با این شرایط  در استان داریم که در طرح های سالهای آینده قرار می گیرند.
وی افزود: در حوزه اشتغال هر سال سهمیه تعهد اشتغال تعریف می شود وایجاد اشتغال انجام می شود اما تثبیت اشتغال صورت نمی گیرد. ما سرمایه اجتماعی به نام کارفرما داریم و مشوق هایی برای کارفرما داریم که صداوسیما می تواند در راستای اطلاع رسانی و تحقق این امر به ما کمک کند.

کد خبر 19203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد