جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار شد

جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری البرز و دبیری اداره کل بهزیستی استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : روز دوشنبه مورخ ۲ تیرماه جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری البرز و دبیری اداراه کل بهزیستی استان البرز با حضور دکتر "ابوالفضل فانی"  مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز، دکتر "اسدالله حیدری" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، نمایندگان شهرداری ها و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی در محل سالن شهدای دولت  با دستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل،  گزارش اقدامات انجام شده،  مشکلات و موانع فرا روی دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای صحیح دسترسی به محیط های فیزیکی شهری و بررسی مشکلات تردد معلولین و جانبازان برگزار شد.

در ابتدای جلسه رضا ارجمندنیا مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز با ارائه عکس و فیلم به بررسی نقاط مختلف معابر استان در زمینه مناسب سازی معابر عمومی پرداخت و پس از آن دکتر آذر نماینده جامعه معلولین نیز با ارائه گزارش مصور از مشکلات معابر و مبلمان شهری خواستار مرتفع کردن آن توسط شرکت گاز، شهرداری و فرمانداری ها شد.

پس از آن نمایندگان دستگاههای مختلف به ارائه گزارش عملکرد خود طی ماههای گذشته پرداختند و چالش های پیش روی خود را اعلام کردند.

دکتر " اسدالله حیدری " مدیر کل بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز ضمن تشکر از اعضا جلسه و شخص دکتر فانی برای پیگیری مجدانه مناسب سازی، گزارش مبسوطی از عملکرد این دبیرخانه ارائه کرد.

وی گفت :مناسب سازی از حقوق اولیه و بدیهی کلیه آحاد جامعه می باشد به شکلی که امکان تردد و دسترسی به اماکن عمومی برای همه افراد از جمله جانبازان، معلولین، زنان باردار، کودکان، سالمندان فراهم گردد.

وی در خصوص قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت : در این قانون مشخصا اشاره شده شهرداری ها مکلف هستند برای ارائه پایان کار ساختمان های جدیدالاحداث ضوابط مناسب سازی را رعایت کرده باشند که متاسفانه علی رغم پیگیری های متعدد همچنان شاهد این موضوع هستیم که پروانه احداث، بازسازی و پایان کار ساختمان های غیرمناسب سازی شده صادر میگردد.

این مقام مسئول افزود : با توجه به مصوبه جلسات گذشته بانکها موظف هستند دستگاههای خودپرداز را به شکلی جانمایی کنند که دسترسی جامعه هدف مناسب سازی به سهولت انجام پذیرد البته تعدادی از بانکها اقدامات لازم در این زمینه را انجام دادند و برخی دیگر هنوز اقدامی در این زمینه صورت ندادند که انتظار ما این هست تا جلسه آینده، مناسب سازی ATM را انجام داده و گزارش عملکرد خود را اعلام فرمایند.

دکتر حیدری در پایان ضمن تشکر از شهرداری کرج در بحث مناسب سازی حمل و نقل درون شهری گفت : طی جلسات متمادی که در سال گذشته داشتیم مقرر گردیده بود شهرداری کرج ۵۴ دستگاه اتوبوس low rover مناسب سازی شده جهت تردد معلولین و کم توانان جسمی تهیه نماید که خوشبختانه این اقدام صورت گرفت و در حال حاضر این وسائل نقلیه در سطح شهرکرج فعال هستند و امیدواریم که این امکان برای تمامی خطوط سطح استان بزودی فراهم گردد ضمن اینکه ایستگاههای اتوبوس نیز باید مناسب سازی گردد تا چرخه مناسب سازی حمل و نقل درون شهری تکمیل گردد.

در ادامه جلسه دکتر فانی مدیرکل دفتر فنی حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز نیز ضمن تقدیر و تشکر از دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان بابت پیگیری بحث مناسب سازی گفت : مناسب سازی معابر و اماکن عمومی فارغ از وظیفه اداری وظیفه انسانی و اخلاقی همه مسئولین هست و این را بدانیم که خود، فرزندان و آیندگان ما در این زمینه ذینفع میباشند.

دکتر فانی در ادامه گفت : امیدوارم کلیه دستگاهها، فرمانداران، شهرداران و دهیاران محترم مسائل و مشکلاتی که توسط اداره کل بهزیستی و نماینده جامعه معلولین به تصویر کشیده شده را هر چه سریعتر برطرف نمایند.

این مقام مسئول افزود :با توجه به مصوبه جلسات قبل آموزش و پروش و همچنین سازمان نوسازی مدارس مکلف هستند هرچه سریعتر مدارس را برای تردد محصلین معلول یا کم توان جسمی مناسب سازی نمایند و گزارش عملکرد خود در این زمینه را مکتوب اعلام نمایند.

دکتر فانی تصریح کرد : مشکل مناسب سازی علمک های گاز و همچنین پایان کار ساختمان های جدیدالاحداث نیز با وجود تذکرهای فراوان به اداره گاز و شهرداری ها همچنان مرتفع نگردیده است آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان جهت مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن، وسائل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقدامات لازم از جمله نصب چراغ، همسان سازی و مناسب سازی سطوح، فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات و مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور را مکلف به رعایت کامل ضوابط شورای عالی شهرسازی برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت کرده است، پس انتظار ما این هست با قید فوریت کلیه این مسائل تا جلسه آتی ستاد مناسب سازی استان برطرف گردد.

در انتهای جلسه دکتر دلاوریان مدیرکل نوسازی مدارس به ارائه گزارش عملکرد حوزه پرداخت و عنوان نمود کلیه مدارس در حال ساخت با رعایت ضوابط شورای عالی شهرسازی کاملا مناسب سازی و قابل دسترس در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

نماینده فرمانداری ساوجبلاغ نیز اظهار داشت :در شهرستان ساوجبلاغ هم افزایی بسیار خوبی بین مسئولین مرتبط با امر مناسب سازی وجود دارد و طی جلسات متعدد آموزشی که برگزار شده شهرداری ها و دهیاری ها با ضوابط مناسب سازی آشنایی کامل پیدا کرده اند و کلیه طرح های مناسب سازی در این شهرستان به خوبی در حال انجام است.

همچنین فرماندار فردیس در این جلسه گزارش مبسوطی از عملکرد خود ارائه داد که نشان از عزم جزم این شهرستان تازه تاسیس برای مناسب سازی اماکن و معابر عمومی دارد.

نماینده بنیاد شهید نیز گزارش عملکرد دستگاه مربوطه را ارائه داد و از پیگیری مجدانه مسائل حقوقی مربوط به مناسب سازی اماکن خبر داد.

کد خبر 18848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد