در روزهای کرونایی امنیت آنلاین برای کودکان فراهم کنیم

فراهم کردن امنیت آنلاین برای کودکان از بزرگترین دغدغه‌های والدین در روزهایی کرونایی و خانه‌نشینی است، اما والدین باید توجه داشته باشند مهمترین مورد در این زمینه آگاهی بخشی به کودکان است و نه کنترل آنان.

یکی از سرگرمی‌های روزهای خانه‌نشینی استفاده از اینترنت است، اما باید توجه داشت که این ابزار فقط وسیله‌ای برای سرگرمی و یا استفاده مفید نیست و برخی سودجویان ممکن است در این دوران از این امکان سوءاستفاده کنند. در ذیل روش‌هایی برای والدین در فراهم کردن امنیت کودکان در زمان استفاده از اینترنت ذکرشده است.

با کودکان در مورد خطرات آنلاین صحبت کنید

یکی از مهمترین موارد برای امنیت آنلاین آگاهی بخشی به کودکان در مورد خطرات سوء‌استفاده از آنان است. والدین باید برای کودکان توضیح دهند که در حال حاضر و با خانه‌نشینی ممکن است شاهد رفتارهای ناپسند از برخی افراد در اینترنت باشند.

کودکان باید از چنین رفتارهایی آگاه و با چگونگی اجتناب از آنها آشنا شوند. از کودکان بخواهید در مورد چیزهای عجیب و ناآشنا با شما گفت‌وگو کنند. برای کاهش اضطراب آنان از موارد مثبت و خنده‌دار در اینترنت صحبت کنید.

آگاهی بخشی را جایگزین کنترل کنید

 به کودکان کمک کنید تا درک کنند چگونه یک شهروند دیجیتال باهوش باشند. با روش‌های غیرمستقیم با کودک در مورد آنچه به اشتراک گذاشته یا از آن لذت برده صحبت کنید. در مورد علایق خود با کودکان صحبت کنید تا آنان نیز در این مورد با شما گفت‌وگو کنند.

اگر کودکان از گفت‌وگو در مورد عادات آنلاین خود امتناع می‌کنند، به یاد داشته باشید که ابزارهایی وجود دارد تا والدین دسترسی به اینترنت را محدود کنند، اما این مورد باید آخرین راه‌حل شما باشد. عدم استفاده از این روش نشان می‌دهد که به آنان اعتماد دارید و رابطه شما و کودک در این مورد تقویت می‌شود.

امنیت آنلاین را آموزش دهید

محدودیت کودکان برای دسترسی به امکانات مختلف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مؤثر نیست چون آنان بیش از شما در این موارد اطلاع دارند پس بهتر است به آنان احتیاط، حفظ حریم شخصی و مهربانی را آموزش دهید.  این موارد شامل فکر کردن قبل از کلیک بر روی لینک‌های مشکوک، ایجاد رمزهای عبور هوشمند، استفاده از تنظیمات حریم خصوصی و تشخیص و جلوگیری از حمله سودجویان به فضای مجازی و شکارچیان آنلاین است.

به دلیل اینکه در دوران خانه‌نشینی ارتباط حضوری کودکان با همسالان خود کمتر است و از طریق اینترنت با یکدیگر مرتبط هستند کنترل مداوم آنان غیرممکن و یا دشوار است، پس بهتر است به آنان مهارت‌های امنیت آنلاین را بیاموزید تا بتوانند از خود در برابر سودجویان محافظت کنند.

با کودکان ارتباط برقرار کنید

شما باید شنونده خوبی باشید و برای کودکان این امکان را فراهم کنید تا با شما مشکلاتشان را در میان گذارند و این زمان فرصتی برای ارتباط واقعی و آموزش است، پس فقط گوش کنید.

به یاد داشته باشید که بچه‌ها و بزرگسالان در این اوقات دشوار، انزوا و اضطراب را تجربه می‌کنند. کودکان رفتار بزرگسالان اطراف خود را می‌آموزند. اگر شما دچار اضطراب و وحشت باشید، کودکان نیز این حالت را برمی‌گزینند.

بنابراین حتی اگر کارهای زیادی در پیش دارید، فراموش نکنید که با کودکان خود تعامل معنی‌داری داشته باشید و همیشه برای گفت‌وگو با آنان آماده‌باشید.

کد خبر 16644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد