البرز | کرج | برگزاری نمایشگاه توانمند سازی و جشن بهزیستی در پارک نبوت کرج

رئیس بهزیستی شهرستان کرج اهداف اداره بهزیستی در خصوص توانمند سازی جامعه هدف را اینگونه برشمرد :آموزش به معلولین آموزش پذیر که بهترین راه توانمندسازی این قشر است. تغییر و تحول در نگرش و رفتار جامعه نسبت به معلولین و دستیابی به استقلال فرد معلول در جامعه در حد امکان و یکسان ساز فرصت ها و عدالت اجتماعی، ارتقاء عزت معلولین با حفظ کرامت انسانی ، مشارکت اجتماعی افراد کم توان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز جشن هفته بهزیستی در نمایشگاه توانمند سازی معلولین در پارک نبوت به همت مرکز جامع هستی بخش البرز تحت نظارت توانبخشی بهزیستی شهرستان کرج برگزار شد مدیر بهزیستی کرج از غرفه های این نمایشگاه دیدن کرد و با تبریک هفته بهزیستی درباره معلولیت گفت معلولیت مجموعه ای از عوامل جسمی ، ذهنی ، اجتماعی و یا ترکیبی از آنها که به نحوی در زندگی شخصی اثر مضر بر جای گذارده و مانع ادامه زندگی به صورت طبیعی می گردد ، معلولین غالبا" به دلیل عدم امکان زندگی مستقل ، از نظر شخصی و اجتماعی نیازمند توانبخشی هستند.

 وی در ادامه در توضیح توانمندسازی معلولین اظهار داشت: معلولیت عبارتست از راهبردی در درون برنامه توسعه برای توانبخشی ،کاهش فقر،مشارکت اجتماعی افراد کم توان،برابرسازی فرصت ها و اقسام معلولیت  با توجه به نوع و ماهیت به سه دسته تقسیم بندی می شوند. 

این مقام مسئول معلولیت ها را این گونه برشمرد:
1_معلولیت ذهنی( عقب ماندگی ذهنی و روانی )

2-معلولیت جسمی (نقص عضوها )

3-معلولیت اجتماعی (معتادان ، بزهکاران ،متکدیان و....)


فتاح پور  اهداف اداره بهزیستی در خصوص توانمند سازی جامعه هدف  را اینگونه برشمرد :آموزش به معلولین آموزش پذیر که بهترین راه توانمندسازی این قشر است.
تغییر و تحول در نگرش و رفتار جامعه نسبت به معلولین و دستیابی به استقلال فرد معلول در جامعه در حد امکان و یکسان ساز فرصت ها و عدالت اجتماعی، ارتقاء عزت معلولین با حفظ کرامت انسانی ، مشارکت اجتماعی افراد کم توان

  
مدیر بهزیستی کرج ادامه داد :به طور کلی توانمندسازی معلولین در برگیرنده افزایش مشارکت ،خودآگاهی ،قابلیت اعتماد و گسترش کارآفرینی معلولین توسط خودشان است.
معلولین گروهی هستند که اغلب در معرض آسیب هایی چون ضعف دسترسی به فرصت های شغلی ، بی سوادی یا کم سوادی ، نداشتن درآمد ، و سایر مشکلات روحی و روانی قرار دارند که در صورت تشدید آنها خسارت قابل تاّملی بر پیکره اجتماع وارد خواهد شد.
بنابراین می توان با ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای معلولان در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور تاّثیر گذاشت.

فتاح پور درباره لزوم آموزش در خردسالی معلولین گفت : توجه به آموزش معلولین در دوره خردسالی باعث به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی و اخلاقی فرزند معلول در دوران زندگی اش می شود.

وی افزود :مشکلات محیطی و اجتماعی نیز عامل انزوای معلولان وجانبازان است که با رفع آن می توان زمینه مشارکت این افراد را در جامعه فراهم کرد.
و اجرای برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه (CBR) روشی موُثر برای ارتقاء عملکرد معلولین محسوب می شود ، زیرا پس از اجرای برنامه CBR  ناتوانی معلولین به طور قابل توجهی کاهش یافته است ، ولی برای کارآمد شدن برنامه ها باید نظام های روشن ونقش های تعریف شده ای برای کارکنان بخش های توانبخشی وجود داشته باشد تا با مشارکت جامعه ومداخله تمامی بخشها از جمله آموزش ،بهداشت ودرمان ،مراجع قانونگذاری ،اجتماعی وحرفه ای و با حضور خود معلولین و خانواده های آنان در تصمیم گیری ، بتوان موجبات توانمندسازی معلولین را فراهم و به رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه کمک کرد.

مدیر بهزیستی کرج تصریح کرد :اگر این قشر عظیم از جامعه طرد شوند و در چرخه اشتغال وتولید قرار نگیرند نه تنها ممکن است به افرادی مصرف کننده تبدیل شوند بلکه سبب بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده و اثرات مهلکی به لحاظ روحی و روانی و عدم اعتماد به نفس بر فرد معلول وارد می شود.لذا کارشناسان معتقدند از آنجایی که معلولیت سبب محرومیت دسترسی افراد از بسیاری امکانات و حقوق خود در جامعه می شود ،فقر یکی از پیامدهای عمده ناتوانی جسمی است ، از این رو عمده هدف توانبخشی زدودن فقر از زندگی معلولان با توانمندسازی آنان است.

وی در ادامه به بیان سایر محورهای اصلی توانمندسازی معلولین پرداخت و اذعان داشت :تولید منابع مالی و فیزیکی برای رفع نیازهای معلولان به عرصه اجرایی است که البته با همراهی سازمان های خودیار معلولان و با استفاده از اهرم هایی چون مجلس شورای اسلامی ، شوراها ،و دولت در جهت بهبود زندگی معلولان قدم اساسی برداشته شود ، در عین حال آموزش که هدف اصلی در این خصوص است نادیده گرفته نشود.

وی دربار نقش آموزش های مهارتی در توانمندسازی معلولین اضافه کرد :آموزش های اولیه در مورد کودکان مبتلا به معلولیت های جسمی و حرکتی از اهمیت بسیاری برخوردار است، در برخی موارد معلولیت های جسمی را می توان از طریق درمان های طبی در مراحل آغازین اصلاح کرد، در موارد دیگر درمان های اولیه می توانند شدت برخی از ناتوانی های بدنی وشرایط بهداشتی را به حداقل رسانیده و یا از شدت معلولیت ها جلوگیری کند.

یادگیری مهارت ها و آموزش های کافی در آغاز زندگی، بنیادی را برای ارتباط های هرجه بیشتر در محیط فراهم می سازد که این خود می تواند به فرد کمک کند تا مهارت های شناختی، زبانی و اجتماعی که برای موفقیت لازم است را یاد بگیرد.

این مقام مسئول در باره تنوع برنامه های آموزشی معلولان گفت :معلولان جسمی به برنامه های آموزشی و درمانی یکسانی نیازمند نمی باشند، این برنامه ها به توانایی های جسمی و نیازهای فردی بستگی دارد که باید در برنامه های آموزشی مد نظر قرار گیرد.

در مورد کودکان معلول دوره پیش دبستانی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باید مهارت های پایه دراین سنین آموزش داده شود تا در آینده کودک بتواند به استقلال فردی و عملکردی دست یابد.

بدین منظور احساس مسِئولیت والدین و همراهی آنان و بهره مندی از بینش ها و معرفت های لازم و ارائه آگاهی ها و آموزش های لازم به آنان در فرآیند تربیت فرزندشان جزء ضرورت های اساسی است.

در همین راستا در کشورهای مختلف دوره پیش دبستانی از دو یا سه سالگی شروع می شود و کودکان همراه والدین آموزش داده می شوند.

فتاح پور در باره موانع تعالی وموفقیت معلولین افزود :موانع فرهنگی و اجتماعی دو مانع مهم در مسیر تعالی معلولین می باشد. متولیان امور به ویژه امر فرهنگ و هنر و علوم باید در طراحی ها و برنامه های خود این قشر از شهروندان جامعه را منظور کنند و سازوکارهایی موِثر در راستای تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندسازی معلولین وضرورت مشارکت اجتماعی آنان به ویژه توان بالقوه وبالفعل معلولین در مدیریت و توسعه جامعه را به انجام رسانند ، در این راستا معلولین هم با کسب مهارت و با تکیه بر توانایی و همت خود می توانند در جهت استقلال خود در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ،و رفاهی گام بردارند که نتیجه نهایی آن رسیدن به خودکفایی است .

بنابراین مشکلات جسمی هیچگاه نباید سدی در برابر این عزیزان باشد، و حضور در اجتماع براساس توانایی حق همه افراد است، معلولان می توانند منشآ برکت در اجتماع شوند و جامعه ای که حضور معلول در کنار خود را نپذیرد آن جامعه معلول است، لذا دیدگاه های منفی افراد جامعه نسبت به معلولان باید تغییر کند. 

وی در انتها خاطر نشان کرد پیشگیری از تشدید اثر معلولیت و عوارض آن و کمک به بالا بردن سطح عملکردهای جسمی، روانی و اجتماعی معلولین ، به کارگیری افراد جامعه در جهت توانمندسازی معلولین، آموزش های فردی و گروهی به افراد معلول، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، آگاه سازی جامعه نسبت به معلولین و توان بخشی آن‌ها و ارتقای مهارت اجتماعی و ارتباطی افراد معلول از اهداف برنامه توانمندسازی معلولین می باشد که می تواند منجر به اعتماد و عزت نفس معلولین شود.

کد خبر 1878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد