افتتاح  همزمان  64 طرح  حوزه  توانبخشی  در  24 استان  بصورت  ویدئو کنفرانس

در سومین روز از هفته گرامیداشت سی و نهمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی و با دستور دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور64 طرح و برنامه معاونت امور توانبخشی در 24 استان صبح امروز بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

به  گزارش  روابط  عمومی  و امور  بین  الملل ، رییس سازمان بهزیستی  کشور  در این  مراسم  که بصورت ویدئو  کنفرانس  برگزار  شد ، ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی و تقارن آن با دهه کرامت گفت : با  افتتاح این طرح ها امکان حضور بیش از هزار و 800 نفر از افراد دارای معلولیت در مراکز توانبخشی روزانه درسراسر کشور، همچنین  زمینه افزایش نگهداری هزار و 802 نفر از معلولی در مراکز شبانه روزی نگهداری می شود فراهم  می  شود .

به  گفته  وی، سیاست سازمان بهزیستی این است که شرایطی را فراهم کند تا افراد دارای معلولیت یک زندگی مستقل و باعزت  را در بستر جامعه و درون خانه داشته باشند که برای رسیدن به این مهم باید شرایط لازم برای توانمند سازی این افراد و همچنین مناسب سازی محیط و وسایل حمل و نقل برای جابجایی آنها دراماکن دولتی و عمومی و فضاهای تفریحی و آموزشی صورت  بگیرد.

دکتر  قبادی  دانا ، با  اشاره به افتتاح همزمان 5 طرح در 5 استان  گیلان ، فارس ، هرمزگان ، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی  که بطور  همزمان افتتاح  شدند افزود : همزمان با افتتاح این طرح ها 59 طرح دیگر نیز در سراسر کشور، افتتاح و شروع به کار می کنند.

وی با قدردانی از همکاران  استانهای  گلستان ، خوزستان و لرستان بیان  داشت : همکاران  این استانها  علی رغم درگیر بودن با  موضوع سیل ،  تمام تلاش خود را برای افتتاح طرح های حوزه توانبخشی انجام دادند.

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور ، 15 طرح از مجموع این 64 طرح ها مربوط به مراکز توانبخشی شبانه روزی  افراد دارای معلولیت و 36مراکز توانبخشی روزانه ، بیماران جسمی حرکتی ، بیماران روانی مزمن و مرکز اجتماع محور بود که در 24 استان افتتاح شد.

وی بیان داشت : ما دست همکاران را در استانداریها و شهرداریها برای تسریع امر مناسب سازی محیط و معابر به  گرمی می  فشاریم . چرا  که می خواهیم  هیچ فرد دارای معلولیت در کنج خانه ها نداشته باشیم و حضور آنها را بصورت فعال در بستر جامعه شاهد باشیم .

رییس  سازمان  بهزیستی در ادامه  درباره هزینه تمام شده لوازم توانبخشی و خدمات  توانبخشی برای یک فرد معلول گفت : این  خدمات  براساس تعرفه دولتی و تعرفه بخش خصوصی مصوبه هیات وزیران اجرا و ارایه می شود که بعد از اعلام آن ، مراکز موظف هستند براساس آن عمل کنند. البته قیمت تمام شده لوازم با توجه به تامین و نگهداشت تجهیزات متفاوت است  ،اما می بایست طوری عمل شود تا همه افراد معلول از آنها بهره مند شوند.

وی  تحت  پوشش قرار  گرفتن  خدمات توانبخشی مثل  کار درمانی ، گفتار درمانی و غیره  در قالب  بیمه  را یکی از روش هایی  ذکر  کرد  که می  توان  با یک همکاری بین بخشی در ماهها ی آینده به  آن  دست  پیدا  کرد  .

وی  ادامه  داد : اگر بخواهیم از بعد  اقتصاد بهداشت و درمان به  موضوع نگاه کنیم ،  خدمات توانبخشی علاوه بر  کاهش هزینه ها موجب توانمندی افراد و پیشگیری از معلولیت های ثانویه و ثالثیه خواهد شد .

رییس  سازمان بهزیستی درد  ادامه  در  خصوص برنامه  سازمان  برای  خرید تجهیزات توانبخشی برای معلولان خاطر نشان ساخت : امسال بودجه تجهیزات توانبخشی در سال 98 ، 98 درصد وبودجه وسایل بهداشتی نیز 126 درصد افزایش پیدا خواهد کرد ، البته به شرط تامین اعتبار حداقلی بودجه و تخصیص مناسب برای قانون حامایت از حقوق افراد دارای معلولیت .

به  گفته وی  ، این مبلغ قبل از تورم و وضعیت  اقتصادی ،  12 هزار و 500 میلیارد تومان بود که در همان زمان بودجه ای که درلایحه بودجه پیش بینی شد هزار و 100 میلیارد تومان بود که قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها تامین شود .

وی  ادامه  داد : در این خصوص مذاکراتی با سازمانهای   مدیریت و برنامه ریزی و هدفمندی یارانه ها داشتیم که امیداواریم  این اعتبار بصورت ماهانه به میزان 3/8 درصد تخصیص داشته باشیم تا بتوانیم هزینه کرد آن را شروع کنیم چرا  که در سال گذشته مبلغ 200 میلیارد توما ن پیش بینی شده بود که متاسفانه تخصیصی نداشت .

دکتر  قباید  دانا  در خصوص قیمت تمام  شده  ویلچر  گفت : سرانه ویلچر که قبلا پرداخت می شد براساس قیمت واقعی ویلچر 800 هزار تومان بود که این  رقم  ثابت مانده است اما امروزهزینه ویلچر دو سه برابر شده است البته قیمت آن بستگی به نوع ویلچر دارد .

به  اعتقاد رییس  سازمان  بهزیستی  کشور ، باید یک برآورد مناسبی از نیازهای وسایل توانبخشی بطور واقعی در کشوربه  ثبت  برسد تا براساس آن به سمت تامین بودجه در این خصوص حرکت کرد .البته باید  گفت  که شرایط اقتصادی کار ما را مشکل کرده که لازم است  در این زمینه از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.

وی  به برگزاری نخستین  همایش خیرین که توسط خود خیرین در مشهد روز چهارشنبه  هفته  جاری برگزار می شود اشاره کرد و بیان  داشت : با  برگزاری این همایش اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد .

امسال 360 معلول در آموزش و پروش  استخدام  می شوند

دکتر  محمد  نفریه  معاون  توانبخشی  سازمان بهزیستی  نیز  در  این  مراسم به  قانون  جامع  حمایت  از  معلولان  اشاره  کرد  وگفت  :  در  حال  حاضر برخی  از  مواد قانون جامع حمایت از معلولان مثل تحصیل و اشتغال 3 درصدی آنها در سازمانها محقق شده است  که براساس آن  یا معلول ما جذب شد و یا سهمیه  آن  محفوظ  مانده  است .

وی  افزود:  برای سهمیه امسال نیز در حال رایزنی با  سازمانها  هستیم  .البته  اسال گذشته تمام سهمیه آموزش و پرورش محقق شد ه  و قرار است  امسال نیز  360 نفر از  معلولان  استخدام  این  وزارت  شوند.

دکتر  نفریه  به  افتتاح  64 طرح  در  24 استان که امروز  همزمان  در  سراسر  کشور  بصورت  ویدئو کنفرانس صورت  گرفت  اشاره  کرد  و گفت  : امروزدر  استان های   آذربایجان  شرقی  4 طرح ، اردبیل 4 طرح ، اصفهان  3 طرح  ، البرزدو طرح ، ایلام یک  طرح، تهران  5 طرح ، چهارمحال  بختیاری 3 طرح ، خراستان  جنوبی 3 طرح  ، خراسان  رضوی  3 طرح، خوزستان  یک  طرح ، زنجان یک  طرح ، سمنان  یک  طرح ، سیستان  و بلوچستان  4 طرح  ، کردستان  5 طرح  ، کرمان  6 طرح  ، گلستان 3 طرح  ، گیلان  دو  طرح  ، لرستان  یک  طرح  ، مرکزی  یک  طرح  ، هرمزگان  دو  طرح و  همدان  یک  طرح در  حوزه  توانبخشی  افتتاح  شد.

وی  ، افتتاح  مراکز  روزانه  ضایعات  نخاعی ، مراکز  روزانه  توانبخشی  اتیسم  ، مرکز  خانواده  و  کودک  کم  بینا  و  نابینا  ، مرکز  روزانه  معلولان  ذهنی  ، مرکز  شبانه  روزی  سالمندان  ، بیماران  روانی  مزمن  و غیره  را از  جمله  طرح هایی  ذکر  کرد  که  امروز  مورد  بهره  برداری  قرار  گرفتند.

کد خبر 1717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد