البرز | رئیس کل دادگستری استان البرز از شیرخوارگاه امام علی (ع) کرج بازدید بعمل آورد

بعضا افرادی با حکم قضایی برای بستری به مراکز ما ارجاع داده می شوند که با توجه به داشتن خانواده و حقوق ماهیانه و ساکن شهر دیگری بودن و این مغایرت با دستورالعمل سازمان بهزیستی دارد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : امروز یکشنبه و در دومین روز از گرامیداشت هفته بهزیستی "حسین فاضلی " رئیس کل دادگستری استان البرز ، "سید داوود میر غفاری" رییس کل محاکم استان البرز ،"شاه کرمی" دادستان عمومی و انقلاب استان البرز ، به همراه کلیه معاونین دادگستری و جمعی از کارکنان دادگستری با حضور در شیرخوارگاه امام علی (ع) از فرزندان ساکن در این مرکز بازدید بعمل آوردند و پس از آن طی نشستی با دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز که به همراه معاونین ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستانهای استان البرز در این جلسه حضور داشتند به بررسی چالش ها و موانع موجود بر سر راه بهزیستی پرداختند .

در این جلسه دکتر حیدری ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی و تبریک به مناسبت انتصاب جناب اقای فاضلی به سمت رییس کل دادگستری استان البرز و همچنین تبریک ولادت با سعادت امام رضا (ع) گفت : ما در بهزیستی استان البرز نزدیک به 500 نفر پرسنل داریم و به دلیل افزایش بهره وری و کیفیت کار برون سپاری و نهاد سازی اجتماعی انجام شده است و بخش عمده ای در حدود 92 درصد از کارها به بخش خصوصی واگذار شده است و 710 مرکز وابسته به بهزیستی در حوزه های مختلف در استان البرز به جامعه هدف بهزیستی ارائه خدمت می کنند.

فقط یک مرکز توانبخشی وابسته به بهزیستی به اندازه خود اداره بهزیستی پرسنل دارد و توانسته خدمات خوبی به جامعه هدف ارائه دهد استحضار دارید که چیزی حدود 3 تا 4 درصد از جامعه ما دچار معلولیت هستند و البرز هم در این زمینه نزدیک به میانگین کشوری است همچنین 10 درصد از جمعیت استان البرز را سالمندان تشکیل می دهند. 

12درصد کل جامعه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند در استان البرز حدود 5 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش اداره بهزیستی هستند. از سایر خدمات اداره بهزیستی می توان به مشاوره و آموزش پیش از ازدواج، حین ازدواج نیز اشاره کرد و همچنین 127 مهد کودک فعال داریم که 16 هزار کودک ها از تولید محتوای بهزیستی استفاده میکنند.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد : 30 هزار معلول مستمری بگیر و 20 هزار معلول غیر مستمری (بهرمند از خدمات توانبخشی و توان پزشکی) 16 هزار خانواده در بخش حمایتی ما در قسمت زنان سرپرست خانوار و افراد از کار افتاده هستند تحت پوشش ما می باشند. 

در سال گذشته به 105 هزار نفر فقط در بحث پیشگیری از اعتیاد آموزش داده ایم و این آمار رقم قابل توجهی در بحث آموزش پیشگیری از اعتیاد بوده است. 

برش کشوری پیشگیری از معلولیت ها 82 درصد بوده است که در بحث غربالگری ما بالای 90 درصد غربالگری بینایی جهت پیشگیری از معلولیت بینایی در استان البرز داشتیم و بالای 100 هزار کودک در زمان طلایی مورد غربالگری قرار داده ایم تعداد قلیلی از کودکان که مشکل دارند را با هزینه خودمان به مراکز درمانی ارجاع می دهیم. 

وی افزود : قسمت بعدی کار تخصصی حوزه پیشگیری ما پیشگیری از آسیب است که آموزش لازم را داده ایم و در حوزه توانبخشی بحث معلولیت ها و سالمندان را ساماندهی می کنیم که تعداد کثیری از بیماران اعصاب و روان و معلولین جسمی و ذهنی را در مراکز نگهداری می کنیم. 

در حوزه مشارکت های مردمی که بحث صدور مجوز ها و جمع آوری مشارکت های مردمی و اشتغال را داریم که در بحث اشتغال 1800 سهمیه داشتیم که برش کشوری بود و ما به این مهم را به ۲ هزار نفر رسانده ایم و در بحث مسکن انشاءالله همین فردا 56 واحد را تحویل جامعه هدف می دهیم و مابقی 160 واحد تا هفته دولت آماده تحویل است شاید تا کنون بیش از 3 هزار واحد را به جامعه هدف تحویل داده ایم. 

و ما در استان چالش هایی داریم براساس محدودیت هایی که از ستاد کشور وجود دارد و به دلیل زیر ساخت ها در استان البرز آماده نشده است و زمانی که تبدیل به استان شده حقیقتا اتفاق خاصی در استان نیفتاده و در واقع همان شهرستان بوده و طی سالها تغییراتی کرده اما کافی نیست. 

در گذشته آقای دادستان و معاونین محترم اجتماعی و فرهنگی و همه عزیزان در سطوح مختلف تشکیلات محترم دستگاه قضایی همواره یار و یاور ما بودند اما دربحث بستری در مراکز که قضات محترم همواره وقتی مردم مراجعه می کنند و راهکار دیگری وجود ندارد افراد را برای نگهداری به بهزیستی ارجاع میدهند البته در استان های دیگر راهکار های دیگری تدبیر شده اما بعضا در استان البرز دستورات قضایی صادر شده با دستورالعمل ما مغایرت دارند و ما در مراکز کمبود ظرفیت داریم و این یکی از چالش های جدی ما است که همیشه در استان یک بحث جدی ما هست از طرفی دستور قضایی و حکم قضایی است و نمی شود سر پیچی کرد.

در جلسه ای که با مدیریت جناب اقای شاکرمی برگزار شد خیلی از مسائل حل شد و قرار شد دستگاه محترم قضا همکاری لازم را داشته باشد اما هنوز برخی مشکلات لاینحل  باقی مانده است.

دکتر حیدری در ادامه گفت : 900 کودک بی سرپرست و بد سرپرست در استان البرز نگه داری می شوند که درصد قابل توجهی از آنها بچه های طلاق هستند با مشکلاتی که دارند باید خدمات تخصصی دریافت کنند که در آینده انسان های سالمی را تحویل جامعه بدهیم.

مشکل بعدی در مورد افراد فاقد سرپرست است که دادستان محترم فرمودند بیمارستان ها مکلف هستند به موجب قانون این افراد را بپذیرند و بعد از اینکه بیماریشان درمان و کنترل شد به مراکز ما ارجاع داده شوند چرا که هزینه درمان خیلی بالاست معمولا بیمارستان ها استنکاف و امتناع میکنند.

یعنی اگر ما بیمارستان داشتیم که مشکلات این افراد را حل کنیم طبیعتا خودمان اینکار را میکردیم ولی به لحاظ اینکه امکانات درمانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است درخواست ما این است که دستورات لازم جهت حل شدن مشکل را بفرمایید این انسان ها دردمند و بیمار هستند و اول باید بیماریشان مداوا شود و بعد به مراکز ما ارجاع داده شوند. 


بعضا افرادی با حکم قضایی برای بستری به مراکز ما ارجاع داده می شوند که با توجه به داشتن خانواده و حقوق ماهیانه و ساکن شهر دیگری بودن و این مغایرت با دستورالعمل سازمان بهزیستی دارد.

طبق دستورالعمل از پذیرفتن افراد ساکن شهرهای دیگر معذور هستیم و زمانی که طرح های ضربتی در تهران اجرا میشود شاهد کوچ به البرز هستیم طی چندین جلسه در وزارت کشور قرار شد طرح های ضربتی همزمان باشند. 

لازم به ذکر است که انبوهی از مشکلات و کمبود امکانات برای خودمان وجود دارد و اگر قرار باشد افراد سایر استان ها را در مراکز نگهداری کنیم باید ظرفیتش را داشته باشیم ولی مراکز ظرفیت مراکز ما تکمیل شده است.

مشکل بعدی ما در مراکز کاهش آسیب است، در بهزیستی مراکزی وجود دارد که مراکز کاهش آسیب هستند یعنی معتادین متجاهر یا افراد آسیب دیده و اینها نه خودشان مراجعه میکنند نه امکان ترک برایشان وجود دارد. مجبور هستیم مراکزی تشکیل دهیم به نام کاهش آسیب که این افراد بیایند و خدمات دریافت کنند که کاهش آسیب انجام شود چرا که درمان پذیر نیستند. گاهی در طرح های ضربتی که نیروی انتظامی برگزار می کند این افراد از مقابل مراکز کاهش آسیب ما جمع آوری میشوند در صورتی که این مراکز به لحاظ علمی باید وجود داشته باشند. 

300 فرد مبتلا به ایدز در پایگاه مثبت ایدز ما نگهداری می شوند و آموزش و درمان دریافت کرده که اگر این خدمات ارائه نشود سلامت جامعه تهدید خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد :  بلاتکلیفی بچه های بی سرپرست یکی از موضاعات مهم ماهست که خیلی از این بچه ها بلاتکلیف هستند از طرفی بد سرپرست هستند و قاضی محترم ملاحظات خود را داشته ولی این بچه ها به همین دلیل نه می توانند برای فرزند خواندگی معرفی شوند نه می توانند امین موقت داشته باشند.

موضوع بعدی در خصوص افرادی است که فرزند خوانده داشته اند و فرزند را تحویل گرفته و بعدا مرتکب تخلفی می شوند و این خلاف ضوابط ما است و ما به مرجع قضایی ارجاع می دهیم که امیدواریم به شکلی تدابیری اندیشیده شود که دیگران به راحتی اینکار را نکنند. 

بحث دیگر در استان البرز کودکان کار و خیابان هستند که 600 کودک کار و خیابان در سه مرکز روزانه و شبانه ما سازماندهی می شوند مسئله کودکان کار و خیابان در حیطه و تخصص دستگاه قضایی است. 

ما زنان سرپرست خانواری داریم که تک فرزند دارند و این کودکان با بودن در سنین پایین در مقطع دبستان یا دبیرستان تنها درآمدشان از دستمزد و کار این کودکان است و حقوق این کودکان باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفته شود. 


بحث بعدی اتباع بیگانه هستند که بیش از 70 درصد کودکان کار همین اتباع بیگانه هستند که با معاون محترم پیشگیری جلسات متعدد داشتیم و کارها پیشرفت زیادی داشته اما به دلیل اینکه این افراد اسناد هویتی ندارند و ما طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور حتماً باید افرادی را پذیرش کنیم که اسناد هویتی دارند. ولی خیلی از این کودکان طبق حکم قضایی به ما سپرده می شوند که اسناد هویتی ندارند و این یک مشکل بین بخشی است وتا کنون هم در کشور حل نشده است. 

بحث دیگر در مورد معتادین متجاهر در استان البرز است که مشکل اصلی این است که در استان البرز اردوگاه وجود ندارد و فقط مراکز ماده 15 که خود معرف هستند وجود دارد و قانون مبارزه با مواد مخدر با قوانین ما متفاوت است و در طرح های جمع آوری معتادین متجاهر به دلیل نبود اردوگاه ماده 16 (اجباری) در مراکز ترک ماده 15 (خود معرف) ساماندهی میشوند و این افراد وقتی وارد مراکز می شوند دارای بیماری هستند و باید ابتدا درمان شوند بعد به مراکز ما ارجاع شوند. دانشگاه علوم پزشکی علی رغم  مکاتبات ما و دستوراتی که اقای دادستان دادن این مشکل لاینحل باقی گذاشته است که چالش جدی در روند فعالیت اداره بهزیستی ایجاد کرده است.

در ادامه جلسه "حسین فاضلی " رئیس کل دادگستری استان البرز طی سخنانی اظهار داشت : تبریک عرض میکنم دهه کرامت و میلاد امام رئوف را و انشالله همه ما در آخرت از شفاعت ایشان بهره مند شویم روز بهزیستی را هم تبریک عرض میکنم و از زحمات همه همکاران شما در مجموعه بهزیستی در استان البرز تقدیر و تشکر مینمایم.

همانطور که آقای دکتر حیدری اشاره فرمودند هفته دوم حضور ما در دادگستری کل استان البرز هست و خداوند را شاکرم که توفیق اولین حضور عمومی ما در خارج از دادگستری شیرخوارگاه امام علی (ع) بوده و این بی حکمت نیست.
معتقدم بی مناسبت هم نیست از همکارانم و مجموعه ی جنابعالی که شرایط حضور همکاران دادگستری استان را در اینجا فراهم کردند تشکر میکنم.

واقعیت اینست که کار شما و اهمیتش و ثواب و پاداشی که برای کار شما قطعا هست بر کسی پوشیده نیست و کار شما هم طوریست که به نظر من هر چه در دنیا هم تقدیر و تشکر و ما به ازای مالی نیز در نظر بگیریم باز حق مطلب آنطور که باید  ادا نمیشود.

اگر از اهمیت کار مجموعه شما بخواهیم سخن بگوییم اینست که ما فقط نگاهی داشته باشیم به آیات و روایاتی که در خصوص ایتام که بخشی از کار شماست و تأکیدی که برای حفظ حقوق ایتام هست و آن سفارشی که شده برای اینکه سرپرستی بشود از آنها و قطعا این اهمیت کار همکاران مجموعه بهزیستی را می رساند.

تشکر میکنیم از زحمات شما و همچنین از زحمات همکاران خودم در مجموعه دادسرا و دادگستری استان به جهت همکاری که قطعا دارد واقعیتش اینست که من به شخصه نه بعنوان مسئول دادگستری استان البرز بعنوان قاضی کاملا با فعالیتهای بهزیستی آسنا هستم به جهت اینکه چندین سال در کنار سمت قضایی که در استان تهران داشتم حدود ۴ سال قاضی ویژه ساماندهی آسیب دیدگان شهر تهران بودم و آن دستورالعملی که دارید بهرحال برای آسیب دیدگان اجتماعی و معتادین متجاهر تا کودکان کار و کودکان رها شده در شهر تهران مسئولیت ساماندهی اش با اینجانب بوده است و امروز هم حسن تصادفی بود که ما خدمت شما باشیم و نکاتی که شما میفرمایید کاملا درست است و شما در صف مقدم هستید.

در مبحث معتادین متجاهر و رها شدگان به دلیل امکانات و بودجه ای که در اختیار دارید تنها از عهده بهزیستی بر نمی آید.

رئیس کل دادگستری ادامه داد : و این اقتضاء میکند بر اساس آن دستورالعملی که کشوری هست و ما داشتیم که باید یک ستادی به ریاست شخص استاندار محترم در هر استانی تشکیل شود و آنجا وظایف هر سازمانی مشخص شده است در بحث درمان بطور مثال دانشگاه علوم پزشکی باید حضور پیدا کند و همچنین صداوسیما ، کمیته امداد و دستگاههای مختلفی که در آن سازمان هستند و بنا نیست که جلسه تشکیل شود و موقع کار و عملیاتی شده فقط دوتا سازمانی که درگیره این موضوع هستند مثل دادگستری و بهزیستی مبتلابه این باشند.

این موضوح حتما باید پیگیری شود و از مطالبات ما خواهد بود و حتما با جناب استاندار صحبت میکنیم و مشکلاتی که اینجا هست و مطرح شد را در جلسه دیگر حتما با حضور آقای دادستان مرکز استان پیگیری خواهیم کرد موضوعاتی را که فرمودید مثلا در بحث درمان مطرح شد باید از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی بهره گیری شود در خصوص قضاتی که دستوراتی می دهند برای بیماران اعصاب و روان واقعیتش اینست که ما نیز در این زمینه مشکلاتی داریم.

قانونست که اگر شخصی مرتکب جرمی بشود و برای همکار ما جنون فرد و حالات خطرناکش احراز شود نمی توانیم آن فرد را رها کنیم و رها کردن آن شخص قطعا خلاف قانون است و امکان اینکه به خودش و جامعه آسیب برساند وجود دارد و این اشکالیست که خودمان بر آن واقفیم و این هم یک تکلیف قانونی هست که باید این موضوع حل شود.

معرفی به بهزیستی یا مراکز درمان اعصاب و روان جهت درمان است و چون این شخص اگر جنونش ثابت شود معاف از تعقیب مجازات است و فقط این مسئله مطرح است که این فرد از حالت خطرناکش بیرون بیاید و درمان صورت بگیرد و در اختیار خانواده قرار داده شود.

این یک تکلیف قانونی است که ان شاءالله ما بتوانیم این مسئله را هم با تعاملاتی که داریم حل نمائیم.

کد خبر 1646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد