ببینید| تشریح خدمات کرونایی سازمان بهزیستی از سوی رییس سازمان بهزیستی کشور در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور عصر امروز۲۳ اریبهشت ماه ۹۹ با حضور در برنامه زنده روی خط خبر شبکه بین المللی خبر، اقدامات پیشگیرانه سازمان بهزیستی در کنترل بیماری کرونا در مراکز نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت و مراکز اجتماعی و پیشگیری تحت پوشش این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا در این گفت وگو با  اشاره به تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری تحت پوشش سازمان گفت : با توجه به اعتقادات دینی مردم کشور، امروز اکثر سالمندان ما در منازل و خانواده ها نگهداری می شوند تا منزلت آنها حفظ شود. اما عزیزانی هم هستند که به دلیل شرایط جسمی و مشکلاتی که در خانوادهها وجود دارد در مراکز نگهداری از آنها مراقبت می شود.

وی افزود: بخشی از این افراد سالمندان و بخشی فرزندان ما هستند که ممکن است سرپرست موثر نداشته باشند بخشی هم افراد دارای معلولیت و یا بیماران روانی مزمن هستند. علاوه برآنها افراد دارای اعتیاد نیز در مراکز نگهداری شبانه روزی و اقامتی ترک اعتیاد حضور داشتند که در مجموع ۸۰ هزار نفر از این عزیزان در دو هزارو ۵۳۱ مرکز شبانه روزی  نگهداری می شوند.

وی در خصوص اقدامات این سازمان در دوران شیوع بیماری کرونا در مراکز نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت و مراکز اجتماعی و پیشگیری تحت پوشش بیان داشت : خوشبختانه پرسنل زحمت کش سازمان در این خصوص  زود جنبیدند یعنی صدور اولین بخشنامه سازمان برای قرنطینه و حفظ شرایط مناسب مراکز برای  گروههای آسیب پذیر یا افرادی که در معرض خطر بیشتری بودند همزمان شد با شرایطی که در چین بوجود آمد.

قرنطینه زود هنگام مراکز نگهداری

قبادی دانا در ادامه گفت: اقدامات و تمهیدات و دستورالعمل سازمان در ۲۷ بهمن سال گذشته تدوین و برآن تاکید شد ودر سوم اسفند ماه سال گذشته نیز یعنی یک روز بعد از انتخابات به  مرحله اجرا درآمد.

 رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه همزمان با  دستورالعمل، مبالغی با سرانه برای هر نفر ۳۰ هزار تومان روی کارت تمام مراکز نگهداری شبانه روزی ما شارژ شد افزود: این امر ما را در قرنطینه کردن زود هنگام مراکزکمک کرد و موجب شد تا مراکز دستورالعمل ها را به نحو شایسته اجرا کرده و از ملاقات ها جلوگیری کنند  حتی  پرسنل بصورت تمام وقت حضور داشتند و ازورود پرسنل داوطلب جلوگیری بعمل امد و در نتیجه با  استفاده از  شرایط بهداشتی و علمی توانستند در کنترل بیماری موفق شوند.

به  گفته وی، تقریباً ۷۰ دستورالعمل و بخشنامه مجزا برای هر کدام از مراکز در این مدت ارسال شد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت:  یکی از مسائل مهم مورد بحث ما برای  قطع زنجیره ابتلا به بیماری کرونا، مهدهای کودک بود. در این راستا فعالیت ۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش و بیش از هزار و ۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه تعطیل شد و مراکز شبانه روزی نیز با قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی به فعالیت خود ادامه دادند  چرا که معتقدیم درموضوع اپیدمی ها، درمان بحث دوم است وبحث پیشگیری و سرعت عمل اولویت دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص اینکه تست کرونای چه تعداد از افراد نگهداری شده در مراکز تحت پوشش مثبت و چه تعداد فوت شدند گفت: با تمهیداتی که انجام شد و با کمک همه خیرین که تصدی گری ۹۳ درصد فعالیت‌های سازمان را برعهده دارند و با کمک بیش از ۲۰ هزار مادر یار، پدر یار، کودک یار، مددکار و پرستار و بهیار دراین سه ماه، تقریباً از ۲ هزار و ۵۳۱ مرکز ما تا امروز ۵۹ مرکز متاسفانه علیرغم همه تمهیدات اتخاذ شده به ویروس کرونا آلوده شدند که تقریبا دو درصد کل مراکز را شامل می شود.

۱۹۲ نفر از ۷۸۸ نفر مبتلا به  کرونا بهبود یافتند

 قبادی دانا افزود: از بین ۸۰ هزار نفراز افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند تست کرونای تعداد ۷۸۸ نفر مثبت شد  که در واقع نرخ یک درصدی است.

وی ادامه داد:از این تعداد  ۱۹۲ نفر بهبود یافتند و متاسفانه ۹۸ نفردر کل کشور در این سه ماه به دلیل کرونا فوت شدند یعنی یک دهم درصد کل کسانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شدند. اگر بخواهیم این آمار فوتی را مقایسه کنیم با کل آمار فوتی کشور ناشی از کرونا که تا دیروز ۶ هزار و ۷۳۳ فوت شدند، باید گفت  که  تعداد فوتی ما یک و چهار دهم درصد کل فوتی های کشور با توجه به پر خطر بودن آنها بوده البته  ۵۳ درصد این ۹۸ نفر سن بالای ۸۰ سال داشتند.

وی بیان داشت : حتی برای دقیق بودن آمار، کل آمار فوتی را از ثبت احوال کشور استعلام کردیم و اسفند ۹۸ را با اسفند ۹۷ فارغ از بحران کرونا مقایسه کردیم که میانگین فوتی های ما  ۷ دهم درصد بود. همچنین فروردین ۹۹ هم را با فروردین ۹۸ مقایسه کردیم که در فروردین ۹۹، میانگین فوتی های ۷۳ صدم درصد بود در حالیکه در فرودین ۹۸ ۷۵صدم درصد بوده است.

توزیع ۵۷ هزار بسته آموزشی و بهداشتی برای کودکان خیابان در سراسرکشور

قبادی دانا در ادامه گفت: سازمان ملل گزارشی از اقدام سازمان بهزیستی در ارائه خدمات آموزشی و بسته های بهداشتی به معتادان خیابانی و بی‌خانمان که در اسفندماه در مراکز کاهش آسیب انجام شد تهیه کرد که براساس آن تیم های  سیاره ما این کار انجام دادند یا برای کودکان کار و خیابان که  ۵۷ هزار بسته آموزشی و بهداشتی در سراسر کشور توسط تیم های اورژانس اجتماعی ما متشکل از از سه هزارو ۵۰۰ نفر از جوانان تحصیل‌ کرده آنهم درآن شرایط انجام داده و درواقع افتخارآفرینی کرده‌اند.

وی افزود : براساس تحقیقات مدرسه اقتصاد لندن، ۴۵ درصد آمار فوت شدگان در کشور ایرلند مربوط به  خانه سالمندان، ۴۵ درصد فوت شدگان در ایتالیا از خانه سالمندان، در بلژیک ۴۲ درصد ودر اسپانیا هم به  ۵۷ درصد بود در حالی که به لطف و فضل الهی و تلاش‌های شبانه‌روزی همه عزیزان یک و ۴ دهم درصد فوتی‌های کل کشور ما برای مراکز سالمندان و معلولین بود.

به گفته قبادی دانا، حتی زمانیکه  بحران کرونا به کشور انگلستان رسیده بود بحث این بود که آیا مراکز سالمندان را قرنطینه بکند یا نکند یا  اجازه دیدار به  خانواده‌ها بدهند یا خیردر حالیکه ما با توجه به  فاکتورهای ارایه شده در شرایط بهتری قرار داشتیم.

رییس سازمان بهزیستی تصریح کرد:  به لطف خداوند خوشبختانه تا امروز، یک فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست ما دچار فوت ناشی از بیماری کرونا نشد  و تنها ۱۳ نفر از فرزندان ما مبتلا شدند که الحمدالله ۱۳ نفر درمان شدند.

واریز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای فرزندان بی سرپرست یا دارای سرپرست غیر موثر از فردا

وی در خصوص میزان تخصیص اعتبار برای بسته های کمک هزینه معیشتی به جامعه هدف سازمان گفت : به لطف خدا همه در این خصوص تحت عنوان پویش همدلی مومنانه کمک کردند. بطوریکه در حال حاضر تقریبا  ۵۰ میلیارد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی از سوی مردم در سراسر کشور به مراکز بهزیستی در استانها تحویل داده شده است. همچنین ۶۰ میلیارد تومان نیزاز سوی بنیاد مستضعفان به این امر اختصاص یافت  یا سازمان برنامه و بودجه هر آنچه در توان داشت کمک کرد.

وی بیان داشت :  مثلاً در هفته اول فروردین ماه سالجاری مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای ۱۹۱ هزار خانواری که معلول شدید و خیلی شدید داشتند و دهک درآمدی آنها یک، دو و سه بودند  بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان بر روی کارت آنها شارژ شد.

وی همچنین  کمک بنیاد مستضعفان را  پیش از عید برای ۴۰هزار معلولین نخاعی و معلولین شدید و خیلی شدیدی که وابسته به بستر هستند  را حدود ۲۵۰ هزار تومان ذکر کرد که برروی کارت بانکی آنها شارژشد. علاوه بر آن،  مبلغ ۱۰میلیارد تومان به کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مبلغ  ۲۰میلیارد تومان نیز از سوی بنیاد مستضعفان برای پشت نوبتیهای سازمان بهزیستی و آنهایی که در مناطق حاشیه‌ای و کم درآمد و محروم هستند اختصاص یافت و برای کارت بانکی  ۸۵ هزار خانواردر تمام استانها مبلغ بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومانی ظرف  دیروز و امروز شارژ شد.

وی ادامه داد: امروز هم از سوی بنیاد مستضعفان مبلغ ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافت  که انشالله از فردا برروی کارت  فرزندان بی سرپرست یا دارای سرپرست غیر موثر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان شارژ خواهد شد.

وی مجموع کمک ها را بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان ذکر کرد که کاملاً بصورت شفاف برای افراد و نهادها ی کمک کننده به سازمان بهزیستی بصورت  سی دی و با ذکر شماره حساب، کد ملی و حتی اس ام اس برای آنها ارسال شده است.

حماسه و همدلی اجتماعی در دوران بیماری کرونا

قبادی دانا با اشاره به اینکه خوشبختانه یک همدلی و یک کار مومنانه و جهادی در دوران کرونا صورت گرفت افزود: در این مدت مسئولین و شخص رئیس‌جمهور روزانه پیگیر فعالیت ها ی سازمان به ویژه برای سالمندان بوند همچنین دکتر محمد شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی لحظه به لحظه پیگیر بودند و به ما پیام دادند. فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی مبارزه نیزواقعاً برای ما قوت قلب بود  و خوشحال هستیم که  در ارتباط با سالمندان و معلولین باعث رضایت ایشان شده ایم.  
وی در خصوص مراقبت از افراد دارای معلولیت و سالمندان  و ویزیت در منزل آنها نیز ادامه داد:برنامه ما در خصوص ویزیت در منزل و مراقبت و توانبخشی در منزل همچنان ادامه دارد که در دوران کرونا هم به قوت خود باقی هست. سعی کردیم  آن را تقویت و توسعه دهیم.  
وی در ادامه به راه انداری سامانه خط مشاوره رایگان ۱۴۸۰و فعالیت آن در دوران کرونا، برای کمک به اختلالات اضطرابی و ارایه خدمات مشاوره به  بیش از ۲۵۰ هزار نفز از اول اسفندماه تاکنون، سامانه خود ارزیابی اختلالات روان شناختی که تحت  یک پرسشنامه علمی در ارتباط با اضطراب استرس و افسردگی  افراد مورد ارزیابی قرار می گیرند و  افرادی  دچار اختلال متوسط و شدید از طریق این سامانه به مرکز مشاوره و روانشناسی ارجاع داده می شوند، همچنین سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اشاره کرد  و گفت : فکر می‌کنیم با اقداماتی که انجام شده به ویژه در حوزه روان شناختی ودر حوزه آسیب اجتماعی و همچنین در حوزه‌های جلب همکاری خیرین، شاهد وقوع حماسه های خوب اجتماعی کشور باشیم. 

احتمال راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی(مثبت زندگی) در هفته بهزیستی

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) دردو هزار و ۳۰۰  محل در سراسر کشور است اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که   در هفته پایانی تیرماه امسال همزمان با هفته بهزیستی شاهد افتتاح این مراکز باشیم.  

کد خبر 17376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =