فیلم| گفتگوی ویژه خبری| اقدامات بهزیستی لرستان در کرونا

مدیر کل بهزیستی لرستان با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه افلاک به معرفی و تشریح اقدامات بهزیستی لرستان از زمان شیوع بیماری کرونا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، دکتر یاری در این گفتگو گفت:

  • سازمان بهزیستی جهت پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز خود از تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ (حدود یک ماه پیش از اعلام وجود ویروس کرونا در کشور) تا به امروز حدود 60 بخشنامه ها و دستورالعملهای متعددی را برای جلوگیری از ابتلای افراد مستقر در مراکز تحت پوشش خود تهیه و ابلاغ کرده است.
  • با شروع بیماری ویروس کرونا در چین، پنجم بهمن ماه اولین بخشنامه به تمام مرکز تحت پوشش بهزیستی استان که به صورت شبانه روزی از سالمندان و معلولان و افراد دارای اعتیاد که در مراکز اقامتی هستند و همچنین فرزندانی که سرپرست غیر موثر دارند و در مراکز نگهداری می شوند ابلاغ شد.
  • در این راستا 440  بسته بهداشتی توسط پرسنل اورژانس اجتماعی درسطح خیابان همراه با آموزش پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان کار و خیابانی توزیع شده است که در همین جا از تمامی همکاران خود در اورژانس اجتماعی تشکر می کنم.
  • مبلغ ۵ میلیون تومان به ازای هر مرکز بهبودی اقامتی( کمپ‌های درمان اعتیاد و ‌TC ها) به منظور جبران  بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا و افزایش سطح خدمات  تخصیص داده شد.
  • یکی از اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کووید۱۹ در بین معتادان بی‌خانمان مستقر در پاتوق‌ها بود که این طرح با همکاری موسسات و مراکز کاهش آسیب دارای مجوز در سه شهرستان خرم آباد، بروجرد و الیگودرز برای 9000 نفر و با هدف ارائه آموزش و ارائه مواد شوینده و ضد عفونی کننده به افراد مستقر در پاتوق‌ها، ضدعفونی کردن محیط زندگی افراد، ارائه بسته‌های حمایتی و غذایی مناسب و غربالگری و شناسایی علایم اولیه در معتادان بی خانمان مستقر در پاتوق‌ها در حال انجام است.
  • همچنین واریز مبلغ 30 هزار تومان در اسفندماه و500 هزارتومان در هفته اول فروردین ماه امسال به صورت سرانه هر نفر به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند داشتیم  که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.
  • این اقدامات سریع و موثر سبب شد که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان مقیمان مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، مراکز شبه خانواده و مراکز اقامتی میان مدت  مشاهده نشده است.
  • همچنین با حمایت دولت و تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای خانوارهایی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.
  •  با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع معتادین متجاهر در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار داده و پس از قرنطینه 14 روزه بهزیستی پذیرای این افراد می باشد.
  • سامانه تلفنی ۱۴۸۰ که مشاوره های تخصصی روانشناسی ارائه می دهد از زمان شیوع ویروس کرونا با دو شیفت کاری علاوه بر مشاوره های روتین، به مشاوره در خصوص غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از کرونا پرداخت. با توجه به حجم بالای تماس گیرندگان زمان ارائه خدمت به 3 شیفت کاری از 8 صبح تا 12 شب بصورت رایگان با 17 کارشناس افزایش یافت  و در مجموع در این دو ماه، به 4500 مشاوره تلفنی رایگان تخصصی در ارتباط با موضوعات مختلف به افراد ارائه شده است.
  • علاوه بر این سامانه تلفنی، سامانه خود ارزیابی اختلالات روانشناختی نیز در سازمان بهزیستی راه اندازی شد که همه عزیزان می توانند با حضور در این سامانه به ادرس corond.behzisti.ir  به ارزیابی خود در ارتباط با شرایط روحی و روانی به ویژه در این دوره شیوع کرونا بپردازند.
کد خبر 16365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد