آمار ابتلای معتادان متجاهر از ۴ نفر فراتر نرفت/ اجرای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان در چندین مرحله

مدیرکل بهزیستی استان تهران از اجرای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان در چندین مرحله خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛ مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره فعالیت مهدهای کودک به صورت محدود گفت: دکتر قبادی‌دانا نامه‌ای به وزیر بهداشت درباره معضلات ناشی از عدم بازگشایی مهدهای کودک در سراسر کشور و فعالیت بیشتر مهدهای غیرمجاز ارسال کرده است، البته ما تابع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. ما درخواست بازگشایی محدود مهدهای کودک را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌ایم و به طور مرتب در این زمینه در حال رایزنی هستیم.

«امین شاهرخی»با اشاره به بازگشایی بخش اداری مهدهای کودک ادامه داد: این بخش‌ها با توجه به پروتکل‌های اعلام شده بازگشایی شدند و گزارش فعالیت ‌آنها را نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌ایم و همانطور که گفتم از آنها درخواست کردیم تا به ما راهکاری اعلام کنند تا براساس آن دستور بازگشایی محدود مهدهای کودک را بدهیم.

وی با بیان اینکه هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری مبنی بر بازگشایی محدود مهدهای کودک اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم با شروع تدریجی بازگشایی مراکز مختلف، مهدهای کودک را نیز در رسته قرار دهند و همانطور که بسیاری از مراکز آهسته آهسته بازگشایی شدند، همین اقدام برای مهدهای کودک در شهرهایی که وضعیت سفید دارند نیز انجام شود این موضوع همانطور که گفتم از طرف ما به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده و منتظر پاسخ ستاد در این باره هستیم.

شاهرخی با اشاره به پرداخت ضرر و زیان به مهدهای کودک تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که انجام شده مهدهای کودک نیز جزیی از مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار گرفت و تسهیلاتی نیز به آنها تعلق گرفته و مقرر شده است به ازای هر فردی که در مهدهای کودک شاغل است، مبلغی حدود ۱۳ میلیون تومان به صورت وام به صاحبان مهدهای کودک پرداخت شود.

وی همچنین درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: خوشبختانه فشافویه دوباره به چرخه جمع‌آوری معتادان متجاهر بازگشت و از آنجا که این مرکز ظرفیت بسیار بالا و خوبی دارد ما توانستیم طرح جمع‌آوری را به خوبی پیش ببریم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر روزهای پنجشنبه و جمعه اجرا نمی‌شود، ادامه داد: آخرین آمار من مربوط به روز چهارشنبه هفته گذشته است که حدود ۳۲۰ نفر از معتادان متجاهر در سطح شهر تهران جمع‌آوری شده بودند. در طول هفته گذشته روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ معتاد متجاهر و در مجموع بیش از ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در هفته گذشته جمع‌آوری شده است. تاکنون نیز فقط تست کرونای ۴ معتاد متجاهر مثبت شده است و گزارش جدیدی تا به امروز اعلام نشده است.

شاهرخی درباره کودکان کار و خیابان نیز گفت: پیش از عید طرح ساماندهی، حمایت و جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را داشتیم که با توجه به شیوع کرونا این طرح متوقف شد. مجددا جلساتی در خصوص جمع‌آوری کودکان کار و خیابان برگزار شده است و تلاش می‌کنیم به صورت منطقی، پایه‌ای و اساسی طرح ساماندهی، حمایت و جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را شروع کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح انجام شده است. این طرح در ابتدا با آگاه‌سازی و آموزش به کودکان کار و خیابان و حمایت از خانواده‌های آنها آغاز می‌شود تا با این حمایت‌ها و آموزش‌ها این کودکان آهسته آهسته از سطح خیابان جمع‌آوری شوند. همچنین در فاز دیگری از این طرح بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان مطرح است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: البته در فاز ساماندهی کودکان از سطح خیابان با توجه به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام خواهیم کرد. تاکنون نیز حدود ۵ مرکز برای جمع‌آوری کودکان آماده شده است یک مرکز دیگر نیز در روزهای آینده اضافه خواهد شد. این مراکز آماده شده‌اند تا زمانی که براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط برای جمع‌آوری کودکان مهیا بود از آنها استفاده کنیم.

شاهرخی تصریح کرد: تلاش ما این است که با آماده‌سازی این مراکز در هنگام ساماندهی کودکان تمامی کودکان تفکیک شده و در این مراکز حضور داشته باشند تا مانند سال گذشته مشکلاتی ایجاد نشود؛ در تمام مراکز نیز بخش قرنطینه ایجاد شده است. در حال حاضر نیز با دستور قضایی جمع‌آوری‌هایی انجام می‌شود و کودکان به مدت ۱۴ روز در بخش قرنطینه هستند و بعد از آن وارد بخش‌های دیگر شده و در کنار دیگر بچه‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در خصوص جمع‌آوری کودکان، بهزیستی به تنهایی مسئولیت این کار را برعهده ندارد. بلکه چندین ارگان و سازمان از جمله نیروی انتظامی، مقام قضایی و ... در این زمینه نقش دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص کودکان زباله‌گرد نیز خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که برای طرح جمع‌آوری، ساماندهی و حمایت کودکان کار و خیابان برگزار شد، مسئولیت این کودکان به حراست شهرداری تهران واگذار شد. شهردار نیز موظف است به تمام پیمانکاران اعلام کند به هیچ عنوان از کودکان زباله‌گرد برای جمع‌آوری زباله استفاده نکنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره لغو ممنوعیت ملاقات در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی گفت: در حال حاضر تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است و همچنان با توجه به شرایط باید احتیاط لازم در خصوص مراکز شبانه‌روزی صورت گیرد.

کد خبر 17548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد