«ماری جوانا»؛ یکی از شایع‌ترین ماده محرک اعتیادآور در بین نوجوانان و جوانان

درصد نوجوانانی که رو به سوی مصرف انواع ماری جوانا آورده‌اند‎، طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده است؛ این در حالی که قیمت هر گرم از ماری جوانا یا همان گل حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌باشد.

«رضا فریدی» روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد، درباره مخدرماری جوانا، اظهار کرد: قبل از هر توضیحاتی در مورد ماری جوانا یا همان کانابیس و حشیش لازم است به مخاطبین شما این آگاهی بخشی را داشته باشم که مطالعات طولانی مدت روی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین آن‌ها نشان داده است که اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند، اولین بار مصرف مواد را با ماری جوانا آغاز کرده‌اند و این زنگ هشداری بسیار جدی برای مصرف کنندگان این ماده مخدر است.

او، ادامه داد :کانابیس(حشیش) رایج‌ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف در جهان است. در طول ۳۰ سال گذشته کانابیس به بخش رایج فرهنگ نوجوانان در اکثر جوامع توسعه‌یافته تبدیل شده است و امروزه نخستین مصرف آن در اواسط یا اواخر نوجوانی روی می‌دهد فرآورده‌های کانابیس از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود که تقریبا از ۸ هزار سال پیش در چین، هند و خاورمیانه عمدتا برای الیاف آن و در درجه دوم برای خواص طبی‌اش مصرف شده است.

این روانشناس بالینی، گفت: گیاه کانابیس را معمولا می‌برند،خشک می‌کنند،خرد می‌کنند و داخل سیگار(که معمولا سیگاری نامیده می‌شود) ریخته و آن را دود می‌کنند.از اسامی رایج کانابیس می‌توان به ماری جوانا، علف یا همان گراس، علف هرز، شاهدانه، بنگ اشاره کرد.

فریدی در ادامه بیان کرد: ماری جوانا یکی از شایع‌ترین مواد محرک، اعتیادآوری است که این روزها توسط نوجوانان و جوانان مصرف می‌شود. درصد نوجوانانی که رو به سوی مصرف انواع ماری جوانا آورده‌اند‎، طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده و در نتیجه تعداد افراد مصرف‌کننده که به دنبال ترک ماری جوانا یا حشیش هستند نیز افزایش یافته است و قیمت هر گرم از ماری جوانا یا همان گل حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

این درمانگر اعتیاد درباره اسامی این مخدر اظهارداشت: لغت ماری جوانا کمتر در کشور ما به‌کار ‌می‌رود و نوجوانان آن را با اسامی علف‌، گراس یا گل می‌شناسند‎. اما حقیقت آن است که همه این موارد جزء خانواده‌هایی از مواد روان‌گردان هستند که «کانابیس‌ها» نامیده می‌شوند‎. ویژگی‌ها، اثرات و عوارض همه ترکیبات این خانواده تقریبا مشابه یکدیگر است و تنها در شدت آن‌ها تفاوت وجود دارد که به قدرت و نیرومندی ماده مصرف شده بستگی دارد.

او در مورد دلایل مصرف این مخدر نیز توضیحاتی داد: نوجوانان ممکن است برای فرار از تنهایی و یا مشکلاتی که در خانه، مدرسه و یا با دوستانشان دارند به مصرف ماری جوانا بپردازند. یکی دیگر از دلایل مصرف ماری‌جوانا به خصوص در بین نوجوانان و جوانان این است که آن‌ها بر این باور غلط هستند که ماری جوانا و حشیش اعتیادآور نیست. میزان مصرف اخیر ماری جوانا در گروه مردان تقریبا دو برابر زنان است.

فریدی با اشاره به اینکه این مخدر به شدت زیان بار است، گفت: شایع ترین اثرات جسمانی کانابیس، قرمزی چشم است.در دوزهای بالا افت فشار خون نیز رخ می‌دهد.افزایش اشتها(که اغلب اشتهای گاوی نامیده می شود) و خشکی دهان، اثرات شایع دیگر مسمومیت با کانابیس هستند. جدی‌ترین عوارض احتمالی کانابیس که در مصرف کنندگان افراطی آن رخ می‌دهد خطر بیماری مزمن تنفسی و سرطان ریه است. همچنین مصرف ماری جوانا یا همان کانابیس باعث احساس گسست از خویشتن و گسست واقعیات می‌شود و مهارت‌های حرکتی با مصرف کانابیس مختل می‌شود.

این درمانگر اعتیاد درباره بی‌میلی و حواس‌پرتی حاصل استفاده از این مخدر نیز، گفت: ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف کانابیس، اختلال مهارت‌های حرکتی در رانندگی با وسایط نقلیه و سایر ماشین آلات تداخل می‌کند و یک سندورم بحث انگیز در مورد مصرف کانابیس، سندورم فقدان انگیزش است و مشخصه آن بی میلی شخص در استمرار روی کار (در مدرسه، محیط کار، ورزش و فعالیت‌های روزمره اش) است و فرد فافد نیرو و بی حال، غالبا فربه و ظاهرا تنبل به نظر می‌رسد.

او در پایان گفت: برای درمان سوء مصرف ماری جوانا، فرد نیاز به حمایت از طریق روان درمانی فردی، خانوادگی و گروه درمانی دارد. آموزش‌ها باید شامل برنامه‌های پرهیزی و حمایتی باشد. چون بیماری که دلایل عقلانی پرداختن به سوء مصرف مواد را نمی فهمد انگیزه چندانی برای ترک نشان نمی‌دهد. همچنین برای برخی بیماران تجویز داروهای ضداضطراب و ضد افسردگی توسط پزشک متخصص ممکن است در رفع علائم محرومیت موثر باشد.

کد خبر 17017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد